T-Shirt Banner
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Någon som testat XLPower 520, med eller utan stretch?

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Efter jag frågat EU distributören, fick jag mail 5 minuter senare att alla kit från https://www.acrowood.net har sneskurna drev..
    Verkar som det är bilder från en gammal prototyp du har David.

Sen nu när https://www.acrowood.net/ finns som EU distributör för XL Power, så finns det inte stor anledning att köpa från bangood tycker jag. Är nog betydligt lättare att ha å göra med Tyskarna om nåt nu skulle bli knas med din beställning. Eller om du har generella frågor etc.

Om man nu inte vill prova sin "lycka" och smita från moms å tullavgifter, å på så sätt spara några spänn

//Anders
    Senast redigerat av Stålis den 2017-12-10 klockan 17:39.
    .:: 2x Align 760x F3C med blackshark fuse | Align 760x 3D ::.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Från Banggood (om någon överväger att köpa där) under Q&A-sektionen:

Q :Hi, is this the newer kit with the slant drive gear?
    A :Yes, it is.
    Answered by liujie on December 08,2017

Då kan vi väl säga att det rakskurna drevet är historia?

Standardkittet kommer med 480mm Rotortech-blad på main och 76 mm på tail.
    Vikten anges till 1800 gram, utan ack.
    Som ack, för 6S, rekommenderas 3,0 – 5,2 Ah. ESC 80-120 ampere.
    En 6S 3,0Ah LiPo kan väga ca 500 gram. Då skulle flygvikten bli ca 2300 gram.

I "super-combo-kittet", som Acrowood har, så ingår också servon och esc.
    – ESC: HobbyWing Platinum Pro 100A, V3.
    – 3 x XLpower DS512HV, 10 kg, 0,050s @ 8.4 volt.
    – 1 x XLpower DS747RS, 7 kg, 0,040s @ 8.4 volt.

https://www.acrowood.net/epages/6171...Combo%20Rot%22

Kan ge en ide om vilka servon som passar. Notera att tailservot kan vara både fullsize och mini. Det är fäste för båda, ett på varje sida. Swashservona däremot (35x15x29.6mm) är mini.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Stålis Visa inlägg
    Inte så mycket för kloner generellt, men det är ju bara jag det

I detta fall kan det kanske vara svårt att konkurrera prismässigt mot företag som lägger ned 0kr på egen utveckling antar jag. Men jag tror nog priset ändå kan konkurrera vs dom mera etablerade tillverkarna.

Ra Kabun lovade ialf att återkomma asap med priser på 700an, jag återkommer så fort jag hört nåt ..

mvh
    Anders
    Vad gör denna (520) till icke clon? Det är ju väldigt lik en Logo 480. Eller tänkte du på just 700:an?
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Tycker 700 liknar mycket compass 7 HV

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vad gör denna (520) till icke clon? Det är ju väldigt lik en Logo 480. Eller tänkte du på just 700:an?
    Likt?

Tja om man ska hårdra det så är väl alla helikoptrar en klon av Sikorsky orginal design från 1942.
    Frågan är väl vart går gränsen ?

Är tex en JR Forza 700 klon av av en Align 700 för att båda använder torqtube?
    Kan väl vara kul å spekulera i antar jag..

Men jag ser vissa skillnader på exakta kopior som tex Alzrc Devil 380 vs SAB goblin 380 ( enligt mig en klon ), och modeller där tillverkare kanske använder liknade designlösningar.
    Senast redigerat av Stålis den 2017-12-10 klockan 19:55.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Likt?

Tja om man ska hårdra det så är väl alla helikoptrar en klon av Sikorsky orginal design från 1942.

Men jag ser vissa skillnader på exakta kopior som tex Alzrc Devil 380 vs SAB goblin 380, och modeller där båda kanske använder liknade lösningar.

Är en JR Forza 700 klon av av en Align 700 för att båda använder torqtube tex? Vart går gränsen ?
    Innan jag lyfter med en helikopter brukar jag blunda en liten stund och skänka en tanke till min stora förebild, LdV och hans luftskruv…
    Eller finns det någon som dokumenterat sina planer på en helikopter tidigare?
    Om jag flög med plankor skulle jag kanske tänka på Icarus pappa, Daedalus, lite oftare...

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-12-10 klockan 20:08.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Lite svårt det där med om man ska kalla det en klon eller inte... XLpower 520 "lånar" onekligen fruktansvärt mycket detaljer från logo 480 - t.ex. hela chassit med servo-layout, bominfästning, motorfäste, esc-hyllan, batterimonteringen, etc. etc. Men det är nog inte så att man rakt av kan ta delar från den ena till den andra, så det är inte en "klon" i det avseendet.

Samma med nya XLpower 700 så är det tydligt att det är Logo 700 som varit förebilden - kolla in servo-layout, placering på esc, etc. etc. Men samtidigt så är det en del annorlunda lösningar som t.ex. att det är soxos-style pinjong med trycklager, helt remdriven istället för torque-tube/belt-combon som Logon har, och såklart helt kolfiber o aluminium istället för plast.

Så man kan väl säga att det är mycket lånat men sen en hel del eget ändå. Var går gränsen? Jadu svårt att säga, men jag träffade faktiskt rakabun i holland under Global 3D och han verkar genuint brinna för att bygga helikoptrar. Så vi får väl hoppas att det här bara är startskottet för nya spännande ideer i framtiden, och mindre "kopierande"! Folk har som sagt rapporterat att de är väldigt nöjda med kvalitet hitintills så det bådar ju gott.

Vet inte om det stämmer men hört rykten att XLpower 700 kommer kosta nånstans i krokarna 5000kr, skulle helt klart kunna tänka mig att ha en sån som beater isåfall så man vågar lite mer än med min älskade Logo 700
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Reg.datum
    Jan 2012
    Likt?

Frågan är väl vart går gränsen ?

Är tex en JR Forza 700 klon av av en Align 700 för att båda använder torqtube?
    Kan väl vara kul å spekulera i antar jag..

Men jag ser vissa skillnader på exakta kopior som tex Alzrc Devil 380 vs SAB goblin 380 ( enligt mig en klon ), och modeller där tillverkare kanske använder liknade designlösningar.
    Det handlar om personlig smak vad man bestämmer sig för alltså.

Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Lite svårt det där med om man ska kalla det en klon eller inte... XLpower 520 "lånar" onekligen fruktansvärt mycket detaljer från logo 480 - t.ex. hela chassit med servo-layout, bominfästning, motorfäste, esc-hyllan, batterimonteringen, etc. etc. Men det är nog inte så att man rakt av kan ta delar från den ena till den andra, så det är inte en "klon" i det avseendet.
    Jag menar det också. Man kan ju inte trolla fram delarna även om man kopierar något. Man måste rita upp den i datorn och sedan tillverka dem. Att rita av exakt eller ändra en smula går lika fort i mina ögon. Att exakt rita av ger ju möjlighet att sälja reservdelar till originalet, men den marknaden är nog marginell.
    Senast redigerat av henke2 den 2017-12-11 klockan 08:18.

Reg.datum
    Aug 2011
    Ja, dom flesta RC helikoptrar är rätt lika varandra idag.
    Är väl ett tecken på att man hittat vad som funkar bra när det gäller design kontra pris etc.
    Tror det va JR som tex uppfann CCPM styrning för servona till swashen, så alla tillverkare som använder den layouten kopierar ju JR.
    Man kan nog hitta massa såna exempel .

Nåväl.

Tillbaka till XL power.

Om 700an kommer ligga på en 5000:- så låter det riktigt intressant !
    Senast redigerat av Stålis den 2017-12-11 klockan 11:04.

Reg.datum
    Jan 2012
    Ja, dom flesta RC helikoptrar är rätt lika varandra idag.
    Är väl ett tecken på att man hittat vad som funkar bra när det gäller design kontra pris etc.
    Tror det va JR som tex uppfann CCPM styrning för servona till swashen, så alla tillverkare som använder den layouten kopierar ju JR.
    Man kan nog hitta massa såna exempel .
    Funkar samma med jetmotorer!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •