T-Shirt Banner
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: krasch med lite otrevliga konsekvenser

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2017
    Snacka om att ha lite tur ändå.. Brukar alltid köra med solglasögon eller liknande som skydd, synen är ju något man inte vill förlora.
    Körde in rotor bladen från en v977 i näsan en gång vart ett rätt djupt jack bara av den lilla... Så respekt ska man ha för dessa maskiner helt klart.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ser otrevligt ut, men det kunde ju ha varit värre…
    Kanske ska man säga att det var tur i oturen? Hoppas det läker snabbt!
    En bit bort känner man sig lite säker, men när t.ex. ser och hör ett blad far iväg med kanske 170 m/s (700 mm blad, 2000 RPM, ca 600 km/t) så inser man att man ska vara långt borta för att vara säker. Ljudet påminner om en rikoschett eller om att bli beskjuten med skarp ammunition på lite avstånd. Om man hinner höra det. Sannolikheten att bli träffad avtar snabbt med avståndet. Till ca 25% om man dubblar avståndet.

Här är lite idéer om hur man kan öka säkerheten:
    https://www.helifreak.com/showthread...14#post5300542

Nät och staket av olika slag är vanliga, för att inte säga ett krav, om det finns åskådare.
    http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...37d94d85cb.jpg

Som Stålis skrev, "man ska ha en jävla respekt för dessa maskiner"

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Krya på dig. Jag har en jävla respekt för mina helisar. Håller mig alltid på bra avstånd. Usch gött att det inte värre. Björn.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Aktiv användare Rejsabjörns avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Otrevligt!

Tur att det gick bra. Man ska nog ha rejäl respekt för det där.
    Flyger WL toys 977, Tarot 450 DFC, T-Rex 500 DFC, T-Rex 550 DFC med Spektrum DX6

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Tack för att du delar, påminnelse till oss alla

Statistiskt så kommer du att klara dig från detta, känn inte rädsla men respekt är vad jag försöker säga.
    Agile 5.5 Helicommand / TDR Helicommand / Logo 600SE Ikon
    Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Usch, krya på dig. Säger som arve, det är bra att man får en påminnelse om hur farlig helikoptern är.

Satt och pillade i radion inomhus för några år sedan med helin igång och fick hjärnsläpp och reversade throttle-kanalen. Jag reagerade blixtsnabbt och stoppade bladen, men tailen snurrar ju fortare och trasslade in sig i tröjan. Men jag fick bara skrapsår under tröjan. Det kunde gått riktigt illa. Jävlars vad stark helikoptern snurrar. Fick ta i ordentligt.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Aktiv användare AAKEEs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Gad var det för blad ? Kolfiber ? Märke ?
    Jag tror det är skillnad mellan olika märken och man kanske ska ställa krav på att bladen inte separerar vid krasch.
    Trex450SE FBL, 500ESP FBL, 700E v2 FBL, Hirobo SDX FBL, DJI F450, Robocat 280

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •