T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: 6elr7 kanaler

6elr7 kanaler

Hej varför behöver jag 7 kanaler på min radio för att flyga 700 stl. Har en dx6a. Måste jag byta radio?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av tuvestudio Visa inlägg
    Hej varför behöver jag 7 kanaler på min radio för att flyga 700 stl. Har en dx6a. Måste jag byta radio?

Nitro eller el?
    Nog kan du flyga en 700 med sex kanaler. Till och med med fem om du vill. Jag är lite tveksam vad som behövs till nitro, för det har jag aldrig testat. De fem som behövs är ju trottle, alieron, elevator, tail och pitch. Den sjätte kanalen kan man, om man vill, använda till tail gain, bank-byte i gyrot eller något annat kul som t.ex. resque. Om du vill ha t.ex. både bank-byte och resque så går det åt sju kanaler.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Underbart tack Bo. Flyger ju Gaui X 5 och Align 450. Men drömmer om 700. Så bra då skall jag bara råna en glassbil

El

Vet inte vad bank byte är heller tailgain är jag med på. Har bara flugit ett tag.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Vet inte vad bank byte är heller tailgain är jag med på. Har bara flugit ett tag.

I t.ex. Vbar och Neo kan man styra tailgain från radion och då behöver man en kanal för det, typiskt kanal 5 (för mig). Alternativt kan man använda den kanalen för bankbyte. Eftersom du flyger med Spektrum DX6 så har du säkert samma kanalordning som jag, som kör Taranis med DSM-2/DSM-X-modul.
    Jag har dessa kanaler:
    1. Throttle
    2. Aileron
    3. Elevator
    4. Rudder
    5. Aux ("special", kan man välja, t.ex. tail gain eller bank-byte)
    6. Pitch
    7. Aux 2 (Special, om man t.ex. har rescue i FBL-kontrollern och vill använda det.

Bankbyte i Vbar innebär att man har fyra kompletta konfigureringar ligger i FBL-kontrollern. Med en kanal i radion kan man då byta "bank". Man kan t.ex. ha:
    Bank 1: Snäll och lugn flygning.
    Bank 2: Lite mer aggressiv flygning, med lätt 3D.
    Bank 3: Smack för hemmabruk.
    Bank 4: Tareq style.

Om man har och vill utnyttja rescue, utöver t.ex. bankbyte, så behöver man ju en kanal till. Alternativt kan man ge upp bankbyte och använda kanal 5 för rescue.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-10-27 klockan 20:34. Anledning: för mig...
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Så bank byte är inte det samma som flight mode?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Så bank byte är inte det samma som flight mode?

"Flight mode" brukar man kalla det som också kallas "normal", "idle up 1" och ofta också "idle up 2" i radion.
    Flight mode ställs helt i radion. Bankbyte sker i FBL-kontrollern.

Hur man programmerar flight mode i radion varierar. En vanlig variant är:

Normal: Varvet går från 0% till normalvarvet mellan 0 och 25%. Över 25% är det konstant eller V-kurva.
    Pitch går från -2° till 0° vid 50% (mid stick) och sedan från 0° till maxpitch vid full sticka.

Idle up 1: Konstant varv (med gov) eller V-kurva (utan gov).
    Pitch går från minpitch (t.ex. -12°) till maxpitch (t.ex. +12°) med rak pitchkurva.

Idle up 2: Konstant varv (med gov) eller V-kurva (utan gov). Högre varv än ID1.
    Pitch går från minpitch (t.ex. -12°) till maxpitch (t.ex. +12°) med rak pitchkurva.

En annan variant (som jag föredrar) är att ha samma pitchkurva på de tre lägena på switchen, men olika varvtal.
    Då får man starta och landa lite annorlunda. Jag startar/varvar upp med pitch-spaken strax under 0° och drar vid landning också bara ner till strax under 0°. Det jag tycker är fördelarna med denna variant är:
    1. Man glömmer aldrig att slå om från normal till idle up innan man flippar.
    2. Man får tre olika varvtal att välja på.

Jag tror att DX6 har två flight modes, normal och idle up.

Med bankbyte kan du ändra mycket mer, t.ex. agility, gain, piro rate etc.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Hej Bo då fattar jag bank byte. Så som du inledningsvis berättade om hur du satte upp N I1 I2. Så har jag det. Skall ta och testa den andra varianten oxå.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Hej Bo då fattar jag bank byte. Så som du inledningsvis berättade om hur du satte upp N I1 I2. Så har jag det. Skall ta och testa den andra varianten oxå.

Sedan en tid tillbaka ställer jag alla helisar så att jag både har N/ID1/ID2 (ingen kanal) och bankbyte (via kanal fem). Även om jag har sex kanaler.

Du skev inte vilken FBL-kontroller du har eller tänker ha på din 700.
    Om man har en radio med t.ex. sex kanaler så kan man ju ha både N, ID1 och ID2 (om man har en trelägesswitch) och bankbyte. N, ID1 och ID2 ligger i radion och bankbytet styr man via en annan switch som man lägger ut på en kanal i radion och ställer in i FBL-kontrollern vad den ska göra. Jag har flera trelägesswitchar, men ingen fyralägesswitch, så jag brukar bara ställa in så att jag kan växla mellan tre banker. För mig byter N/ID1/ID2 bara varvtal. Man kan väl ha N/ID1/ID2 på samma switch som byter bank, men det har jag inte testat.

I Vbar, som jag kört mest, så börjar jag med bank Ø (noll). När jag är nöjd med den så kopierar jag den till dom andra bankerna. Där kan jag sedan justera dom andra så att man får dom egenskaper hos helin som man vill ha som alternativ i andra banker. Om man senare kommer på t.ex. att tailen fungerar bättre om man drar upp gain tre snäpp, då måsta man göra den ändringen i alla bankar som man använder. I Vbar är varje bank en komplett setup i FBL-kontrollern. Jag vet inte, men det kanske är likadant i andra gyron med banker?

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •