T-Shirt Banner
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bussningar i blad eller bladhållare mellan 4 och 5 mm

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

Bussningar i blad eller bladhållare mellan 4 och 5 mm

Vilket eller vilka material fungerar?
    Jag har 690-blad (CY) med 4 mm hål som jag vill sätta i ett huvud med 5 mm hål i bladhållarna.
    Jag har 710-blad (SAB eller Pro3D) med 5 mm hål som jag vill sätta i en heli med 4 mm hål i bladhållarna.

Jag vill helst ha huvudena där dom sitter nu. Annars kunde jag ju växla huvuden.

Det lär finnas bussningar, troligen i mässing, att köpa, men jag hittar inga nu.
    Om man gör själv, vilka material kan fungera? Är aluminium för mjukt? Jag har (härdat?) axelstål med 5 mm ytterdiameter, men klarar jag att borra ett 4 mm hål i stålet? Jag har försökt borra hål i axlar tidigare och det gick inget vidare.

Någon som har erfarenhet av test med bussningar, i blad eller i bladhållare?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    jag brukar köpa 5mm mässingrör med 1/2mm gods tjocklek, då får man 4mm på insidan
    detta fungerar alldeles ypperligt för ändamålet.
    att gå åt andra hållet från 4 till 5mm har jag aldrig testat. men finns det en bussning med 4mm innerdiameter och 5mm ytter, så borde det gå att ta bort bussningen så att bulten fungerar som bussning i bladroten.
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    jag brukar köpa 5mm mässingrör med 1/2mm gods tjocklek, då får man 4mm på insidan
    detta fungerar alldeles ypperligt för ändamålet.
    att gå åt andra hållet från 4 till 5mm har jag aldrig testat. men finns det en bussning med 4mm innerdiameter och 5mm ytter, så borde det gå att ta bort bussningen så att bulten fungerar som bussning i bladroten.
    Var har du hittat 5 mm mässingsrör med 0.5 mm gods? Det löser ju det ena problemet. Kanske båda?

Jag räknade just och uppskattar att bara centrifugalkraften med 700 mm blad som väger 170 gram, vid 2000 RPM blir 4 500 N eller motsvarande ca 460 kg om man så vill. Lägg till momentet i höjdled som blir vid t.ex. tic-tocs.

Så här ser bladen och hålen ut som är 4 mm. Det finns ingen lös bussning och jag är tveksam till att borra upp det till 5 mm. Det finns dom som har gjort det, men ibland lossnar bussningen och då är det ju bara att kassera bladen.

IMG_1124.JPG

IMG_1126.JPG

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-11-06 klockan 11:57.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    dom här ligger nära mig http://www.sodersrchobby.se/ så det var där jag hittade Mässingrören.
    den bussningen som sitter i CY bladen är limmade så det är nog däför dom sitter fast, i bland lossnar dom men jag har bara satt i en klick ca lim och tryck tillbaks dom igen. så det borde gå att få ut dom med att knacka lite på dom.
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    dom här ligger nära mig http://www.sodersrchobby.se/ så det var där jag hittade Mässingrören.
    den bussningen som sitter i CY bladen är limmade så det är nog däför dom sitter fast, i bland lossnar dom men jag har bara satt i en klick ca lim och tryck tillbaks dom igen. så det borde gå att få ut dom med att knacka lite på dom.
    Tack!
    Jag är inte i närheten av 08 nu, så jag ska leta lite lokalt först.
    Jag letade lite i lådorna och hittade "bullet"-kontakter som var 5 mm utvändigt och 4 mm invändigt.
    Det är visserligen guld på utsidan, men någon form av mässing är det väl under?
    Aluminiumrör kan jag troligen få tag på, men om det är rör är det väl troligen ganska mjukt. Jag tänker på t.ex. bladbrickor i alu som man kan se "äts upp" ganska snabbt, samtidigt som mässing verkar hålla ganska bra.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare Rejsabjörns avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Mässing är ett slitstarkt material medans aluminium är jättedåligt, guldet är antagligen bara någon my tjockt så det försvinner nog snart och mässingen tar hand om slitaget så det funkar nog bra.
    Flyger WL toys 977, Tarot 450 DFC, T-Rex 500 DFC, T-Rex 550 DFC med Spektrum DX6

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Rejsabjörn Visa inlägg
    Mässing är ett slitstarkt material medans aluminium är jättedåligt, guldet är antagligen bara någon my tjockt så det försvinner nog snart och mässingen tar hand om slitaget så det funkar nog bra.
    Mässing eller "bronslager" är ju lite etablerat och man vet ungefär vad det går för.
    Aluminium som är i böjbara rör kan man ju nästan tugga sönder med tänderna. Tror jag – Jag har inte testat...

Jag räknade lite grovt på dragkraften som blir på ett ca 700 mm långt blad som väger ca 170 gram och roterar med ca 2000 RPM.
    Jag fick det till ca 5000 N eller ≈500 kgF om man så vill. Lägg sedan till momentet (upp och ner) som blir om man t.ex. gör tic-tocs!
    I helin som just nu har alu-bussningar kör jag ca 900 RPM, så då blir ju kraften mindre än en fjärdedel, ca 1000 N, så det håller kanske några flygningar, tills jag får skaffa mässingsbussningar.

Efter tips från Helge om att det kanske var limmat i de blad som hade 4 mm där jag behövde 5 mm, så värmde jag lite försiktigt och knackade ur två bussningar i mässing som är 4 x 5 x 12 mm. Jag skulle kunna stoppa i dom för att gå åt andra hållet, men jag vill helst ha bussningarna ca 15 mm långa, för annars kan dom åka upp och ner så att bussningen bara ligger i 80% av hålet. Kanske är jag lite för finkänslig?

Om man har bladskims i aluminium så kan man ju se lite vad som händer. Jag har gjort skims själv någon gång i mässing som jag hade och dom "äts" ju inte alls upp på samma sätt som alu tycks göra av tryck och friktion mot kanske främst bladhållare. Jag har gjort bladskims själv i plast från gamla kontokort och dom ser bättre ut än alu efter några flygningar…

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •