T-Shirt Banner
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lipo

Lipo

Hej har ett 6s 4000mah Turnigy lipo.
    Häromdagen så hör jag hur rotorn sackar rejält under flygning. Mätte upp batteriet och 1cell hade 0,4v.

Är det bara att kasta till återvinningen nu?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Kan klara sig jag har återupplivat lipos. Men gör de så fortsom möjligt. Ladda den dåliga cellen enskilt som nimh genom balanceringskontakten med typ 300 mah . Håll koll på den så den inte blir överladdad
    Trex 600N Redline 56H Redline Hiflow 3D, Beastx Plus, Goblin 500 Quantum 4115 Vbar
    Goblin 700 Quantum 4530, Vbar
    T-Rex 470LM Align supercombo Beastx Plus

Ok tack. Det skall jag testa.

Forum-räv waqrs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Personligen skulle jag kassera acken och köpa en ny. Inte värt att ta risken med laddning av en cell som krånglar.
    Futaba T8J

Det var den första tanken. Men jag kände att jag måste fråga. Kollade klipp på youtube. Där verkar det som en del har den kunskapen som krävs. Men håller med dig helt. Det är luriga grejer att hantera.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Redan om du ligger under 3.3v under last så uppstår permanenta skador på kemin i cellen, och den interna resistansen kan öka markant. Det betyder att batteriet kommer bli mycket varmare för samma ström, om den ens orkar att leverera så mycket utan att överhetta. jag skulle personligen aldrig försöka återuppliva en lipo som har en vilospänning under 3.2v, tycker inte det är värt risken. Det är inte så kul att flyga med ett trasigt lipo heller för den delen, tycker iallafall jag.
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Den stora frågan är ju varför en cell tappat spänning så fort? Har du tömt ur acken för mycket innan? Då går det nog att rädda den. Men, spontan urladdning hade jag slängt.
    Viktigt att tänka på är att ett 4000 mAh batteri bara är det när det är nytt. Sedan sjunker batteriets kapacitet. Att dra ur 80% av 4000 när batteriet bara är 3600 blir ju lite knasigt, om du mäter strömuttag när du flyger, vilket jag gör.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Jag har aldrig kört det så lågt. Flyger med spännings varnare inställd på 3,8v. Så när den piper är det dags att landa. Jag skrotar detta. Köpte det tillsammans med helin och vet ju inte hur många cykler det fått. Tack för grym hjälp. Björn

Har det hänt en gång kan det hända igen. Har du samma tur då? Eller så får du andra problem som brand vid laddning eller nåt sånt. Släng skräpet. Köp bättre märke. Blir säkert billigare i längden, speciellt om du drabbas av mer otur. Man kan inte flyga på LiPo-ångor (jämför med bensin). ;-)

Hahaha håller med helt. Batteriet är kasserat, investerat i ett Gens Ace redan. Detta är det bästa forum jag vet. Här finns människor överallt som verkligen bryr sigTACK

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •