T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Ny motor men vilken ?

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017

Ny motor men vilken ?

Har precis byggt ihop en 700N DFC som jag bytte till mig. I den sitter en OS 91SX vilket jag förstått är en gammal motor. Jag är rädd att den kommer kännas lite slö ? . Vill inte att min 700 ska kännas mindre kraftfull än min 600N . Så om jag byter motor tänkte jag rådfråga här lite. Har tittat på bla Ys91srx, ys96srx, ys120srx och os105hzr. Någon som har erfarenhet av dessa ?. Vill ha en pålitlig motor med tillräckligt pullver i för att kunna fortsätta lära mig 3d flygning. Ang ys120srx läste jag någonstans att den skapar mer vibrationer än de mindre motorerna. Tacksam för råd och tips mvh kråkan
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Frågan är ju också, hur stor motor tål drivlinan och startanordningen.
    Har flugit 700N tidigare modeller, med dom första fintandade dreven, en TT70 och en OS91.
    Det var lätt att rensa drev på dom, men dom nya modul1 dreven är väl starkare?

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    Nu har jag inget svar på din fråga egentligen…

…men varför inte tuta och köra med den motor du har först? En 700 kommer ju ändå att kännas lugnare och stabilare att träna 3D med även om inte effekten är likvärdig din 600.

Jag håller själv på med att lära mig att ”3D” och tycker det är betydligt lättare med lite lägre rotorvarv och effekt. Nyckeln till 3D är kontroll och mer effekt leder ju inte till mer kontroll? Däremot går det ju fortare att tappa kontroll . Det kanske är en smaksak, men så resonerar jag. Tycker att alla manövrar utom möjligen tictoc är lättare att genomföra med lägre rotorvarv.

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    Nu har jag inget svar på din fråga egentligen…

…men varför inte tuta och köra med den motor du har först? En 700 kommer ju ändå att kännas lugnare och stabilare att träna 3D med även om inte effekten är likvärdig din 600.

Jag håller själv på med att lära mig att ”3D” och tycker det är betydligt lättare med lite lägre rotorvarv och effekt. Nyckeln till 3D är kontroll och mer effekt leder ju inte till mer kontroll? Däremot går det ju fortare att tappa kontroll . Det kanske är en smaksak, men så resonerar jag. Tycker att alla manövrar utom möjligen tictoc är lättare att genomföra med lägre rotorvarv.
    Det är just tic toc jag försöker lära mig nu hehe. Har en liten 470 som jag övar med men kul att kunna göra med den stora med ju
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Frågan är ju också, hur stor motor tål drivlinan och startanordningen.
    Har flugit 700N tidigare modeller, med dom första fintandade dreven, en TT70 och en OS91.
    Det var lätt att rensa drev på dom, men dom nya modul1 dreven är väl starkare?
    Hmm det är inget jag direkt forskat i, men det finns en hel del videos på tuben med bla ys120 motorn i. Så tycker att drivlinnan borde hålla. Har läst en del om att paraplydreven till TT inte höll på de äldre modellerna. Då var väl dreven vita. Vet att till 600an updaterades till de svarta dreven som ska hålla bättre och nu senast röda drev. Ang de röda dreven så höll faktsiskt samtliga på min 600 efter en saftig smäll orsakad av en brownout som bokstavligen klöv mainbladen och på tailen satt bara ett par cm kvar av tailbladen ��
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Reg.datum
    May 2017
    Ska iaf testa motorn jag har innan jag köper nåt, om det nu inte skulle dyka upp något modernare fynd på köp/sälj delen hehe. Men pipan jag fick med måste modifieras för att kunna användas då den tar i bla tanken. Sitter en stor krök som går in framtill på sidan. Ska svetsa igen pipan där och sen fästa ett rakt rör som går in i sidan på pipan som på nyare pipor.
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Ys91sr är en trevlig motor med mycket ork och ganska lättnålad. 120srx har mera vrid o ork. Dock lite mera vibbar och krångligare att nåla rätt. Har bara hört att os105hz är stabila och lättnålad samt ganska starka. Man ställer in dom på våren och bara flyger resten av sommaren.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    Ys91sr är en trevlig motor med mycket ork och ganska lättnålad. 120srx har mera vrid o ork. Dock lite mera vibbar och krångligare att nåla rätt. Har bara hört att os105hz är stabila och lättnålad samt ganska starka. Man ställer in dom på våren och bara flyger resten av sommaren.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    Vad skiljer ys 91sr från ys 91srx ? Jag hittar bara srx där jag kollat. Kanske en os 105 vore något då. Men 105 finns som både hz och hzr, vet inget om hur den där regulatorn funkar. Känns mest som ännu en grej som kan strula hehe men man lär väl sig hur den ska underhållas med
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Reg.datum
    May 2017
    Kommer köra med sx ett tag. Men köpte en 91hz för 300 kr. Fullt fungerande men med dåligt komp vilket jag visste. Hade tänkt flytta över förgasaren då denna har 3 nålar jämfört med sx som bara har 2. Men funderar istället på om jag ska renovera hz. Om liner och kolv inte är repigt osv, räcker det då att byta kolvringen för att få nytt flös i motorn ? . Jag har ingen erfarenhet av att renovera nitromotorer med kolvringar mer än att jag bytt lager på min .56. På motorer utan ringar byter man ju oftast kolv foder och staken när det är dags.
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Kommer köra med sx ett tag. Men köpte en 91hz för 300 kr. Fullt fungerande men med dåligt komp vilket jag visste. Hade tänkt flytta över förgasaren då denna har 3 nålar jämfört med sx som bara har 2. Men funderar istället på om jag ska renovera hz. Om liner och kolv inte är repigt osv, räcker det då att byta kolvringen för att få nytt flös i motorn ? . Jag har ingen erfarenhet av att renovera nitromotorer med kolvringar mer än att jag bytt lager på min .56. På motorer utan ringar byter man ju oftast kolv foder och staken när det är dags.
    Om kolv och cylinder ser fint ut så räcker det att byta kolvring.

Sen kan det ju vara läge att skifta lager när du ändå river ner motorn. Speciellt det bakre (det stora) lagret tar mest stryk.
    Daniel Ekström

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •