T-Shirt Banner
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 39

Ämne: Nya regler för drönare den 1 januari 2018

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

Nya regler för drönare den 1 januari 2018

Läs och begrunda…

https://www.transportstyrelsen.se/sv...r-for-dronare/

Några utdrag:

"...att tillståndskravet för drönare upp till 7 kilo kommer försvinna."

"Den maximala flyghöjden för de allra flesta drönare är 120 meter över mark i okontrollerad luft."

"Drönare under 7 kilo (som flyger i max 90 km/h), får flyga i en flygplats kontrollzon utan tillstånd, om du flyger 5 kilometer från start- landningsbanan och upp till 10 eller 50 m över mark."

"Har du tänkt flyga närmre än 1 kilometer från en helikopterflygplats måste du ta kontakt med berörd helikopterflygplats"

"Alla drönare ska ha en märkning med kontaktuppgifter till ägaren."

"Möjlighet för modellflygklubbar (föreningar) att fortsätta flyga enligt egna stadgar, efter godkännande av Transportstyrelsen."

Det kan låta som det är klart, men det är det ju inte. Detta är ännu ett utkast.

https://www.transportstyrelsen.se/gl...omremiss-2.pdf

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-11-15 klockan 23:29.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    ... Det kan låta som det är klart, men det är det ju inte. Detta är ännu ett utkast. ..
    /Bo
    Det är så nära klart som det kan bli då de delar av förslaget som berör modellflyg inte ändrats sedan den första omremissen som var aktuell i september.

Den andra omremissen som du refererar till avser enbart det avsnitt i bestämmelserna som handlar om "det utökade avståndet avseende förslaget gällande flygning med obemannade luftfartyg i anslutning till helikopterflygplatser samt förtydligandet om att flygning inte får ske på sådant avstånd eller sätt att det kan störa en pågående räddningsinsats." och inget annat.

Bortsett från detta stycke så kommer bestämmelserna som träder i kraft vid årsskiftet med stor sannolikhet att bli så som de nu ser ut.

Samtliga remissvar som inkommit till Transportstyrelsen med anledning av de nya bestämmelserna återfinns här:

Remissutlåtande TS förslag...
    Senast redigerat av Mikael den 2017-11-16 klockan 00:05.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Det är ju få helisar som väger mer än 7 kg.

Det betyder att flygförbudet som gällt för bl.a. Årstafältet, Viklanda, Vallentuna, mina hemtrakter och många andra användbara flygområden, hävs från första januari. Det var på tiden!

Ursäkta fokuseringen på 08-området här, men det är det jag känner till bäst.

Jag är säker på att det finns liknande problem, som de vi sett här i trakten de senaste åren, även i många andra delar av landet.

Jag undrar vad straffet blir för fortkörning, om man skulle råka överskrida 90 km/t?
    GPS/hastighetsmätare/telemetri på alla helisar löser problemet.

Notera dock att allt som flyger måste vara märkt med ägarens namn och telefonnummer f.o.m. 2018-01-01!

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Det är så nära klart som det kan bli då de delar av förslaget som berör modellflyg inte ändrats sedan den första omremissen som var aktuell i september.

Den andra omremissen som du refererar till avser enbart det avsnitt i bestämmelserna som handlar om "det utökade avståndet avseende förslaget gällande flygning med obemannade luftfartyg i anslutning till helikopterflygplatser samt förtydligandet om att flygning inte får ske på sådant avstånd eller sätt att det kan störa en pågående räddningsinsats." och inget annat.

Bortsett från detta stycke så kommer bestämmelserna som träder i kraft vid årsskiftet med stor sannolikhet att bli så som de nu ser ut.

Samtliga remissvar som inkommit till Transportstyrelsen med anledning av de nya bestämmelserna återfinns här:

Remissutlåtande TS förslag...
    Detta med helikopterflygplatser och flygning i anslutning till pågående räddninginsats finns med i det "utkast" som jag länkade till.
    Jag tror som du att det är "nära klart", men "It ain't over till the fat lady sings" som jag brukar säga…

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Användare skyffels avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Det är ju få helisar som väger mer än 7 kg.

/Bo
    Det lär ju finnas ett antal skala-modeller som väger mer än så. Vad händer med dessa egentligen, ska de få flygförbud trots att de inte flygs som så kallade "drönare" brukar göra?

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Citat Ursprungligen postat av skyffel Visa inlägg
    Det lär ju finnas ett antal skala-modeller som väger mer än så. Vad händer med dessa egentligen, ska de få flygförbud trots att de inte flygs som så kallade "drönare" brukar göra?
    Om man läser förslagen, så:
    Förenklat tillstånd för drönare som väger 7 – 25 kg och som flygs inom synhåll.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Användare skyffels avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Tycker ju inte att krav på tillstånd och diverse utbildningar som kostar tiotusentals kronor är att kalla förenklat. Borde inte krävas något tillstånd alls för den typen av verksamhet.

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Tycker ju inte att krav på tillstånd och diverse utbildningar som kostar tiotusentals kronor är att kalla förenklat. Borde inte krävas något tillstånd alls för den typen av verksamhet.
    Aj, är det så illa. Har inte läst på ordentligt. Det suger ju. Tycker ju att man skulle få flyga på klubbar utan tillstånd.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Mina tankar går ofta till dom som jag ser lagt och lägger ner ett stort engagemang, många timmar och en hel del pengar på radiostyrda modeller som väger mer än 7 kg. Dessa kommer att drabbas hårt. De flesta som jag talat med om vad som ligger bakom detta är lika oförstående som jag.

En förklaring, som låter trovärdig, har jag dock fått om vad som rör sig bakom kulisserna.

EASA, som ju är dom som drog igång ett arbete som gick ut på att närapå allt som vägde mer än 250 gram skulle förbjudas. Det var ju inte så dom uttryckte sig, men det var IMHO ändå vad som blev konsekvensen av det som dom argumenterade för. Alla farkoster över 250 gram skulle utrustas med transponder. Alla farkoster över 250 gram skulle utrustas för "geofencing", dvs. utrustning i farkosten så att det blev tvärstopp om man närmade sig en gräns till en kontrollzon eller den aktuella höjdgränsen. Kostnaden för detta ligger naturligtvis långt över farkosternas kostnad, om det ens är möjligt att få in i små farkoster.

Den förklaring som jag fått till detta orimliga och IMO absurda agerande är att det handlar om pengar och makt. EASA vill vidga sin "makt" och expandera sin kontroll över hobbyflyg så att dom får bygga upp en omfattande och kostsam byråkrati som ska hantera detta. Kostnaderna för detta ska betalas av de som flyger. Det kan låta absurt, men stämmer tyvärr ganska bra med min erfarenhet av hur den här typen av organisationer fungerar. När en chef får fler underordnade får han/hon högre lön. Att tredje part, dvs. hobbyflygare, drabbas, har underordnad betydelse för dessa byråkrater. Om fokus vore det som dom säger att det är, dvs. att skapa förutsättningar för nya affärsområden och att garantera säkerheten för befintligt kommersiellt och annat yrkesmässigt flyg så skulle förslagen sett annorlunda ut. Då hade förslagen inte på något sätt alls drabbat hobbyflygare som på intet sätt utgör en del av de problem som ska lösas.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    dom nämner bara drönare. är det så att allt modellflyg anses vara Drönare ?
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •