T-Shirt Banner
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 67

Ämne: TDF ultralätt 700 från Henseleit

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Om du skulle överväga VTX-blad så tycker jag att den här recensionen är läsvärd:

https://www.helifreak.com/showthread.php?t=745968

Ett citat från recensionen:
    "I could fly 1800rpm and keep the same flying style I had on RotorTech and 2000rpm"

Betänk hur mycket effektiviteten ökar när man går från 2000 till 1800 RPM...

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-11-25 klockan 15:14. Anledning: Ett citat...
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    VTX697 beställda!
    Har både sett och läst om dem lite men ALLA blad är ju bäst när
    man läser säljtugget. Men helt klart så finns det en tydlig visuell särprägel på VTX-bladen.
    Vilket ju är min stil. Bild visar hur mina blad till mina el-plan ser ut. 0BFA0D02-38B6-44B7-8D9F-84548DF6B49F.jpg

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av runnjarn Visa inlägg
    VTX697 beställda!
    Har både sett och läst om dem lite men ALLA blad är ju bäst när
    man läser säljtugget. Men helt klart så finns det en tydlig visuell särprägel på VTX-bladen.
    Vilket ju är min stil. Bild visar hur mina blad till mina el-plan ser ut. 0BFA0D02-38B6-44B7-8D9F-84548DF6B49F.jpg
    Ser fram emot att få höra hur du upplever dom tillsammans!

Man kan väl säga att "kunna göra mer med lägre varv" ingår i designmålen för både TDF och VTX, så kombinationen borde kunna vara en vinnare…

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    Spännande bygge!

Kan inget om henseleit, men denna är alltså från grunden konstruerad för låg HS? De flesta helis konstrueras ju för att klara "Tareq prestanda" trots att majoriteten av alla köpare egentligen är medelmåttor som aldrig kommer i närheten av den nivån. Är denna heli konstruerad mer för lätt och lagom flygning låter det ju helt rätt tycker jag.

Vikten "under 3,6kg" hur står den sig mot tex en lättbyggd logo 690?

Finns det någon som gör airbrushade canopys till denna, eller är det till att måla själv om man vill flyga med något som inte liknar fiskrens?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    Spännande bygge!

Kan inget om henseleit, men denna är alltså från grunden konstruerad för låg HS? De flesta helis konstrueras ju för att klara "Tareq prestanda" trots att majoriteten av alla köpare egentligen är medelmåttor som aldrig kommer i närheten av den nivån. Är denna heli konstruerad mer för lätt och lagom flygning låter det ju helt rätt tycker jag.

Vikten "under 3,6kg" hur står den sig mot tex en lättbyggd logo 690?

Finns det någon som gör airbrushade canopys till denna, eller är det till att måla själv om man vill flyga med något som inte liknar fiskrens?
    Jag kan inte säga om Logo 690, men jag vägde nyligen två Logo 600SE som är lite olika:

"Lättviktare", med 6S 3,3 Ah, 710-blad, lågt varv, ca 1100 RPM eller lägre, flygklar: 3250 gram
    Lite "tuffare", med 2 x 6S 3,3 Ah, 690-blad, för ca 1600-1900 RPM, flygklar: 4454 gram

Två Logo 600SE med olika startvikt och varvtal.

runnjarn får fylla på med vad som är möjligt med TDF.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Apr 2013
    Viktspann anges vara 3,6 till 4,8 kg och upp till 720-blad ska funka.
    (allt går att läsa på hemsidan)
    Liksom sin föregångare TDR (TDR 2 är ett helt annat djur) så
    är det en uttalad lågvarvsmaskin men man ska inte glömma att TDR också gick att plåga rejält, om än med vissa moddar i form av chassieförstyvningar och byte till PEEK-drev.
    Troligen mindre lämpligt att maxa TDF i samma grad då den är ytterligare lättad och
    när det nu finns en TDR 2 så är det den man tar fram när det ska omsättas 10 kW eller mer.

Reg.datum
    Apr 2013
    @David
    Måste hålla med, dekalschemat framtaget till TDF liknar faktiskt fiskrens, ha ha!
    Kommer nog att hitta på något eget.

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av runnjarn Visa inlägg
    @David
    Måste hålla med, dekalschemat framtaget till TDF liknar faktiskt fiskrens, ha ha!
    Kommer nog att hitta på något eget.
    Ja det var inte meningen att dissa din heli på något sätt, bara min spontana reaktion efter att ha googlat lite bilder. Originalhuven känns ju inte som kronan på det mästerverk som mekaniken förefaller vara (mer som ett opelskal på en rolls). Det hade ju varit trevligare om originalkittet hade kommit med tex en fusunohuv
    Priset på ett kit ligger ändå på en sådan nivå att några hundralappar extra för en läcker huv inte hade avskräckt någon.

Jag har kollat hos fusuno och canomod men där hittar jag bara TDR huvar. Är det samma huv möjligen?

Jag är själv sugen på att sätta ihop en mysflygheli så denna tråd kommer följas.

Reg.datum
    Apr 2013
    Yes, TDR och TDF har samma huv.
    Har haft Fusuno huv till en tidigare TDR.
    Den var snygg men både tyngre och skörare än originalhuven.
    00EC24DE-D057-4370-96A9-B3E0D86E1DB1.jpeg

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Så motoraxeln går ner i ett envägslager, är detta beprövad?
    Tänker på obalans i motor over tid. Små marginaler med dessa lager(?)
    SNART .....Protos Max Evo (Rails 804).....Logo 600.....2xNEO/ VBC

Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •