Om att ställa in
Dom här reglagen är lite udda att ställa in IMO. Vissa inställningar återställs om man kör throttle kalibrering. Vissa felkoder gör att ESC måste (eller i alla fall bör) återställas innan flygning. Man kan återställa med radion, men om man bara gör lite fel så tappar man en del av inställningarna i ESC'n.
Jag ställde in fyra sådana här i förra helgen, varav en HV, och börjar tycka att jag förstår skapligt hur dom fungerar.

Gov store och parametrar - Hur ställer man värden?
När man ställer gov (som är lite knepig IMO och som jag inte använder) eller gov store (som också är lite knepig, men på ett annat sätt) så är defaultvärden på P-gain=0.9 och I-gain=0.05.
Jag har hittat lite mer information om lämpliga värden. Jag har t.ex. hittat råd som formulerats så här:

"Gov. Mode P-Gain. There are values: 0.7 / 0.9 / 1.2 / 1.4 / 1.6 / 1.9. Default is 0.9.
P-Gain is the proportional parameter. Responsible for a more "hard" or "soft" change in speed. Increasing the value will give a more aggressive reaction, reducing the value more smoothly. In small helicopters with a rotor diameter of less than 1 meter, this parameter should not exceed 1. For larger rotor diameters, it can be set to the maximum value. Excessive value of this parameter leads to tail wagging.
Gov. Mode I-Gain There are values: 0.02 / 0.03 / 0.05 / 0.06 / 0.08 / 0.09
I-Gain is an integral parameter. Influences the speed with which the controller corrects the changes in rotor speed."

Mina 450 håller ganska bra. 550 håller lite sämre. 700 håller ytterligare lite sämre. Jag har defaultvärden för P och I på alla.

Frågor om gov store
Vad måste man göra om om man ändrar gain? Måste man köra ny gov store och kalibreringskörning med 4.0 volt?
Någon som har hittat bra värden som håller bra på lite större helisar?

Är det bäst att glömma gov i ESC och köra gov i Brain eller Vbar (eller annan FBL-kontroller) i stället?

/Bo