T-Shirt Banner
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Svullen acce

Aktiv användare NickeLs avatar
    Reg.datum
    Mar 2013

Svullen acce

Halloj

Upptäckte idag när jag skulle stoppa ner ett batteri i förvaringslådan att en av accarna i lådan har svullnat upp rejält.

Accen köptes i somras (Augusti) och har använts ca 20ggr som mottagaracce, alltid balansladdad och väl omhändertagen, för någon månad sen så satte jag accen i Storage (3.85v/cell) tillsammans med en annan likadan acce som köptes samtidigt.
    Accen har förvarats i lipolådan sedan en månad tillbaka, dvs rumstempererat och mörkt

Den andra accen, som är identisk, gått lika många laddningar och köpt vid samma tillfälle ser ut som ny.

dålig kvalité? måndagsex? eller är lipos såhär "ostabila" att dom kan svullna på någon månad under förvaring.
    Ska man överväga att gå över till LiFe som mottagaraccar istället?

förresten... Accen är en Desire Power 2s 1500mah 30c

Stoppade in båda accarna i lipotestaren och den visar 3.85 och 3.86 volt/cell

23804268_1883128241716647_362300893_n.jpg 23804347_1883128251716646_1060255693_n.jpg

//Nicke
    Raptor E700, Nex E8 samt en hel dröse med flygplan

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Nej det skall inte hända när den inte är misshandlad, du får hävda det inför säljaren av dessa.
    Agile 5.5 Helicommand / TDR Helicommand / Logo 600SE Ikon
    Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Aktiv användare
    Reg.datum
    Aug 2013
    Hände mig för ett par år sedan med likadan accar, fick de utbytta dock till demo körda accar men de funkade fint tills jag bombade helin o accarna tog mkt stryk :-)

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Det är svårt med batterier. Generellt så funkar dem bra, men de är inte pålitliga i längden. De åldras med både tid och cykler. Vi lastar batterierna hårdare än den norm man testar efter så livslängden blir kort. Dock är det mycket ovanligt att de puffar upp om man inte laddat ur dem för lågt. Det handlar ofta om batterier man glömmer plugga ur eller typ en mottagaracke man glömmer i flygplanet och den laddas ur. Alla laddare larmar inte på låg spänning så den kan mycket väl laddas upp igen, i synnerhet om man laddar parallellt.

För mig handlar det om att hitta felet och inte bara byta ut acken. Jag har byggt mycket bensinmotorer genom åren. Någon vill byta vevaxel för den skurit. Inga problem, men vi måste ju ta reda på varför den skar, annars kommer ju nummer två också skära.

En 2S 1500 är ju bara att köpa en ny, men har man som i en helikopter en 12S 4000mAh eller som i min Extra 300 en 14S 5800mAh. Eller.....i sin bil, 96S86P 278000mAh. Då är det ju tråkigt om en cell ger sig för det innebär att resten också måste bytas ut.
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •