T-Shirt Banner
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: G500 Sport ändringar tail

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012

G500 Sport ändringar tail

Jag har lärt mig genom åren att det är livsfarligt att säga att saker är dåliga, så jag nöjer mig med att visa lite prylar jag byggt själv. Vi kan kalla det för ändringar så behöver vi inte diskutera om det blev bättre eller sämre alls

Jag byggde helikoptern efter boken och funderade redan då på varför det var glapp här och stöd där och det ena och det andra. Efter lite flygande så har jag löpande gjort ändringar. Det var ganska stort glapp i tail pitch slidern, jag tittade genom reservdelslistor och manualer till förbannelse och såg att i princip bara Align Trex har den lösningen som jag gillar. Lynx säljer en kullagrad variant av original till Goblin men den har per definition glapp inbyggt. På ren slump hittade jag en ny slider från Helioption som vad till Goblin i Trex-modell. Det var ju bara att köpa!

Så tycker jag det skall se ut, har inte sett något bättre på marknaden iaf.

Sen klurade jag på stötstången. Jag monterade ju ett MKS X8 på tailen och det trycker 11kg. Läste någonstans att minimum var 4.6kg, hittar inte det nu bara för det men så var det. Stötstången är klen och går genom ett stöd där det går trögt. Googlande menade på att stången skall vara lite böjd för att ta bort glapp. Jag gillar inte sådana lösningar så jag började titta på alternativ.

Original stötstång viker sig vid 3kg, lönt med servo på minst 4.6kg då??!

Jag beställde ny stötstång av rör med vävd yta och större diameter.

Nytt test och min skitvåg på 7kg går i botten.

Fick ta fram badrumsvågen och då bottnade min tumme vid lite över 16kg, pinnen fortfarande spikrak!

Jag använde M2.5 skruv 12.9 och sexkant långmuttrarna från G500 för att bygga adaptrar till ändarna, dessa svarvades till och limmades med hysol.

Bort med stödet, in med nya pinnen. Den sviktar INTE och hänger helt fritt mellan kulorna. Detta i kombination med X8 servot och Helioptions slider gör att resultatet blir väldigt bra.

Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Gött att de funkar. Jag har KDE tail på min goblin 700 den är helt glappfri. På min t rex 600n är jag inne på min andra tail pitch slider och den har redan ganska duktigt med glapp efter ca 10l bränsle . Har funderat lite på kde till den också men tycker 600 kr är lite saftigt för en tailpitch slider
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Gött att de funkar. Jag har KDE tail på min goblin 700 den är helt glappfri. På min t rex 600n är jag inne på min andra tail pitch slider och den har redan ganska duktigt med glapp efter ca 10l bränsle . Har funderat lite på kde till den också men tycker 600 kr är lite saftigt för en tailpitch slider
    Men det är ju samma princip alla tre, "min", KDE och Trex om jag förstått rätt. Sen ev kvalitetsdifferenser vet jag inget om. KDE hade ju en del fiffigheter också.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Men det är ju samma princip alla tre, "min", KDE och Trex om jag förstått rätt. Sen ev kvalitetsdifferenser vet jag inget om. KDE hade ju en del fiffigheter också.
    Jag stör mig ibland på vad jag upplever som konstruktionssvagheter. Jag listar upp redan nämnda och lägger till ännu en bland de leverantörer som ofta har hittat "lite smartare" lösningar:
    – Lynx
    – KDE
    – Helioption
    – QuickUK

De "förbättringar" som dessa företag har tagit fram är ju inte alltid billiga, men det är det ju oftast inte att krascha med en heli heller…

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Reg.datum
    May 2017
    Ja principen är densamma. Men Aligns bildar en massa glapp och tyvär tycker jag den gör det ganska fort, detta verkar vara ett vanligt omdömme bland folk om man googlar lite. Jag brukar olja tailshaften lite för att förlänga livslängden men vet inte om det hjälper direkt. Antar att kde varianten också bildar glapp efter ett tag men den känns lättare att byta lagren i. Jag har bytt ut aligns pitch kontrollarmar i plast mot helioptions kullagrade i metall dom gjorde ganska stor skillnad. Har märkt att när det blir för stort glapp i tailen så börjar den fladdra i manövrar som påfrestar tailen hårt, vilket medför att man får sänka gainen och det känns inte direkt tryggt. Får ev bli en kde tail på rexen sen, vill ha lika hård stabil tail som jag har på min goblin.
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Reg.datum
    Jan 2012
    5 flygningar och helioptions slider glappar värre än original.

Den skruvade dessutom isär sig i luften så jag fick med hjälp av lite funderande autorotera ner, dock hade det aldrig gått utan safe i spirit gyrot. En dutt på safe här och var för att få helikoptern plant innan jag autoroterade. Där kan man väl skylla på att jag inte delade på den och drog på gänglåsning

Får väl slå ett öga på glappet, i första anblick ser det ut som både lager och annat rör sig en hel del. Kanske byta upp mig till den redan konstaterat sämre lösningen från lynx haha.
    Senast redigerat av henke2 den 2017-12-07 klockan 09:46.

Reg.datum
    May 2017
    5 flygningar och helioptions slider glappar värre än original.

Den skruvade dessutom isär sig i luften så jag fick med hjälp av lite funderande autorotera ner, dock hade det aldrig gått utan safe i spirit gyrot. En dutt på safe här och var för att få helikoptern plant innan jag autoroterade. Där kan man väl skylla på att jag inte delade på den och drog på gänglåsning

Får väl slå ett öga på glappet, i första anblick ser det ut som både lager och annat rör sig en hel del. Kanske byta upp mig till den redan konstaterat sämre lösningen från lynx haha.
    När du kollar glappet så håll fast armen med kullänken så den inte kan röra sig, jag upptäckte när jag började minimera tailglapp att det finns en del glapp i kullänkarna. Det ser ut som det glappet sitter i slidern men håller man fast länkarmen så den är helt still så ser man att en del av glappet sitter där. Jag byter mina plast länkarmar rätt ofta. Kan tänka mig att mycket av glappet du upplevt beror på att du inte skruvat ihop och loctitat tailslidern. Pitch-kontrollarmarna jag köpte från helioption kunde jag dra åt ganska hårt utan att det binder.
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    När du kollar glappet så håll fast armen med kullänken så den inte kan röra sig, jag upptäckte när jag började minimera tailglapp att det finns en del glapp i kullänkarna. Det ser ut som det glappet sitter i slidern men håller man fast länkarmen så den är helt still så ser man att en del av glappet sitter där. Jag byter mina plast länkarmar rätt ofta. Kan tänka mig att mycket av glappet du upplevt beror på att du inte skruvat ihop och loctitat tailslidern. Pitch-kontrollarmarna jag köpte från helioption kunde jag dra åt ganska hårt utan att det binder.
    Här är det själva dubbellänken som glappar i lagren och dess hållare. Jag gillar att göra som du säger, isolera bit för bit när man letar glapp.

Aktiv användare Rejsabjörns avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    När jag tittar på den konstruktionen är principen rätt men kräver väldigt fina toleranser. är det minsta lilla toleransfel vid montering eller tex tapparna på slidern kommer det glappa upp sig fort.
    Flyger WL toys 977, Tarot 450 DFC, T-Rex 500 DFC, T-Rex 550 DFC med Spektrum DX6

Reg.datum
    May 2017
    Den bäste metoden för mig har varit att börja dra åt loctita skruvarna på tailen inifrån mot bommen och dra skruv för skruv så tight det går och hela tiden känna på slidern hela vägen ut till stoppen så det inte binder det minsta. Det har gjort stor skillnad på mina helis
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •