T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Swash ring eller cyclic ring

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

Swash ring eller cyclic ring

Var går gränsen för vilka värden man kan använda?
    På en del helisar är det lätt att något eller flera swashservon binder i vissa lägen. Swash ring är ett sätt att lösa detta.
    Så här skriver Mikado om Cyclic ring:

"Cyclic Ring limits the combined output of aileron and elevator if the control inputs are both together exceeding 100 %. You can use it to adjust the maximum throws of your swash plate to avoid binding and damage to the mechanics and the servos. The default value is 85. To check, move the collective stick to 50 % and at the same time input full aileron and elevator throw. In case of binding, lower the value until the mechanics no longer bind. Values below 75 will start to limit the clean aileron and elevator outputs, too. In this case, check if you can modify the geometry of the rotor head and linkages."

Några frågor:
    1. Vad menar dom med 50% collective? Menar dom mid stick (0% på min radio) eller menar dom 50% av full pitch, t.ex. 50% av 12° dvs 6°?
    2. Om det fortfarande binder med 75 på cyclic ring, vad händer om man går lägre? Vad betyder "not clean aileron and elevator values"? Att dom blir begränsade förstår jag, det är ju meningen, men hur blir det när man flyger? Om det bara begränsar AIL och ELE lite så tror jag att jag kan leva med det. Jag vill helst inte ändra geometrin. Om jag gör det får jag antingen fel utväxling, icke vetikala länkar från servon till swash eller båda.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-11-15 klockan 02:08.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ingen som använder swash ring/cyclic ring?
    Ingen som testat med olika värden på swash ring/cyclic ring?
    På mina Trex 550 har jag fått ställa ner lite för att inte aktre swashservot ska ta i autorotation bracket. Då har jag ändå filat en hel del på autorotation bracket för att oket ska få plats i "skåran".
    Nu håller jag på med en 450L där jag vill ha kulorna nära för att få bästa möjliga precision. Det är väl inom gyrots rekommenderade värden i setup, men om jag har negativ pitch och max elevator så binder de främre servona med 75 på "ring".
    Kan jag ställa lägre?
    Fungerar alla gyron likadant som Vbar och Neo? Det här är en Neo.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Kan hålla med om att 50% cyclic är en underlig instruktion. Oavsett om det är 0° eller hälften av full collective som avses.
    Om det binder vid typ 55% positiv eller negativ kollektiv men inte vid 50%, ska man då ignorera detta?
    Det som också slagit mig är att i alla FBL-system så är ju det cykliska utslaget på servona ändå inte helt kopplade till vad man gör med spaken. Spakutslaget säger ju hur hastigt man vill luta disken och servon rör sig då så mycket som behövs för att uppfylla den begäran.
    Så hur vet man vad som egentligen pågår med servona?
    Kan bara konstatera att med min flygning så verkar det aldrig uppstå några problem i verkligheten...

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av runnjarn Visa inlägg
    Kan hålla med om att 50% cyclic är en underlig instruktion. Oavsett om det är 0° eller hälften av full collective som avses.
    Om det binder vid typ 55% positiv eller negativ kollektiv men inte vid 50%, ska man då ignorera detta?
    Det som också slagit mig är att i alla FBL-system så är ju det cykliska utslaget på servona ändå inte helt kopplade till vad man gör med spaken. Spakutslaget säger ju hur hastigt man vill luta disken och servon rör sig då så mycket som behövs för att uppfylla den begäran.
    Kan bara konstatera att med min flygning så verkar det aldrig uppstå några problem i verkligheten...
    Kanske läge att skriva till Mikado och få lite mer detaljerade instruktioner?
    Visst är det som du skriver att gyrot ställer servona tills man får den "elevator rate" eller "aileron rate" som man begär.
    Även om man ser till hur man spakar, så kan jag aldrig tänka mig att jag har full pitch och full elevator samtidigt när jag flyger.

Klart jag vill fixa det mekaniskt så att det inte kan ta i, men om det inte går så borde det gå att fixa med gyrot…

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    50% collective stick är lite slarvigt menat som 0 pitch. Och här ska man dra cyclic i sina ändlägen och titta på swash, länkar osv, om nåt tar i så får man öka cyclic ring.
    Att man inte tittar på detta i max å min pitch, på just vbar, har å göra med att vbars cyclic ring har en "koniskt" algorithm. Ju mera collectiv pitch man har, desto mera cyclic ring ger vbar mjukvaran. Dock så brukar jag ÄNDÅ titta cyclic binding vid hela pitch området då jag inte litar på detta 100%, sen justera utefter..
    På tex CGY750 så måste man titta på detta även vid max/min pitch då cyclic ring fungerar olika för olika system.
    Senast redigerat av Stålis den 2017-11-15 klockan 11:06.
    .:: 2x Align 760x F3C med blackshark fuse | Align 760x 3D ::.

Reg.datum
    Aug 2011
    På Futaba gyrot så är cyclic ring direkt kopplat till algorithmens cycliska begränsning, och det du ställer som MAX i cyclic ring är det som gyrot MAX oxså kommer använda. MAO så är du safe. Kan dock inte svara på hur vbar hanterar detta. Men det borde vara snarlikt ialf.
    Senast redigerat av Stålis den 2017-11-15 klockan 11:08.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Stålis Visa inlägg
    50% collective stick är lite slarvigt menat som 0 pitch. Och här ska man dra cyclic i sina ändlägen och titta på swash, länkar osv, om nåt tar i så får man öka cyclic ring.
    Att man inte tittar på detta i max å min pitch, på just vbar, har å göra med att vbars cyclic ring har en "koniskt" algorithm. Ju mera collectiv pitch man har, desto mera cyclic ring ger vbar mjukvaran. Dock så brukar jag ÄNDÅ titta cyclic binding vid hela pitch området då jag inte litar på detta 100%, sen justera utefter..
    På tex CGY750 så måste man titta på detta även vid max/min pitch då cyclic ring fungerar olika för olika system.
    Citat Ursprungligen postat av Stålis Visa inlägg
    På Futaba gyrot så är cyclic ring direkt kopplat till algorithmens cycliska begränsning, och det du ställer som MAX i cyclic ring är det som gyrot MAX oxså kommer använda. MAO så är du safe. Kan dock inte svara på hur vbar hanterar detta. Men det borde vara snarlikt ialf.
    Tack, då vet jag lite mer!

Lite enkelt uttryckt skulle jag beskriva cyklic ring som ett sätt att begränsa maxutslag så att det inte binder, men på ett sätt så att det inte blir helfel när man flyger. Jag skulle nog föredra en inställningsmetod som var lik så som man ofta gör med tail. Ungefär "Här är det ena ändläget, här är det andra ändläget". Sedan borde en algoritm i inställningsprogrammet eller gyrot se till att gyrot lever upp till det man begär utan att göra det på ett sätt så att swashen lutar fel i förhållande till hur man spakar.

De inställningar jag har gjort på mina 550 har jag intrycket att dom funderat som avsett, men då har det varit en liten begränsning som behövts.
    På helin jag håller på med just nu, en 450L med Neo, behövs ganska mycket begränsning. Jag gör som Mikado rekommenderar, tittar om det ser rimligt ut när jag spakar och hoppas på det bästa. Det kan ju inte gå sämre än i backen… Problemet uppkommer främst vid max negativ pitch. Det har jag sällan och aldrig i kombination med stora cyclic-utlag.

Sedan kan jag ju tycka att helikonstruktörerna borde konstruera helisar så att detta problem aldrig uppstod, men det är bara min åsikt. Det finns ju variationer, som servomått, som kan vara lite svåra att ta hänsyn till.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-11-15 klockan 12:26.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Aug 2011
    Senast redigerat av Stålis den 2017-11-15 klockan 13:43.

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    En bra bit på vägen att lösa dessa problem är nog Henseleits LDR (Linear Drive System)
    Både olinjäriteter, sidorörelser på stötstänger och eventuella krockar mellan servohus och linkar/servoarmar elimineras i ett slag.
    Jag tyckte själv att lösningen var något överdrivet komplex i början men ser nu mer och mer fördelar med den.
    Har en TDF på ingående nästa vecka, också den har LDR.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    En bra bit på vägen att lösa dessa problem är nog Henseleits LDR (Linear Drive System)
    Både olinjäriteter, sidorörelser på stötstänger och eventuella krockar mellan servohus och linkar/servoarmar elimineras i ett slag.
    Jag tyckte själv att lösningen var något överdrivet komplex i början men ser nu mer och mer fördelar med den.
    Har en TDF på ingående nästa vecka, också den har LDR.
    Jan Henselite är inte rädd för att ta fram nya lösningar!
    Tre liggande servon högt upp, SAB-style är ju en variant som knappast binder, men den är inte jättelinjär heller. Kanske inte spelar så stor roll om lineariteten eller snarare bristen på linearitet är lika på alla tre?

Helikoptrar som är konstruerade så att:
    1. Kulan ska vara nära servot.
    2. Kulan ska helst vara på servosidan av armen.
    Dom kan ju vara lite knepiga att få bra…

När får vi se maiden på nya TDF'en?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •