T-Shirt Banner
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Stretcha nx4 med vtx?

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014

Stretcha nx4 med vtx?

Hej, har över dagen funderat på att stretcha min gaui nx4 till vtx 477 blad. Det jag funderar på, och undrar om ngn har praktisk erfarenhet av (eller kvalificerad gissning), är om min OS 37 sz-h klarar att svinga de bladen för mjuk 3d. Har läst att man använt motorn för upp till 550mm blad på raptor 30. Har även kollat denna videon med 465mm vilket ju ser ok ut. Förstår att man kan flyga med lägre varv med vtx men innebär det också att motorn får lättare att flyga med dem än med motsvarande "standardblad" med samma längd? (Kommer såklart även köpa längre bom, har hört att CoG blir lite kass men tänkte skita i det).

Sen har jag mks 9670a+ servon på cyclic på 6v (2.83 kg-cm/ 39.9 oz-in). Ganska svaga men, är enligt vstabi rekommendation http://www.vstabi.info/en/node/77 ungefär starka nog för att klara 500mm (så med 477mm borde de ju ha ngn marginal, även om väldigt liten..). Va tror ni, skulle det funka? Antar att de kan saktas ner av tyngden.
    GAUI NX4/X3, T-REX 450 Pro V2, Devil 420, Blade Nano CP S - Spektrum DX8.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    vtx fungerar tydligen väldigt bra med nitro pga. att de inte belastar motorn lika hårt som andra blad vid mjuk flygning. Det finns många rapporter online med folk som rekommenderar kombinationen på 700 så det lär ju funka bra även på nx4 Ang. att flyga med lägre varv, det handlar egentligen om att man med vtx får en helikopter som ungefär beter sig som andra blad beter sig vid högre varvtal, men även vid ett givet varvtal vid normal flygning så belastar de helikoptern mindre än många andra blad.

Sen kan man såklart pitcha på rejält, och då blir det istället motorn som begränsar, man skulle kunna säga att vtx kan både belasta mindre och mer än ett genomsnittligt blad beroende på hur hårt man flyger.
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Tack för svar togi, hoppades att du skulle se inlägget. Minns att du talade om vtx och nitro i somras. Låter som att det kanske kan vara värt att pröva då, kan bara lugn 3d. Skulle kunna ha pitch på runt 11 grader kanske för att inte bogga ihjäl motorn. Ska sova på saken några nätter och googla runt lite (är ju halva nöjet att samla info). Går även i tankar att skaffa större motor men skulle samtidigt gärna behålla den jag har, tror dels den är svårsåld och känns charmigt att ha en motor som man får arbeta lite mer för att få kraften ur. Är lite därför jag fastnade på vtx; som ett sätt att stretcha utan att behöva byta motor, bladhållare och servon.

Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    vtx fungerar tydligen väldigt bra med nitro pga. att de inte belastar motorn lika hårt som andra blad vid mjuk flygning. Det finns många rapporter online med folk som rekommenderar kombinationen på 700 så det lär ju funka bra även på nx4 Ang. att flyga med lägre varv, det handlar egentligen om att man med vtx får en helikopter som ungefär beter sig som andra blad beter sig vid högre varvtal, men även vid ett givet varvtal vid normal flygning så belastar de helikoptern mindre än många andra blad.

Sen kan man såklart pitcha på rejält, och då blir det istället motorn som begränsar, man skulle kunna säga att vtx kan både belasta mindre och mer än ett genomsnittligt blad beroende på hur hårt man flyger.
    GAUI NX4/X3, T-REX 450 Pro V2, Devil 420, Blade Nano CP S - Spektrum DX8.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •