T-Shirt Banner
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: G500 Sport ändringar tail

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Kul henke o följa dina idéer.
    Synd att HO lösningen inte höll måttet, den såg bra ut, men kanske det är för många ledade ytor som gemensamt ger ett större spel efter lite slitage. Har själv retat mig på glappet i talen och originalplasthjulet går lätt sönder vid krasch. Har Lynx på två av mina och visst finns det ett uns glapp, men det har hållt sig oförändrat över 100-tals flighter och är jäkligt robust även vid krasch.

Anledningen till konstruktionen med böjda pushrodden, undrar om det inte har med vibration att göra, att den så nära, fritt och parallellt orsakar oljud mot bommen utan flera hållare. Jag filade och värmeformade min hållare så den löper helt utan motstånd.

Ska bli intressant hur din pushrod lösning fungerar i praktiken.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Aktiv användare latjos avatar
    Reg.datum
    Oct 2015
    hej
    Har också funderat på glappet i sliden på tailrotorn.När man hovrar helin så har man ju ca 5grad+ bladvinkel på tailbladen
    mot vridmomentet,när man vrider tailen mer mot vridmomentet så ökar ju gradantalet.Någon som vet eller kan räkna ut
    vad som händer om man vrider tailen med vridmomentet,om man nånsin går över noll grad mot - på bladen?
    Gör den inte det så spelar ju glappet ingen roll tryck ligger på åt samma håll hela tiden.
    Har aldrig märkt några konstigheter pga glappet på mina helisar
    Goblin 570 carbon- AR7200BX-Urukay Vbar blueline 5.3Pro-Blade130x-Lynx Oxy3 MiniVbar-Goblin 420 Spirit pro

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Kul henke o följa dina idéer.
    Synd att HO lösningen inte höll måttet, den såg bra ut, men kanske det är för många ledade ytor som gemensamt ger ett större spel efter lite slitage. Har själv retat mig på glappet i talen och originalplasthjulet går lätt sönder vid krasch. Har Lynx på två av mina och visst finns det ett uns glapp, men det har hållt sig oförändrat över 100-tals flighter och är jäkligt robust även vid krasch.

Anledningen till konstruktionen med böjda pushrodden, undrar om det inte har med vibration att göra, att den så nära, fritt och parallellt orsakar oljud mot bommen utan flera hållare. Jag filade och värmeformade min hållare så den löper helt utan motstånd.

Ska bli intressant hur din pushrod lösning fungerar i praktiken.
    Lite glapp som är samma hela tiden är ju bättre än något som blir värre med tiden.

Min pushrod funkar toppen. Hade vibrationer i original men de försvann med stretchen. Fråga inte varför men något var det som gjorde att stjärtbommen sjöng. Nu helt tyst. Det är inte pushroden utan drivningen på något vid. Remlängden kanske träffade någon harmonisk nod typ.

Citat Ursprungligen postat av latjo Visa inlägg
    hej
    Har också funderat på glappet i sliden på tailrotorn.När man hovrar helin så har man ju ca 5grad+ bladvinkel på tailbladen
    mot vridmomentet,när man vrider tailen mer mot vridmomentet så ökar ju gradantalet.Någon som vet eller kan räkna ut
    vad som händer om man vrider tailen med vridmomentet,om man nånsin går över noll grad mot - på bladen?
    Gör den inte det så spelar ju glappet ingen roll tryck ligger på åt samma håll hela tiden.
    Intressant frågeställning. Är servot kanske snabbare än vad bladen är? servot drar till noll snabbare än det vridit sig självt?! Mycket sådana frågor som ingen riktigt vet utan bara accepterar. Vi snackade boom strike här om dagen, man vet ju väldigt tydligt om det slår i eller ej, men aldrig hur nära det är. Lite samma här, svårt att ta reda på någonting. Är mig nya grova pinne kanske helt onödig eftersom servot ändå bara drar?

Vem vågar provflyga med snöre till tailen istället för pushrod?
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av latjo Visa inlägg
    hej
    De små glappen påverkar knappast flygningen i stort och som du säger knappast märkbart heller vid konstant bladbelastning. Själv gillar jag bara när allt är väl inställt oavsett om jag inte alltid kan utnyttja det

Fast det jag stör mig på med just tailblad-glappet är när man försöker få till en stabil och stationär manöver där man korrigerar från sida till sida eller typ en pitchpump där tailen normalt korrigeras från sida till sida och oavsett vad du gör så kickar tailen. Jag kan försöka förbättra min collective management, skruva på headgains, governor gains, tailgains, precomps, tail symmetry o allt vad det heter. Men är det som var på min 380 där det efter 500 flights slitit ut bakre pulleyn och det var ett rejält glapp mellan den och lagret o sen lite till i bladlänkaget så spelar det ingen roll hur jag försöker förbättra allt annat. Det svajar likförbannat i hela helin som den är full. Efter att jag satt in några shims och bytt plastlinkage blev det stor skillnad i stabilitet och resten gick då helt plötsligt att tuna bort i fbl.

Så det beror nog bara på hur petig man vill vara om det är ett verkligt problem eller inte.

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Den bäste metoden för mig har varit att börja dra åt loctita skruvarna på tailen inifrån mot bommen och dra skruv för skruv så tight det går och hela tiden känna på slidern hela vägen ut till stoppen så det inte binder det minsta. Det har gjort stor skillnad på mina helis

Gjorde detta ikväll och det var inte loctite någonstans. Även kulan var i princip lös. Lustigt att de tar fram en så fin del sen hoppar över gänglåsningen. Men men... det tog bort en hel del av glappet så nu är vi tillbaka på en rimlig nivå med en pitchslider som bara glappar lite och bra mycket bättre än original. Kanske 1/5 del av glappet nu mot original. Säg att det i original gick att vrida tailbladen 5grader (+-2.5) och nu 1grad.

Det som är nu är till 90% kullagren i slidern vars kvalitet inte verkar vara speciellt hög. Jag får väl roa mig en dag med att mäta lagren och beställa från SKF.

Reg.datum
    Oct 2014
    Ännu en konstig grej som bara accepteras och inte ifrågasätts. Det är nog mer regel än undantag att det mesta levereras monterat men ingen Loctite. Brukar vara tydligt angivet när det kommer med Loctite och du inte behöver göras igen.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Ännu en konstig grej som bara accepteras och inte ifrågasätts. Det är nog mer regel än undantag att det mesta levereras monterat men ingen Loctite. Brukar vara tydligt angivet när det kommer med Loctite och du inte behöver göras igen.
    Det som är trist är att det inte är konsekvent.
    Om det aldrig vore loctite på nya prylar och det var ihopskruvat för att hänga ihop, men inte hårt åtdraget, så skulle det aldrig vara någon tvekan. Det skulle dock kräva att alla leverantörer lyssnar på kunder och dessutom kom överens inbördes, så det tar nog ett tag innan det blir så…

Hårt åtdraget utan Loctite är kanske den lurigaste varianten?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare Jockebanans avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Alporchinhos, Algarve .....................Portugal
    Hur är era bladhållare i tailen, min G500 (vanliga varianten) har lite för stort gap i greppet så när jag drar åt tailbladen så klämmer de bara åt längst ut vilket gav bladen ett glapp vid spetsen och ett vibrerande ljud i luften, fixade detta med shims på ena sidan av bladet, ingen direkt kvalitetskänsla...
    Bytte tailblad till RJX efter ett missöde men de verkar ha CG får långt bak på cordan och leder så att säga, bladspetsen ligger för långt fram och jag blev tvungen att sänka gain rätt mycket.

Skickat från min SM-T585 via Tapatalk
    Mikado LOGO600SE VBar NEO, SAB Goblin500 VBar NEO, Lynx Heli OXY3-285 VBar NEO, Lumenier QAV210 CHARPU, Mikado VBC, Futaba T14SG, två Revo PL8-laddare och ett gäng flygplan
    Rubin RC min leverantör, suverän service.

Aktiv användare Rejsabjörns avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Är skruvförbanden rätt dimensionerade och skruvarna rätt dragna behövs ingen loctite. Loctite gör bara nytta när skruven inte har rätt förspänning av någon anledning. Oftast lossnar en skruv för att ytorna mellan delarna inte är plana eller har dålig yta så när det vibrerat äter små topparna på ytan in i materialet och förspänningen släpper det är då loctite gör nytta men egentligen behöver man efterdra skruvförbandet för att det inte ska röra sig.

En skruv är en fjäder som pressar ihop två detaljer så friktionen mellan detaljerna gör att de inte rör sig. Är skruven för löst dragen så rör sig detaljerna mellan varandra och glappar upp, vanligaste anledning till att skruvar går av. Typiskt är jesusskruven som är en väldigt sunkig konstruktion men funkar för det mesta.
    Flyger WL toys 977, Tarot 450 DFC, T-Rex 500 DFC, T-Rex 550 DFC med Spektrum DX6

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Rejsabjörn Visa inlägg
    Är skruvförbanden rätt dimensionerade och skruvarna rätt dragna behövs ingen loctite. Loctite gör bara nytta när skruven inte har rätt förspänning av någon anledning. Oftast lossnar en skruv för att ytorna mellan delarna inte är plana eller har dålig yta så när det vibrerat äter små topparna på ytan in i materialet och förspänningen släpper det är då loctite gör nytta men egentligen behöver man efterdra skruvförbandet för att det inte ska röra sig.

En skruv är en fjäder som pressar ihop två detaljer så friktionen mellan detaljerna gör att de inte rör sig. Är skruven för löst dragen så rör sig detaljerna mellan varandra och glappar upp, vanligaste anledning till att skruvar går av. Typiskt är jesusskruven som är en väldigt sunkig konstruktion men funkar för det mesta.
    De är också intressanta teorier om hur saker är tänkta att funka. Helikopter så bygger alla med loctite, det bara är så. En liten plastpryl som far runt för kanske ett par tusen kronor. Bilen där emot där man åker med sig själv, familj och vänner där smörjer man istället hjulskruvarna med fett för att de inte skall sitta så förbannat. Så leksaken för tusenlappar skall ha loctite men hjulen på bilen skall smörjas. Det finns antagligen fler Goblin 500 i Sverige än människor som drar hjulen med momentnyckel.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •