T-Shirt Banner
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Optipower ultra-guard ?

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Min hållning är att jag har Optipower eller bufferpack på allt över 500size, även att jag har telemetri och får larm om nåt är fel. Har haft en esc som dött knall fall, en lödning i en bec och ett batteri som skjutit ut sig självt ut snabbfästet. Optipower uppskattades vid samtliga tillfällen.

Man kan tänka att det värsta som kan hända är att servon etc inte längre har ström och man inte kan få andra chansen på en auto. Men jag ser det mest som en säkerhetsåtgärd, det sista jag vill tappa på en 700 är styrförmågan i en hurricane med hög momentum, lägger gärna en 500-ing och 50gram för att få peace of mind kring det.

Sen gäller det att dra ut batteriet när det inte används (den drar lite ström i vila) och kolla status på batteriet med jämna mellanrum.
    Finns flera lösningar att uppnå samma sak, men detta är något enkel som fungerar även om det behöver ses över då o då.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av EKAN Visa inlägg
    Jag har använt Optipower utan LED i flera år och det är som sagt en billig försäkring ifall en lödning eller liknande skulle släppa.

Själv har jag telemetri som varnar i fall volten dippar och då vet jag att backupen gått in och då är det dags att landa. Har dock inte råkat ut för detta i skarpt läge men jag har dock smällt en Goblin 700 tack vare en lödning som släppte.
    Köpte en back up guard ganska omgående efter det...
    En 500 lapp i det läget vore ju en ganska rimlig summa mot vad du fick ge för att laga gobban kan jag tänka mig. Har du telemetrin kopplad till volten på rx ? . Jag använder taranis så har ju rx telemetri att tillgå. Det jag tänker dock är att en sån strömdipp skulle vara väldigt snabb innan optiguarden kickar igång. Lite osäker på om telemetrivarningen hinner reagera.
    Goblin: 380, 500 Sport, 650BN, 700 SHS
    Gaui NX5

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Min hållning är att jag har Optipower eller bufferpack på allt över 500size, även att jag har telemetri och får larm om nåt är fel. Har haft en esc som dött knall fall, en lödning i en bec och ett batteri som skjutit ut sig självt ut snabbfästet. Optipower uppskattades vid samtliga tillfällen.

Man kan tänka att det värsta som kan hända är att servon etc inte längre har ström och man inte kan få andra chansen på en auto. Men jag ser det mest som en säkerhetsåtgärd, det sista jag vill tappa på en 700 är styrförmågan i en hurricane med hög momentum, lägger gärna en 500-ing och 50gram för att få peace of mind kring det.

Sen gäller det att dra ut batteriet när det inte används (den drar lite ström i vila) och kolla status på batteriet med jämna mellanrum.
    Finns flera lösningar att uppnå samma sak, men detta är något enkel som fungerar även om det behöver ses över då o då.
    En tappad 700 i en hurricane då vill jag helst inte stå nära, eller bära på samvetet att jag sparat in en 500 lapp på en säkerhetsåtgärd om någon annan skulle skadas. Får man fråga vilka de alternativa lösningarna är ?. Vet att tex scorpion säljer något liknande. Kanske finns fler ?
    Gaui NX5

Optipower ultra-guard ?

Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    En 500 lapp i det läget vore ju en ganska rimlig summa mot vad du fick ge för att laga gobban kan jag tänka mig. Har du telemetrin kopplad till volten på rx ? . Jag använder taranis så har ju rx telemetri att tillgå. Det jag tänker dock är att en sån strömdipp skulle vara väldigt snabb innan optiguarden kickar igång. Lite osäker på om telemetrivarningen hinner reagera.
    Kommer inte ihåg exakt vad det kostade att reparera Gobban men vill minnas att det blev runt 3000kr.
    Backupguards var rätt nytt inom hobbyn när detta hände för mig och vi hade pratat om det i klubben innan så det var lite irriterande
    Då hade inte Optipower kommit än men Scorpion hade precis kommit med sin guard. Det som var lite dumt med den var att man fick komma ihåg att både ladda den själv och även slå på strömbrytaren innan flight. Vet dock inte hur dom fungerar nu.

Angående Optipower och om telemetrin hinner att reagera på snabba strömsdippar så vet jag inte exakt hur det fungerar. Spänningen på Optipower ligger dock lite under drivspänning på helins elektronik så telemetrin ska ju reagera på detta.
    Om en lödning till drivaccen släpper (det som hände med min Goblin) så vaknar larmet vart fall. Detta får jag bekräftat efter varje flight när jag rycker isär batterikontakterna för då vaknar larmet i sändaren
    Jag har som rutin att stänga av backup guard sist så vet jag att det fungerar.

Som flera har skrivit tidigare, ryck isär batterikableln (ser ut som en balanseringskabel) mellan batteri och kretskort på backupguard när du inte använder den.
    Daniel Ekström

Reg.datum
    May 2017
    Kommer helt klart satsa på en optipower till mitt pågående 700 bygge, och så fort som möjligt till min goblin med. Till min 600 lv setup kanske jag kan använda en 4.8v nimh som buffer sålänge ? Eller kommer det sabba min ubec ? . Kollat på hobbywings hemsida men står inget om det i manualen till ubec heller. Men en nimh pack borde väl kunna fungera som en stor kondensator ? Eller kommer nimn packet bara överladdas och slitas ut på väldigt kort tid ? . I teorin borde ju nimh packet kunna jämna ut strömtoppar ? . Nu kanske jag tänker mer än jag borde hehe. Men blir saftigt att köpa 3 optiguards på ett bräde. Mvh kråkan
    Gaui NX5

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Vissa esc/ bec producenter har uttalat att deras garanti inte täcker bufferpack, tror det egentligen bara är Kontronik som anger det som ok i manualen. Vissa får det att fungera ändå, vissa eldar upp sina grejer. Heller inte en underhållsfrå lösning, gäller att du har koll på batteriets respektive celler så att inte en cell mår dåligt, för då kommer det tvinga upp cell två till ett för högt värde eftersom batteriet håller samma totalt volten som bec!

Fördelen med Optipower är att den sätter spänningen till 0,5 under vad du satt bec på. Underhållsladdar och balanserar i flight från mainpack och kickar in när det behövs. Scorpions BUG laddar inte så där måste du hålla koll på batteriet volt själv, vilket jag tycker gör det till en gammal lösning idag.

Det tredje alternativet är att sätta in extra capacitor som inte behöver laddas alls, även här finns enkla DIY lösningar och färdiga produkter. Du kan läsa lite om ett exempel här.

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Jag greppar inte riktigt vad du menar. Förklara närmare

Vissa esc/ bec producenter har uttalat att deras garanti inte täcker bufferpack, tror det egentligen bara är Kontronik som anger det som ok i manualen.
    Skulle en optipower förstöra fartreglaget? Varför?

Heller inte en underhållsfri lösning, gäller att du har koll på batteriets respektive celler så att inte en cell mår dåligt, för då kommer det tvinga upp cell två till ett för högt värde eftersom batteriet håller samma totalt volten som bec!
    Menar du att optipower inte balancerar cellerna udner drift?

Fördelen med Optipower är att den sätter spänningen till 0,5 under vad du satt bec på. Underhållsladdar och balanserar i flight från mainpack och kickar in när det behövs.
    Här säger du tvärt om att den sköter allt

Det tredje alternativet är att sätta in extra capacitor som inte behöver laddas alls, även här finns enkla DIY lösningar och färdiga produkter. Du kan läsa lite om ett exempel här.
    Alternativ till vad? Den där klarar ju bara ett par sekunder medan en optiguard klarar en hel flygning.
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Reg.datum
    May 2017
    Heller inte en underhållsfrå lösning, gäller att du har koll på batteriets respektive celler så att inte en cell mår dåligt, för då kommer det tvinga upp cell två till ett för högt värde eftersom batteriet håller samma totalt volten som bec!
    [/URL].
    Nu kanske jag låter dum. Men hur kontrollerar man en enskild cell i en nimh pack på ett enkelt sätt ?
    Gaui NX5

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag greppar inte riktigt vad du menar. Förklara närmare
    Visst, gärna det

Skulle en optipower förstöra fartreglaget? Varför?
    Nej inte alls. Om du håller isär de två begreppen så tror jag det klarnar.
    BUG (Optipower/Scorpion) har smart elektronik medan ett Bufferpack (ett enkelt 2S) inte har någon elektronik utan kopplas direkt till exvis gyro som komplement. Den ena är smart den andra osmart. När det gäller bufferpack så har Kontronik reglage inbyggd hantering för dessa medans Castle inte har det och avråder från det.
    En BUG kan du använda oavsett reglage.

Menar du att optipower inte balancerar cellerna udner drift?
    Jo det gör den, men inte ett bufferpack, när du förstår skillnaden är det uppenbart.

Här säger du tvärt om att den sköter allt
    Ja, en BUG sköter allt, det gör inte ett bufferpack eller capacitor.

Alternativ till vad? Den där klarar ju bara ett par sekunder medan en optiguard klarar en hel flygning.
    Ja, beroende på storlek av capacitor förstås då, fördelen är att du inte behöver batteri som vissa inte vill använda eftersom de kräver viss tillsyn. Olika lösningar för olika krav. 10 sekunder eller 2 minuter, bara att välja utifrån det man själv tycker är viktigt.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Nu kanske jag låter dum. Men hur kontrollerar man en enskild cell i en nimh pack på ett enkelt sätt ?
    Jag har aldrig använt ett NiMh så kan inte svara av egen erfarenhet.

Kör Lipo och HV och försöker hålla dessa på 7,5-8v för att Lipot ska må bra under längre tid. Där pillar jag bara fram balanskontakten och kollar snabbt i en voltmätare, så att cellerna håller sig lika, tex på ett bufferpack jag har kört börjar det efter cirka två år att dippa i en cell, så det verkar hålla rätt ok över tid. Vid tveksamhet kollar jag som nästa steg IR i cellerna i min laddare. Och byter om det behövs, kostar typ en hundring.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •