T-Shirt Banner
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Optipower ultra-guard ?

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017

Optipower ultra-guard ?

Tjena alla helinördar. Då jag ett tag hade problem med brown outs på min 600 nitro funderar jag nu på ett backup system dels på 600an och dels på ett pågående 700 nitro projekt. Jag tänkte ni som har erfarenhet av dessa system kanske kunde dela lite info och upplevelser/erfarenheter.

Vilka av systemen funkar bäst ?. På tex optipower kan man köpa den både med och utan led som varnar. Om man köper den utan ledvarningen hur vet man då ens när den kickat igång ? . Man vill ju landa hyffsat snabbt när den kickat in. Hur varnar de andra systemen ? Hur säkra är dom ? Hur lång tid har man på sig att landa tex en 700 nitro ? Tacksam för alla svar mvh kråkan

Obs. Jag söker inte en lösning på problem med brownouts då det åtgärdats med en starkare bec. Vad jag söker är en backup ifall något oväntat skulle hända. Vill ha en så säker setup som möjligt.
    Senast redigerat av Kråkan den 2017-10-24 klockan 06:54.
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Tjena alla helinördar. Då jag ett tag hade problem med brown outs på min 600 nitro funderar jag nu på ett backup system dels på 600an och dels på ett pågående 700 nitro projekt. Jag tänkte ni som har erfarenhet av dessa system kanske kunde dela lite info och upplevelser/erfarenheter.

Vilka av systemen funkar bäst?. På tex optipower kan man köpa den både med och utan led som varnar. Om man köper den utan ledvarningen hur vet man då ens när den kickat igång ? . Man vill ju landa hyffsat snabbt när den kickat in. Hur varnar de andra systemen ? Hur säkra är dom ? Hur lång tid har man på sig att landa tex en 700 nitro ? Tacksam för alla svar mvh kråkan
    Jag har två UltraGuard, båda med LED. Utan LED vet man inte och då är det risk för fördröjd brownout i stället.
    UltraGuard kan också fungera som "utjämnare" och ta hand om strömtoppar som BEC inte skulle klara (för liten BEC t.ex.), om det är vad man behöver. Då behövs kanske ingen LED?

UltraGuard behöver lite uppmärksamhet. Den laddar batteriet till ca 4,0 volt själv under flygning, men det är bäst att kolla innan flygning och ladda om det behövs. Jag gissar att 4,0 volt är en kompromiss mellan storage och att ha tillräckligt med energi i batteriet. Det förkortar troligen livslängden lite jämfört med om man skulle ha 3,8 volt, men gör istället att batterier räcker så att man hinner landa. Ofta räcker det nog flygningen ut, om man inte har LED.

Elektroniken i UltraGuard drar lite ström även när den är avstängd och kan tömma batteriet på ett par månader. Dra alltid ur batterikontakten mellan batteriet och UltraGuarden när du inte ska flyga på ett tag.

Jag har satt mina LED-ar på undersidan av bommen, ca 10-15 cm bakom kroppen. Det är en kraftig LED, så jag tror men ser om den lyser.

Jag har bara testat UltraGuard, så någon annan får berätta om alternativen.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, HK, Mikado & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012

Vilka av systemen funkar bäst ?. På tex optipower kan man köpa den både med och utan led som varnar. Om man köper den utan ledvarningen hur vet man då ens när den kickat igång ? . Man vill ju landa hyffsat snabbt när den kickat in. Hur varnar de andra systemen ? Hur säkra är dom ? Hur lång tid har man på sig att landa tex en 700 nitro ? Tacksam för alla svar mvh kråkan
    Jag är inte helinörd, bara nörd. Vad är brownouts? Alltså jag kan ju googla men jag menar att ja aldrig stött på dem. Är en optiguard verkligen rätt metod här? Jag tänker själv använda optiguard ut i fall BEC fallerar, men brownouts beror ju på att ditt befintliga system är undermåligt. Jag har en jeti SBEC som drivs av min 6S drivacke. Denna är inställd på 7 volt och levererar detta via två servokontakter på mitt gyro. jetin loggar spänningen via telemetri och det håller sig extremt bra på sin spänning. Har lagt ett larm bara någon tiondel under och det löser aldrig ut. Har man problem med brownouts så har man fel komponenter i sitt system helt enkelt och bör byta dessa innan man adderar fler.

Sen en optiguard ger lätt power till en hel flygning, men om den löser ut är ju något fel och man bör ju landa ASAP. Jag hade gjort det iaf.

I all välmening
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag är inte helinörd, bara nörd. Vad är brownouts? Alltså jag kan ju googla men jag menar att ja aldrig stött på dem. Är en optiguard verkligen rätt metod här? Jag tänker själv använda optiguard ut i fall BEC fallerar, men brownouts beror ju på att ditt befintliga system är undermåligt. Jag har en jeti SBEC som drivs av min 6S drivacke. Denna är inställd på 7 volt och levererar detta via två servokontakter på mitt gyro. jetin loggar spänningen via telemetri och det håller sig extremt bra på sin spänning. Har lagt ett larm bara någon tiondel under och det löser aldrig ut. Har man problem med brownouts så har man fel komponenter i sitt system helt enkelt och bör byta dessa innan man adderar fler.

Sen en optiguard ger lätt power till en hel flygning, men om den löser ut är ju något fel och man bör ju landa ASAP. Jag hade gjort det iaf.

I all välmening
    Jag har inte för avsikt att använda ultraguard eller liknande för att förhindra brownouts utan snarare som ett skydd om olyckan skulle vara framme. Problemet med brown outs löste jag med en starkare bec. Vad jag är ute efter nu är en så säker setup som bara är möjligt
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Jag har två UltraGuard, båda med LED. Utan LED vet man inte och då är det risk för fördröjd brownout i stället.
    UltraGuard kan också fungera som "utjämnare" och ta hand om strömtoppar som BEC inte skulle klara (för liten BEC t.ex.), om det är vad man behöver. Då behövs kanske ingen LED?

UltraGuard behöver lite uppmärksamhet. Den laddar batteriet till ca 4,0 volt själv under flygning, men det är bäst att kolla innan flygning och ladda om det behövs. Jag gissar att 4,0 volt är en kompromiss mellan storage och att ha tillräckligt med energi i batteriet. Det förkortar troligen livslängden lite jämfört med om man skulle ha 3,8 volt, men gör istället att batterier räcker så att man hinner landa. Ofta räcker det nog flygningen ut, om man inte har LED.

Elektroniken i UltraGuard drar lite ström även när den är avstängd och kan tömma batteriet på ett par månader. Dra alltid ur batterikontakten mellan batteriet och UltraGuarden när du inte ska flyga på ett tag.

Jag har satt mina LED-ar på undersidan av bommen, ca 10-15 cm bakom kroppen. Det är en kraftig LED, så jag tror men ser om den lyser.

Jag har bara testat UltraGuard, så någon annan får berätta om alternativen.

/Bo
    Din placering av led verkar vara ganska optimal där borde den ju synas. Jag såg att ultraguarden kan man kompletera med en becguard, antar att det är ungefär samma sak som en kondning ? . Man kanske skulle köra med becguarden på 600an då och utan på 700an som blir en HV setup. Ca 500 kostar ultraguarden med batteri och led, känns som en ganska billig trygghetsförsäkring .

För att ytterligare säkra min setup funderar jag på att uppgradera min beastx med resque, men vet inte hur pass bra den funktionen funkar. Ser en del felsökningtrådar på helifreak där folk inte får den att fungera.
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

I all välmening
    Brownout, enligt Wikipedia:
    "A brownout is an intentional or unintentional drop in voltage in an electrical power supply system."

Det är svårt att beräkna säker strömförsörjning till en heli eftersom strömförbrukningen för servon sällan dokumenteras. Någon har uppgett att dom "peakat" 35-40 ampere på en 700-heli. Hur mycket det kan bli beror bl.a. på servon och flygstil. Dessutom finns det svagheter i matningen, t.ex. sladdar, backplane i mottagare eller i gyro.

Jag håller helt med dig om att man bör dimensionera sin lösning så att man inte får brownouts.

Den enkla test som jag tror att de flesta som flyger helikopter gör är en "spaktest". Veva runt med alla spakar på marken i ca 30 sekunder och se om det fungerar utan att spänningen sjunker för mycket.

I praktiken verkar det inte så ovanligt, enligt uppgifter på forum, att OptoGuard, kondensatorer, m.m. används som lösning när problemet egentligen är att någon komponent är för klen och därför orsakar brownout. Sju dagar i veckan skulle jag rekommendera att identifiera och åtgärda problemet hellre än att ta bort symtomet. Smaken är dock delad…

OptoGuard är inte primärt avsedd att eliminera brownouts, som jag uppfattat det. Den är främst avsedd att leverera reservkraft till elektroniken om den ordinarie strömförsörjningen falerar.

Min första 450 som jag flög med, fick brownout efter ca 25 sekunder p.g.a. felaktig eller för klen BEC. Det är några år sedan och sedan har det varit ovanligt, men jag har råkat ut för en krasch som jag misstänker orsakades av en brownout. Trots backup.
    Om man försörjer elektroniken med en BEC som får ström från ett eller båda motorbatterierna, så blir ett avbrott där dubbelt besvärligt, om man inte har backup.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, HK, Mikado & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    May 2017
    Läs inlägg 4. Jag avser inte att använda den för att förebygga brownouts utan som ett skydd om något skulle gå snett, tex att en kabel skulle fallera eller något annat oförutsett. Mitt syfte är att skapa en så säker setup som möjligt. På 700an blir det HV och ingen bec utan direktström. Där hoppas jag slippa brownouts. På 600an åtgärdade jag problemet genom att byta från Aligns 2 in 1 Bec till hobbywing 10/20A. Savöxservona är riktiga strömätare hehe
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Läs inlägg 4.
    Editera inlägg #1 Vi är ju alla rungande överens visade det sig, fast iaf jag kom ju fel på bollen. Fattade inte vad du menade.
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Reg.datum
    May 2017
    Editera inlägg #1 Vi är ju alla rungande överens visade det sig, fast iaf jag kom ju fel på bollen. Fattade inte vad du menade.
    Ibland bör man kanske tänka efter lite vad man läser hehe. Står att jag HADE problem med brownouts , altså är det åtgärdat. Och att det är ett backup system jag söker. Men visst jag kan ändra
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Jag har använt Optipower utan LED i flera år och det är som sagt en billig försäkring ifall en lödning eller liknande skulle släppa.

Själv har jag telemetri som varnar i fall volten dippar och då vet jag att backupen gått in och då är det dags att landa. Har dock inte råkat ut för detta i skarpt läge men jag har dock smällt en Goblin 700 tack vare en lödning som släppte.
    Köpte en back up guard ganska omgående efter det...
    Daniel Ekström

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •