T-Shirt Banner
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Tail och Vbar fullstor

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2016
    Ok, tack för svar. Ja det lutar nog åt servobyte då kanske. Jag kan heller inte förstå varför det inte skulle funka annars. Jag har som sagt gjort mycket inställningar och tycker tailen löper hur fint som helst. Jag ska dock pröva att balansera bladen som föregående talare har föreslagit.

Jag har fler helikoptrar så jag kan pröva att "låna" ett servo där.

//Kalle
    Senast redigerat av karlfp den 2018-01-02 klockan 19:42.

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Citat Ursprungligen postat av karlfp Visa inlägg
    Ok, tack för svar. Ja det lutar nog åt servobyte då kanske. Jag kan heller inte förstå varför det inte skulle funka annars. Jag har som sagt gjort mycket inställningar och tycker tailen löper hur fint som helst. Jag ska dock pröva att balansera bladen som föregående talare har föreslagit.

Jag har fler helikoptrar så jag kan pröva att "låna" ett servo där.

//Kalle
    Om du inte har en bladvåg, så räcker det inte med att kontrollera att dom väger jämnt på samma ställe. (rita ett litet märke där) Dom kan ju fortfarande väga olika mycket. Nästa steg är att ta en lång bult och skruva ihop dom med ett blad åt varje håll. Bulten ska sticka ut på båda sidor och du kan lägga den mellan två tändsticksaskar eller dylikt. Det svåra är att veta att bladen är exakt centrerade om bulten inte är lika stort som hålen i bladen. På en bladvåg är det kornat för att få bladen exakt i mitten. Om bladen inte väger lika mycket, så tejpar du på lager där bladen hade sin vägpunkt över axeln. Eller om bladen hade olika mittpunkt, så tejpar du långt ut, så att dom får vägpunkt på samma ställe.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2016
    Hallå

Nej bladvåg har jag inte skaffat ännu, men ska bulta ihop bladen som du beskriver och balansera dem. Ska iaktta det du säger om bultdiameter.

Ska pilla lite i helgen, blir spännande å se om det blir någon skillnad på helikoptern efter detta.

//Kalle

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Har du gyrot eller sensorn sitter framför eller bakom rotormasten?
    Min erfarenhet är att Vbar ska sitta bakom för att må bäst...

/Jonas

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2016
    Huvudenhet samt gyro sitter båda bakom rotormasten.

//Kalle

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2016
    Tror att jag har hittat lösning på problemet utifrån de tips och tricks ni har kommit med ang balansering och servon. Jag har kollat balansen på main- och taiblade å de var båda ok, så då var det uteslutet, Jag har sedan gått in i V-baren och sänkt vald frekvens på tailservot från 333hz til 250hz. Å nu jäklar blev det skillnad. Jag kan nu gå upp i gain. Jag har en så länge höjt från 18 till ca 40 % gain och jag tror jag kan höja en hel del till. Jag har fortfarande kvar en svag gungning men det är mycket mycket bättre. Framför allt har jag lite kraft i motståndet i tailen nu. Med bara 18 % blev den väldigt svampig.

Som tidigare sagt, stort tack för era tips och tankar. Guld värt.

//Kalle

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •