T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Billiga rotorblad

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017

Billiga rotorblad

Tänkte kolla om någon provat billiga rotorblad från tex ebay ? Har sett att de säljer bla 600 mm kolfiber blad på ebay för 250 - 300. Man undrar ju lite över kvaliten på dessa. Ett dåligt blad kan ju orsaka förödelse. Men om dom håller bra kvalitet så varför inte ? Är mest nyfiken på om någon annan har erfarenhet så kanske man får en uppfattning om ifall man skulle våga testa.

Ett mellan alternativ kanske skulle vara maniac / insane bladen som verkar funka prima
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Forum-räv waqrs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Jag flög mycket med "billiga" CF blad från Ebay när jag flög med min 600 och 700 nitro och dom fungerade alldeles utmärkt. Märkte absolut ingen skillnad på dessa mot ex dyra Curtis Youngblood blad som jag också flög en del med.

För 300:- paret så svider det inte lika mycket att krascha
    Futaba T8J

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Jag flög mycket med "billiga" CF blad från Ebay när jag flög med min 600 och 700 nitro och dom fungerade alldeles utmärkt. Märkte absolut ingen skillnad på dessa mot ex dyra Curtis Youngblood blad som jag också flög en del med.

För 300:- paret så svider det inte lika mycket att krascha
    Lite så jag tänker med. Man utvecklas kanske mer om man inte är lika nervös för att krasha samtidigt vill man ju givetvis inte göra det ändå och man bör kanske vara säker i sim innan man testar nåt.
    Hur var balancering och cg på dom bladen du provat ?
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Forum-räv waqrs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Nu var det ett tag sedan jag flög med bladen men vad jag kommer ihåg så behövde jag inte balansera mer på dessa blad än på de dyrare.

Alla tycker ju såklart olika vad gäller blad men personligen skulle jag aldrig lägga 700-1000 för ett par blad när man kan köpa för 300:- på Ebay. Jag märkte som sagt iallafall ingen skillnad alls och jag flög mycket på den tiden
    Futaba T8J

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Min reflektion är den att när man kan köpa SAB thunderbolt blad för 650kr så väljer jag dem före kopior. När jag började med helikopter igen i somras slogs jag av att rotorbladen kostade 1/2 till 1/3 av vad jag trodde. Hade nog gissat på minst det dubbla per par i kolfiber, men icke. Golbin 500 kittet kom tom med två uppsättningar blad.

Men jag gör inte av med några mängder rotorblad heller för den delen. Synd om det blir som i krashtråden här intill att man nästan blir halshuggen.
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Min reflektion är den att när man kan köpa SAB thunderbolt blad för 650kr så väljer jag dem före kopior. När jag började med helikopter igen i somras slogs jag av att rotorbladen kostade 1/2 till 1/3 av vad jag trodde. Hade nog gissat på minst det dubbla per par i kolfiber, men icke. Golbin 500 kittet kom tom med två uppsättningar blad.

Men jag gör inte av med några mängder rotorblad heller för den delen. Synd om det blir som i krashtråden här intill att man nästan blir halshuggen.
    Men 650 då är det 500mm blad ?. Grejen i krashtråden uppfattade jag berodde på en krash.
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Men 650 då är det 500mm blad ?. Grejen i krashtråden uppfattade jag berodde på en krash.
    Ett rotorblad kom flygande. Det händer inte med Thunderbolt som har wire, men det kanske kinesena har nu för tiden också? Eller säger sig ha?! Jag vet bara helt säkert att TB har det.
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    SAB verkar ha bra säkerhets-historia, samma med allt från funkey (rotortech, edge (switch), rails, radix, helix, vtx, halo, dh, cyclone, och säkert några fler märken kommer från deras fabrik) och det finns väldigt få berättelser om olyckor pga problem med deras blad. på andra sidan av spektrumet finns det nog inget blad som det finns så mycket skräckhistorier online om som Zeal.

Har testat några billigare blad förut, men de kändes ganska läbbiga att flyga med, dessutom ingen bra flygkänsla. Finns däremot säkert blad som är billiga och flyger bra nog också.

Personligen föredrar jag att lägga några kronor extra och få ett blad som flyger väl och som man kan flyga tryggt med, tycker inte man behöver krascha så mycket ifall man flyger med goda marginaler och övar mycket i simulator. Jag trodde jag skulle krascha mer i början, men det har faktiskt blivit så att jag har kvar de flesta bladen jag någonsin skaffat. Lite kul att testa olika blad också, det är ganska stor skillnad mellan dem
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    SAB verkar ha bra säkerhets-historia, samma med allt från funkey (rotortech, edge (switch), rails, radix, helix, vtx, halo, dh, cyclone, och säkert några fler märken kommer från deras fabrik) och det finns väldigt få berättelser om olyckor pga problem med deras blad. på andra sidan av spektrumet finns det nog inget blad som det finns så mycket skräckhistorier online om som Zeal.

Har testat några billigare blad förut, men de kändes ganska läbbiga att flyga med, dessutom ingen bra flygkänsla. Finns däremot säkert blad som är billiga och flyger bra nog också.

Personligen föredrar jag att lägga några kronor extra och få ett blad som flyger väl och som man kan flyga tryggt med, tycker inte man behöver krascha så mycket ifall man flyger med goda marginaler och övar mycket i simulator. Jag trodde jag skulle krascha mer i början, men det har faktiskt blivit så att jag har kvar de flesta bladen jag någonsin skaffat. Lite kul att testa olika blad också, det är ganska stor skillnad mellan dem
    Ang zeal. Detta gäller väl inte de nya zeal energy ? . Jag har också läst om att zeal blad lossnat, gått av osv, att folk köpt flera uppsättningar på rad som varit kass. Samtidigt i samma tråd kan någon annan skriva att han har 20 uppsättningar i varierande storlek varav alla funkar perfekt.
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Ang zeal. Detta gäller väl inte de nya zeal energy ? . Jag har också läst om att zeal blad lossnat, gått av osv, att folk köpt flera uppsättningar på rad som varit kass. Samtidigt i samma tråd kan någon annan skriva att han har 20 uppsättningar i varierande storlek varav alla funkar perfekt.
    Tror det gäller alla, de har inte korrekt fäst säkerhetsvajer inuti eller nåt sånt. Senast jag hörde om var på en funfly i USA där ett blad exploderade under en demoflygning på center stage.

Statistik är lite lurigt, en person kan ha tur, och en annan otur, så det bästa man kan göra är att försöka bilda sig någon form av allmän uppfattning om vad folk rapporterar. Det är onekligen många som flyger zeal och är nöjda, men det finns inget annat blad som folk rapporterar så mycket problem med online, och då pratar vi som sagt om problem som att blad går sönder under flygning.

Sen så tycker jag själv att zeal nog är en av de sämsta bladen jag flugit sett från flygegenskaper, och då har jag ändå försökt ge dem en chans i ganska många storlekar (285, 320, 350, 520, 600). De ser rätt snygga ut, men det är väl ungefär det mest positiva jag kan säga om dem...
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •