T-Shirt Banner
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: Vilken clunk kör ni med ?

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Walbro förgasare har en pump plus en tryckregulator.
    Pumpen består av ett membran med två backventiler.
    På ena sidan membranet är det vevhustryck.
    På andra sidan bränsle med backventiler på in o ut.
    Sen matas bränslet till en tryckregulator.
    Den är också byggd med ett membran med en fjäder på ena sidan.
    På andra sidan är det bränsle med en vippa och nålventil.
    Fjädern håller nålventilen öppen tills bränsletrycket drar över membranet och stänger
    nålen med hjälp av vippan.
    På våren när pumpen har blivit av med bensinen, brukar det vara svårt att få igång motorn.
    Om man chokar genom att hålla ett finger över förgasaren brukar man få fram bränsle.
    Eller skruva loss locket och spruta in bränsle.
    Senast redigerat av NitroHybrid den 2017-11-24 klockan 15:18.

Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Ja så borde det ju vara. Dom nya OS -R motorerna har ju någon form av regulator på förgasaren samt tryckslangen från bakplattan på motorn istället för från pipan, antar att den varianten funkar ungefär likadant som YS. Vet dock inte exakt vad regulatorn gör eller hur den funkar. Har en os 55hz-r hemma men har inte börjat använda den än så har inte satt mig in i hur det funkar, men antar att dom systemen kräver viss översyn och en del kunskap för att inte krångla, får sätta mig in i det när det blir dags. Var med om att slangen från pipan lossnade en gång det blev min första autorotation jäklar va motorn varvade upp de va bara att slå throttle hold annars hade den motorn varit slut hehe
    Vevhustryck har 90 motorer använt långe och detta ger samma bränsletryck hela flighten pga av att vevhustryck ger mycket högre tryck än avgastryck.

Eftersom vevhustryck ger högt bränsletryck så måste man begränsa bränsleflödet in i förgasaren på något sätt annars dränker man motorn.
    Regulatorn ser till att rätt mängd bränsle kommer in i förgasaren.
    Daniel Ekström

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •