T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Vilken clunk kör ni med ?

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017

Vilken clunk kör ni med ?

Tja. Vilken klunk kör ni med i era nitro ? . På min 600n kör jag orginal med header tank vilket funkar bra. På min 700n kör jag orginal klunk utan header, motorn går ganska mycket snålare efter ca halva tanken.
    Funderar på att testa antingen lynx m.o.a.s eller en OS bubbleless. Hur gör ni och vad funkar bäst ? Mvh kråkan
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Denna har jag https://www.rubinrc.se/sab-black-nit...ack-nitro.html
    Tycker den fungerar kanon. Motorn går ungefär lika hela tanken. Tills soppan tar slut

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Reg.datum
    May 2017
    Tack för tipset. Kanske skulle prova en sån då
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Reg.datum
    May 2017
    Har en sånhär hemma https://hobbyking.com/en_us/large-fu...ed-models.html

Men den är väl mer för bensinmotorer. Ska testa med den från SAB iaf
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

OS bubbleless har jag flugit mycket med och det har fungerat bra.

Har tidigare prövat någon skumvariant (minns inte fabrikat) som löstes upp i tanken som senare täppte igen förgasaren med motorstopp som följd i luften.
    Som tur var började motorn hacka i luften innan så jag var inte många meter över backen när motorn stoppa.
    Daniel Ekström

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Har du problem med skummande bränsle bör du nog i första hand kolla upp balansering av roterande delar och centreringen av koppling/kopplingsklocka. Jag flyger metanol i 600-storlek och har inte upplevt problem med skummande bränsle. Däremot märks det tydligt att en headertank hjälper till att få en jämn bränsletillförsel under hela flygningen. Har använt både OS bubbleless- och vanlig mässingsklunk och det gjorde i mina två metanolhelikoptrar ingen skillnad.

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Har du problem med skummande bränsle bör du nog i första hand kolla upp balansering av roterande delar och centreringen av koppling/kopplingsklocka. Jag flyger metanol i 600-storlek och har inte upplevt problem med skummande bränsle. Däremot märks det tydligt att en headertank hjälper till att få en jämn bränsletillförsel under hela flygningen. Har använt både OS bubbleless- och vanlig mässingsklunk och det gjorde i mina två metanolhelikoptrar ingen skillnad.
    Har inget skummande bränsle. Men det är inte ovanligt att en metanolmotor går snålare ju längre ner i tanken man kommer, antar att trycket blir sämre. Det gäller väl främst motorer som får trycket via avgaset. Men har hört att tex lynx klunken och os skulle jämna ut det. Med orginalklunken är det väl lätt att få ner en och annan luftbubbla till förgasaren också när det börjar gå neråt i tanken
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Jag gillar Lynx! SABen ser ju likadan ut!
    Lynx är lite för lätt, men ett varv med grov koppartråd brukar lösa det.
    Lynx fungerar även utmärkt i bensinflygplan, t.o.med utan subtank.
    Sen brukar ju nitromotorerna gå magrare, när det sjunker i tanken,
    men när det bara är bränsle kvar i subtanken, så brukar motorn gå lite
    rikare igen!
    Pumpförgasare kanske är lösningen även på nitro, dom går ju så himla bra på
    bensinare, när man väl har ställt nålarna.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    YS motorena har ju pump eller nåt liknande. dom kallar det för tryckmatat bränsleinmatningssystem. jag gissar att detta gör att motorn får jämnare bränsleflöde under hela flygtiden,
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    YS motorena har ju pump eller nåt liknande. dom kallar det för tryckmatat bränsleinmatningssystem. jag gissar att detta gör att motorn får jämnare bränsleflöde under hela flygtiden,
    Ja så borde det ju vara. Dom nya OS -R motorerna har ju någon form av regulator på förgasaren samt tryckslangen från bakplattan på motorn istället för från pipan, antar att den varianten funkar ungefär likadant som YS. Vet dock inte exakt vad regulatorn gör eller hur den funkar. Har en os 55hz-r hemma men har inte börjat använda den än så har inte satt mig in i hur det funkar, men antar att dom systemen kräver viss översyn och en del kunskap för att inte krångla, får sätta mig in i det när det blir dags. Var med om att slangen från pipan lossnade en gång det blev min första autorotation jäklar va motorn varvade upp de va bara att slå throttle hold annars hade den motorn varit slut hehe
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •