T-Shirt Banner
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: Billiga rotorblad

Aktiv användare Rejsabjörns avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Jag har flygit dom billigaste på typ Banggood på min 450 och det har funkat till gubbflygning men skulle jag flyga hård 3D med höga varvtal skulle jag nog tänka till. Men tillexempel Rotostar skulle jag personligen inte vara orolig för som exempel.

Men det är mina tankar och jag är ju inget proffs i branschen de flesta kan mer.

https://hobbyking.com/en_us/helicopt...html?wrh=1%2C3
    Flyger WL toys 977, Tarot 450 DFC, T-Rex 500 DFC, T-Rex 550 DFC med Spektrum DX6

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Rejsabjörn Visa inlägg
    Jag har flygit dom billigaste på typ Banggood på min 450 och det har funkat till gubbflygning men skulle jag flyga hård 3D med höga varvtal skulle jag nog tänka till. Men tillexempel Rotostar skulle jag personligen inte vara orolig för som exempel.

Men det är mina tankar och jag är ju inget proffs i branschen de flesta kan mer.

https://hobbyking.com/en_us/helicopt...html?wrh=1%2C3
    Säkerhet och hållbarhet
    Jag har med god marginal flugit mest med billiga blad, mellan 450 (325-360 mm) och 700 (690-710 mm). Det mest avancerade och påfrestande jag gjort är nog tic-tocs och pitch-pumps.

De 700-blad jag flugit mest med är nog PRO-3D från HK eller ebay för ca $30 per par.

Jag har varit med om ett bladbrott. Det var ett träblad som jag satte på en 450 för att testa den med lågt varv efter reparation. Bladet lämnade bladhållaren redan innan helin lyfte och flög ca 50-60 m i en riktning där varken jag eller någon annan fanns, som tur var.

Nu har ju även märkesblad gått ner i pris, som henke2 skrev tidigare i tråden. Jag fick t.ex. Align 360 blad i går som kostade ca 80:-. Jag har köpt Tarot också för ungefär lika mycket. Jag bedömer dom som likvärdiga. Vet inte om Tarot har så stora som till 500.

Om blad som marknadsförs visar sig farliga tror jag att den informationen kommer ut snabbt. Zeal kan ju vara ett sådant exempel. Jag gissar att ett sådant agerande, att sälja farliga blad, är åtalbart i större delen av världen. Det borde vara ett hinder även om det inte är någon garanti mot att farliga blad sprids. Den säkerhet som man kan bygga in som togi skriver om kan man ju tycka att alla blad borde ha.

Hur bra eller dåliga är olika blad att flyga med?
    Det här är en fråga som brukar återkomma. De flesta tycks välja att testa och köra med det dom gillar. Jag vill gärna "kvantifiera" egenskaper, såsom vikt, korda, tyngdpunkt, lead-lag (LL) etc. Jag är övertygad om att man kan förutse hur ett par blad känns utgående från "data". Jag kollade t.ex. några olika blad som jag tvekade mellan i går. Jag har noterat data och ska jämföra med hur dom känns. Jag vet inte om det finns något officiellt sätt att mäta LL. Jag mätte avståndet mellan bladets framkant och den linje som går från bladhålet, genom tyngdpunkten och vidare, nära bladspetsen.
    Tre bladpar, ca 700 mm, som jag mätte upp hade LL ca 18, 22,5 och 24 mm. Ska bli intressant och se hur detta påverkar känslan. Jag har flugit en del med dom med 24 mm tidigare och upplevde att dom hade bra "hugg", som lite aggresiva.
    VTX är innovativa och lite speciella. Större korda än de flesta och dessutom lite ovanlig form. Måste nog testa dom vid tillfälle även om dom är dyra.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •