T-Shirt Banner
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 39

Ämne: Nya regler för drönare den 1 januari 2018

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Är det någon som har bra tips på för att märka en helikopter och multikopter med namn och telefon nummer då det tydligen lär märkas upp efter nyår?

En tanke jag kom på var att skriva ut en sån där liten gul lapp med maskin och klistra på en ramsida och sen ta genomskinlig nagellack över, om nu lappen klarar detta (får prova först).

Hoppas att det är ok att ta upp detta i denna tråden "nkma" annars så skapar jag en separat tråd.

Mvh Hunter
    Det är ju en del av problematiken att hitta en vettig lösning på detta!

En tanke: Hur relaterar Transportstyrelsens föreskrifter till Svensk lag?
    Jag tror att vi bör följa föreskrifterna minst så bra som Transportstyrelsen följer lagen. Kanske bättre?

Så här står det i texten:

Märkning
    16 § Obemannade luftfartyg som tillhör kategori 1 ska vara märkta med operatörens namn och telefonnummer. Obemannade luftfartyg som tillhör kategori 2, 3 och 5 ska vara märkta med operatörens namn och telefonnummer, samt med det tillståndsnummer som tilldelats av Transportstyrelsen. För kategori 4 gäller att det obemannade luftfartygets registreringsbeteckning ska anges på det obemannade luftfartyget samt i kontrollstationen.
    Jag har funderat lite, men inte gjort något ännu.
    Några Idéer, ungefär i linje med dina, för helikoptrar och andra luftfartyg som väger mindre än 7 kg:
    – Det finns etikettpapper till laserskrivare med varierande yta och vidhäftning. Det finns förmodligen till bläckstråleskrivare också. Har man en etikettskrivare, som Mikael, så fungerar ju det.
    Här finns några exempel på laseretiketter:
    http://www.streckkod.se/category/353-etiketter-ark.aspx

Det går säkert att hitta billigare etiketter, men tänk på att skrivare kan ta skada av olämpligt papper. Laserskrivare, t.ex. värmer ju fast tonern vid ganska hög temperatur.

Om man skriver med 10-12 punkter så blir storleken ungefär samma som tidningstext.

Om jag skriver med 12 punkter på en rad så blir det ca 6 x 50 mm, med mitt namn och nummer.
    Om jag skriver namn och telefonnummer på två rader så blir det ca 11 x 24 mm.
    Kan fästas på bom, på ram eller på insidan av huven. Det står inte att texten ska vara väl synlig, men om den ska vara det så kanske det utesluter insidan av huven...
    Om man lackar, t.ex. med transparent nagellack som du föreslår, så blir det fukt- och regnbeständigt också!

Jag vet inte vad påföljden kan bli om en etikett lossnar, men ett påpekande och en uppmaning om att sätta dit en ny etikett vore väl rimligt och lämpligt?

Det har ju talats om dessa nya regler i över två år nu. Så här är rubriken på Transportstyrelsens sida om detta, så det är väl dags nu.

Nya regler för drönare den 1 januari 2018

https://www.transportstyrelsen.se/sv...r-for-dronare/

Jag undrar om alla som flyger med något fjärrstyrt är lika välinformerade som vi?

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-11-17 klockan 22:34.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare Hunters avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Tack "nkma" det tål att tänkas på och man vill ju föregå med gott exempel så vi inte blandas med dom som flyger oseriöst kring flygplatser.

Det är ju också bäst tycker jag att man ser till att det sitter fast ordentligt, gärna mot ramsida fast innanför kåpan så syns det ju inte om man har helikoptern uppställd på träffar mm då det kanske passerar mycket folk.

När det gäller multikopter så i mitt fall har jag bara 250 quad:s och då funderade jag på att sätta det antingen under battariet eller på undersida av quad:en.
    Senast redigerat av Hunter den 2017-11-17 klockan 23:54. Anledning: Korr.
    Helikoptrar: Align 450L Dominator 6s, Blade mCPX BL.
    250 Quads: Blackout mini h, ZMR 250 3D.
    Radio: JR XG14E. Sim: neXt.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Nya regler för drönare börjar gälla den 1 januari 2018
    Jag vet inte när det ändrades, men nu är det inte längre preliminärt. Rubriken är hämtad från Transportstyrelsen.
    https://www.transportstyrelsen.se/dronare

Det blir lite upprepning, men jag försöker sammanfatta:
    – Flygning med farkoster som väger under 7 kg är relativt okomplicerad.
    – Flygning får ske inom kontrollzoner om det är 5 km till start-/landningsbana och flygningen inte sker högre än 50 meter över marken.
    – Det måste vara minst 1 km till närmaste heliport. Sådana finns ofta vid sjukhus, t.ex.
    – I övriga områden får flygning ske upp till 120 meter över marken.
    – Alla farkoster ska märkas med operatörens namn och telefonnummer.

Vid flygning med farkoster som väger mer än 7 kg eller på höjd över 120 meter över marken gäller speciella regler.

Här är reglerna i sin helhet:
    https://www.transportstyrelsen.se/gl...omremiss-2.pdf

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Tack Bo. Drog nu ett mejl till våran ordförande i klubben. Fast, han vet nog mer än jag
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av heliflyg Visa inlägg
    Tack Bo. Drog nu ett mejl till våran ordförande i klubben. Fast, han vet nog mer än jag
    Bra!
    Det är ju viktigt att alla vet vad som gäller.
    Jag drog ett mail till Rikspolisens kansli eftersom Polisen har vad som snart är gammal information på sin webb:

Hej!

På denna sida finns information om regler vid flygning med drönare:
    https://polisen.se/Lagar-och-regler/...ordon/Dronare/

Dessa regler ändras i betydande utsträckning 2018-01-01, dvs. om drygt tre veckor.

För att både personer inom polisen och allmänheten ska få aktuell information föreslår jag att sidan kompletteras med information om de nya reglerna.

Här finns lite om de nya reglerna:
    https://www.transportstyrelsen.se/dronare

Här finns de nya reglerna i sin helhet:
    https://www.transportstyrelsen.se/gl...omremiss-2.pdf

Med vänlig hälsning
    Bo
    Jag såg framför mig hur dom kan komma springande med handbojor i högsta hugg när jag ska nattflyga hemmavid på nyårsaftonen strax efter tolvslaget!

Polisen, om någon, måste ju veta vad som gäller!

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Intressant att man nu är hänvisad till en modellflygklubb med eget flygfält för att flyga nästan allt. Dock är väl helikopter i princip alltid under 7kg vilket gör att så länge man är under 120meter så är det okej.

Över 7kg eller över 120meter vilket innebär typ samtliga fixed wing vart bökigare "än förr i tiden", hänvisad till modellflygfält. För mig är det 120meter som överskrids med mina jetflygplan tex, så dem måste jag flyga på ett modellflygfält. Men det gör jag ju redan nästan alltid. Mina stora flygplan kräver uppflygning för transportstyrelsen, det börjar bli lite jobbigt men faktiskt väldigt rimligt krav.

Jag känner väl att dessa regler är helt okej. Hade nog snarare sett lite hårdare krav på uppflygningen, att den inkluderade helikopter och tex modellen på min avatar. 7kg sväljer ju en 800 Xxtreme vilken kan vara farlig på riktigt.

Nåväl, gott med spikade regler så vi vet vad som gäller.

Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Polisen, om någon, måste ju veta vad som gäller!

/Bo
    Dem hittar på något i farten sen är det ju det som gäller oavsett vad vi utan uniform tutar om
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Men, om man nu vill eller kommer att flyga över 120m höjd, hur skall det gå till,
    om man vill vara inom lagens ramar?
    Jag är på ett godkänt modellflygfält och kanske vill flyga IMAC, eller termik med
    ett stort flygplan.

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Men, om man nu vill eller kommer att flyga över 120m höjd, hur skall det gå till,
    Jag är på ett godkänt modellflygfält och kanske vill flyga IMAC, eller termik med
    ett stort flygplan.
    Jag har mailat transportstyrelsen med vår modellflygklubbs förutsättningar och frågat om vad som krävs för klubben och för respektive pilot kategori 1-3. Kan återkomma med svaret här.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    ett stort flygplan.
    Jag tror att det måste komma något förtydligande om detta.

Om det är inom kontrollerat luftrum så antar jag att "berörd flygkontrollenhet" kan ge tillstånd.
    Det är ju i så fall ungefär som nu med alla de klubbfält som ligger inom en kontrollzon.

Vem ska då ge tillstånd om flygning över 120 meter i okontrollerat luftrum?
    Ett alternativ vore väl om modellfält vore utmärkta med en lägsta höjdmarkering i flygkartor?

Stora delar av det okontrollerade luftrummet används ju som militära övningsområden. Då undviks ju t.ex. minkfarmar och andra objekt som kan skadas av överflygning. Ett exempel som varit uppe en hel del de senaste åren är de kanske 4000 vindkraftverk som ibland sträcker sig upp till ca 150 meter. Dessa måste ju undvikas vid lågflygning. Då borde väl kanske 60 RC-flygfält också kunna undvikas?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Jan 2012
    Jag bor mitt i ingenstans men blir överflugen ganska ofta och ofta på låg höjd. I somras en SK60 på lågan, ganska ofta Spitfire och Mustang på transfer, de håller dock lite högre höjd, typ 500meter.

I förrgår fotograferat från min egna helikopterplatta.

Här om sommaren på modellflygfältet, en Spitfire kom rollandes över banan.

Hemma är det då 120m som gäller och jag tänker att allt som passerar här håller minst 120m så på så vis är det safe. Oavsett regelverk så skall man inte vara på fel plats vid fel tillfälle.

PS. slå ett öga i nya MFN.
    Senast redigerat av henke2 den 2017-12-04 klockan 20:04.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •