T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Starter

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011

Starter

Vad kör ni för starter? Kollar på Aligns egna, men har hört lite olika erfarenheter om denna. Att den är för klen, etc.

//Anders

ps: det är för en OS 105a eller YS96a..
    .:: 2x Align 760x F3C med blackshark fuse | Align 760x 3D ::.

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Hörde detsamma när jag stod i samma val. Mitt val blev min ryobi skruvdragare. Finns nog knappast starkare starter att hitta för samma pengar hehe. Men visst skulle det va fint att ha en fancy alignstarter eller liknande i lådan. En kille jag pratat med som tävlat i f3c sa dock att aligns starter är den enda som håller och är stark nog, så verkar finnas delade meningar om saken. Vet dock att min ryobi håller och drar knappt nåt batteri för att starta varken 91 eller 56 motorn
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Starter

Nu är det ju några år sedan jag flög nitro men har testat några olika.

När jag flög 50 size så hade jag någon noname starter som fungerade till dom motorerna.

Sedan köpte jag en Dynatron med, om jag inte minns fel, 18 cells NiCd acc till mina 90 helis. LiPoaccarna hade ju inte kommit då. Denna starter drog igång det mesta men var stor och klumpig tack vara batteripacken. Finns ju givetvis LiPo till Dynatron idag.

Sedan köpte jag en Alignstarter för den var liten och smidig. Startar vart fall 90 motorer utan problem men hur det är med 100+ vet jag inte.
    Nackdelen med Alignstartern är att den slår som ett slagborr när man kör med den. Vet inte varför det är så men det kanske har med att göra att det går tungt i startögonblicket pga att encylindriga motorer alltid stannar inför kompression när dom stängs av.

Detta avhjälps ju dock enkelt genom att vrida startkonan ett halvt varv med handen innan start...
    Senast redigerat av EKAN den 2017-11-30 klockan 21:45.
    Daniel Ekström

Aktiv användare
    Reg.datum
    Aug 2011
    Jag kör Dynatron startern och driver den med 6 x A123celler, köpt begad här på forumet för många år sedan och har aldrig felat.
    Körde ett tag även med K&N startern som jag tycker är likvärdig men har svaga punkter i motor kolen som ger sig typ hela tiden.

Senast redigerat av Vette den 2017-11-30 klockan 22:46.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej på Er.

Jag satte dit ett 3cell LIPO paket på min starter av mindre känt format. Matade den tidigare med 14 V via en sådan där spiralsladd. Upplevde att den blev mycket starkare än tidigare med LIPO paketet, förmodligen blev det ett stort spänningsfall genom den där långa spiralsladden. Nu har jag ca 2 dM kabel saom är grövre än förra sladden. Kände detta då jag för första gången efter att ha satt dit LIPO:n skulle starta min OS 55, då vred sig startern ur handen då motorn gick lite trögt innan det kom bränsle in i motorn. En annan stor fördel var att det blev mycket lämplig hantering av startern då det inte var någon lång sladd som är i vägen.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Sätter min röst på en Sullivan Dynatron.
    Det är väl bara batteriet, som avgör vad den drar igång.
    12V 12A blybatteri är väl minimum, men glöm blyackar.
    4 sells lithium räcker till en högkompad 90.
    6 xA123 är nog ett mycket bra val, dom är små nog för att sätta direkt på startern.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Jag använder en TT starter https://www.google.se/search?q=tt+st..._EtdnPaGx5fQM:
    Den kör jag på 4 cells lipo, den drar runt allt jag har testat. Inga problem att dra en ys120 upp till tomgångsvarv.

www.rubinrc.se Sir Krachalot
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Forum-räv Frittes avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Dynatron oavkortat. Har kört den startern med ett 4 cells acc, den ger aldrig med sig. Jag har till och med startat en 100cc bensinmotor med den när allt annat hade gett upp.

Ekan, släng dig i en vägg!!!!
    www.eastcoastheli.se | www.rubinrc.se | www.minicars.se | www.rcsweden.se | Soxos 700 | Align 700 Nitro KIA | Gaui NX7 |
    |Gaui X7 | Gaui X3 | YS-120 SRX | YS 91SR | Hatori | MKS | Rapicon |

Jag har inte ägt en sån där gul Align, men den jag använde till och från förut så svällde LiPot i och fastnade... =) Annars va den ju nätt. Men långsam?

Har haft en splittny Sullivan Dynatron... som jag skulle byta kona på.. då gick axeln av och jag slängde fanskapet som jag aldrig fick använda. Jag röstar på Dynatron ändå, ruggigt gammal teknik och den hade säkert legat i lager 10 år, men gott rykte. Kan köras på 6S till bensinflyg sades det. Klarar 24V.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Citat Ursprungligen postat av Fritte Visa inlägg
    Dynatron oavkortat. Har kört den startern med ett 4 cells acc, den ger aldrig med sig. Jag har till och med startat en 100cc bensinmotor med den när allt annat hade gett upp.

Ekan, släng dig i en vägg!!!!
    Ohhh se där vem som vaknat ur dvalan

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •