T-Shirt Banner
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Swash ring eller cyclic ring

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av runnjarn Visa inlägg
    En bra bit på vägen att lösa dessa problem är nog Henseleits LDR (Linear Drive System)
    Både olinjäriteter, sidorörelser på stötstänger och eventuella krockar mellan servohus och linkar/servoarmar elimineras i ett slag.
    Jag tyckte själv att lösningen var något överdrivet komplex i början men ser nu mer och mer fördelar med den.
    Har en TDF på ingående nästa vecka, också den har LDR.
    En mellanväg är ju som man gjorde tidigare, att använda push-pull som tar bort mycket av interaktionerna i ccpm. Eller ännu längre tillbaka köra mekanisk mixning.
    .:: 2x Align 760x F3C med blackshark fuse | Align 760x 3D ::.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Stålis Visa inlägg
    En mellanväg är ju som man gjorde tidigare, att använda push-pull som tar bort mycket av interaktionerna i ccpm. Eller ännu längre tillbaka köra mekanisk mixning.
    Visst har dom fördelar dom där "gamla" lösningarna, men enkelhet är inte en av fördelarna…

Lite som kardandrift. Jag är inte klart för varken rem eller kardan, men en av kardandriftens nackdelar IMO är:
    – Vinkeldrev, vinkeldrev, 2 lager, tt-stång, 1 lager (eventuellt 2-3), vinkeldrev, 2 lager, vinkeldrev. Det borde gå att få rörelsen överförd till tailaxeln på ett enklare sätt. Kanske med en rem?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Visst har dom fördelar dom där "gamla" lösningarna, men enkelhet är inte en av fördelarna…

Lite som kardandrift. Jag är inte klart för varken rem eller kardan, men en av kardandriftens nackdelar IMO är:
    – Vinkeldrev, vinkeldrev, 2 lager, tt-stång, 1 lager (eventuellt 2-3), vinkeldrev, 2 lager, vinkeldrev. Det borde gå att få rörelsen överförd till tailaxeln på ett enklare sätt. Kanske med en rem?

/Bo
    Många kör ju rem, typ SAB. Min erfarenhet är dock att rem har över lag mera friktion än kardandrift och tenderar att "sno" mera kraft i tex autos. Men skillnaden är dock negligerbar.
    Fördelen med rem är ju dess enkelhet och mindre känslig för drevras vid dåliga landningar etc.
    .:: 2x Align 760x F3C med blackshark fuse | Align 760x 3D ::.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •