T-Shirt Banner
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skydda elektronik

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012

Skydda elektronik

Hej.

Är det någon som har tips på vad man kan använda för att skydda kretskort och liknande med. Tänker då mest mot fukt.

På mina rc bilar har jag använt plastidipp. Men vill ha någonting tunnare till gyrokort mm. Har någon ggn set någonting som man målade på och var helt genomskinlig. Var även så att om någonting behövde lödas om behövde man inte ta bort skyddet. Räckte att man lödade och när man var klar lade man bara på ett lager till.

Så har ni tips, berätta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    T-Rex 250 DFC, Eachine E010S, Eachine Lizard 95, 250 race quad, Spektrum DX8.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    det är skyddslack du är ute efter kallas conformal coating på engelska.

https://www.kjell.com/se/sortiment/h...gsspray-p18322
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    På lödningar av kablar lägger jag en klick smältlim direkt innan jag värmen fast krympslang över. Då blir lödningen helt tät och krypslangen glider inte. På vissa servon man skruvat isär har jag sett att lödningarna är skyddade. Samma sak brukar det sitta en oring runt servohusen. Gyron vet jag inte, där kanske man kan använda sprayet i länken. Jag flyger även om det är fuktigt ute men inte i direkt regn, och har inte haft några problem
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    det är skyddslack du är ute efter kallas conformal coating på engelska.

https://www.kjell.com/se/sortiment/h...gsspray-p18322
    Ja, det verkar vara rätt.

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    På lödningar av kablar lägger jag en klick smältlim direkt innan jag värmen fast krympslang över. Då blir lödningen helt tät och krypslangen glider inte. På vissa servon man skruvat isär har jag sett att lödningarna är skyddade. Samma sak brukar det sitta en oring runt servohusen. Gyron vet jag inte, där kanske man kan använda sprayet i länken. Jag flyger även om det är fuktigt ute men inte i direkt regn, och har inte haft några problem
    Jag brukar inte ha några problem heller. Har dock set att det ibland kommit korrosion iom fukt. Har därimot haft problem med att drönare fått kortis i fuktigt gräs. Mest det jag vill försöka undvika.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •