T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Tail och Vbar fullstor

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2016

Tail och Vbar fullstor

Jag är tämligen ny på forumet. Jag har för ca ett år sedan börjat flyga helikopter igen efter ett längre uppehåll pga små barn m. m.

Jag har mest erfarenhet från paddelstång men har nu tre helikoptrar som är FBL. FBL är alltså ganska nytt för mig. Jag har en Goblin 500 med beast som jag har lyckats att göra fungerande setup på, en Trex 450 med zyx gyro som jag med hjälp av Bo:s fina råd här på forumet också lyckats få till bra setup så helikoptern flyger bra.

Sedan har jag en T-Rex 600 FBL med fullstor Vbar. Det är en gammal ESP som är ombyggd till FBL och konverterad till 12s. Programvaran är 5,0. Den däremot kan jag för mitt liv inte få till en bra setup på och jag förstår inte vad jag gör för fel.

Det sitter ett Align DS620 på tailen. Jag har gjort setup via programmets wizard. Helikoptern flyger hur stabilt och fint som helst, men jag får inte till tailen. Jag har ett ständigt gung i tailen. Har jag hög gain så gungar / vaggar den snabbt, har jag låg gain är det en långsam gungning. Jag har fått sänka gainen till så lite som 17 % för att få den nått sådär hanterbar. Helikoptern gungar fortfarande på tailen men nu långsamt. Jag tycker linkaget till tailen löper fint utan bindning och jag tycker allt löper mjukt och fint. Jag har även varit inne och pillat lite under doktorshatten utifrån mycket informativa och bra instruktioner jag har hitta från v-bar filmer som har lagts ut från en medlem här på forumet.

Jag har därför slut på ideer hur jag ska bära mig år för att få bort gunget, är den någon som har något tips?

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Det är ju nästan omöjligt att veta vad du har för problem. Men, om du lossar tailen från servot. Rör tailen sig helt perfekt utan någon tröghet? Har du vibrationer i helikoptern? Ta bort alla bladen och kolla om det vibrerar när du varvar upp.
    Där skulle jag börja och felsöka... Funkar det bra. kontrollera bladen med bladvåg, eller lägg bladen över en axel och se om dom väger jämnt på samma ställe.
    Senast redigerat av heliflyg den 2018-01-01 klockan 13:58.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2016
    Jag förstår att det är jättesvårt att svara på en sådan fråga

Jag har lossat linkaget och jag tycker det löper hur fint som helst, jag har även prövat att dra tailbladen utåt och vridit dem men jag tycker inte att det låser / trögar då.

Bladen har jag inte balanserat så vad gäller vibrationer så har jag egentligen ingen större koll. Tycker inte helikoptern ser ut att vibrera i luften, men det kanske är svårt att se / höra? Kan vibrationer alltså påverka så mycket? Fick för mig att hela helikoptern skulle bete sig skumt om det var mycket vibrationer men jag kanske är helt fel ute där. Får pröva att balansera bladen då. Antar att man både skall balansera tail och main blad.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Tailservo
    Den enklaste åtgärden är kanske att testa med ett annat servo till tail.
    Aligns DS650, DS655 och DS620 kan fungera bra som tailservo, men långt ifrån alltid.

Avstånd till kulan
    Lite konstigt att du har wag vid så låg gain som 17. Hur stort är avståndet mellan servoaxeln och kulan på tailservot?
    Jag gissar att du ligger på ca 14-15 mm och att en test med ca 9-10 mm kanske skulle ge ett annat resultat?

Några andra tester
    Knäpp av handsken från kulan på tailservot.
    Testa att dra i tailbladen utåt samtidigt som du drar i handsken som du knäppt av mellan ändlägena. Genom att dra i tailbladen belastar du trycklagret på ett sätt som liknar hur det belastas när det är uppe i varv.

Kolla också så att inte tailbladhållarna glappar för mycket. Om du har originaltailen så tror jag att det är ett radiallager och ett axiallager i varje tailbladhållare. På nyare 600-or (t.ex. RH60E10XT) sitter det två radiallager och ett axiallager i varje tailbladhållare.

Två små "knep" som möjligen kan underlätta:
    – Jag brukar polera tailaxeln om "slide shaft" inte glider lätt på tailaxeln.
    – Jag brukar ersätta skruven som håller "tail rotor control arm" mot en som är ca 3-4 mm längre än originalet. Då kan jag låsa den med en nyloc låsmutter. Skruva den till det läge där armen fortfarande går lätt och lås den där med muttern.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2016
    Kulan har jag prövat att flytta på tailservot, men resultatet var det samma tyvärr.

Ska pröva de andra tipsen du hade Bo och se om det hjälper. Tack för era tips Bo och heliflyg

//Kalle

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    heliflyg's råd att varva upp utan blad är bra. Genom att varva upp långsamt kan man se en obalans som kanske inte syns vid högre varv, t.ex. i TT-stången. Jag brukar ibland varva upp med tailbladen på inne men det kan vara lite lurigt. Om gyro/fbl-controller får för sig att vrida helin så blir kraften stor och svår att hålla emot t.o.m. om det är en 450. Större helisar kan vara värre och farligare, även om det bara är tailbladen som är på.

Log i Vbar
    Jag vet inte om man behöver pro för att få ladda ner loggen från Vbar. Loggen kan innehålla något som kan vara till hjälp.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2016
    Jag tror jag har pro versionen och kan ladda ner loggen du nämner. Ska testa detta och jaga vibrationer som ni beskriver.

//Kalle

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Det går att flyga med DS620 på tailen, men har man lite krav på perfekta stopp, o sånt,
    så är det bara att byta till ett bättre servo!

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Hej, jag tror tyvärr också att det är byte av tail-servo som gäller.

Jag hade ett MKS HBL669 på tailen vid ett tillfälle.
    Mina mer intensivt flygande (och mekande) flypolare sa "att det servot går inte ihop med V-Bar så bra"
    (BS tänkte jag...)
    Men, jag fick precis de tendenser som du beskriver och gick igenom allt, inklusive mycket testande under "doktorshatten"
    med parametrar som inte är helt enkla att fatta vad de egentligen gör.
    Det slutade med att jag sålde servot och bytte till MKS HBL 980 och 'klonk' så bara funkade det och var helt
    okritiskt på inställningarna också.
    Det intressanta är att HBL669 faktiskt funkar utmärkt till många (alla?) andra FBL-system (annars hade det ju inte ens gått att sälja)
    Intressant 2 är att det påstås att HBL669 och HBL980 ska vara precis samma servo (elektronik och motor)
    bara att det ena är helmetall hus, det andra plast-topp.

Min obekräftade teori är att frame raten (250Hz, 333 Hz, 560 Hz etc) spökar.
    Generellt så är (eller borde) den frame rate som servot KAN acceptera inte ara ett KRAV på att det måste få så täta
    uppdateringar. Men det kan nog vara så att en del servos egna, inneboende förstärkningsfaktor
    är beroende på vilken frame rate de tar emot. (analogservo funkar så...det är därför de kan brinna upp
    om man matar dem med för hög frame rate)

Kan också vara så att vissa digitalservo "pollar" signalen med en viss takt och om det då är
    ett oturligt förhållande mellan poll-rate (hur ofta servot har tid att kolla om det finns ny signal att läsa)
    och den från FBL leverede fram-raten så kanske det blir ganska många missade läsningar och då
    saktar det ju ner servots reaktioner.
    Vet tyvärr inte hur det är i praktiken, dvs om servonas läsning av pulsen är pollad eller interupt styrd.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Dom gamla analogservona har en förlängning av drivpulsen, så att motorn får ström
    under hela "frameraten" ca 20msekunder.
    Får dom då en uppdateringsfrekvens, som är högre än 50 perioder, så ligger det fortfarande
    ström på motorn, när nästa puls kommer, och då överbelastas motor och slutsteg.
    På gyron som Futaba Gy401 fanns en delay potentiometer. Den var bra att skruva på
    då man hade slöa servon. Då försvann gungningen, men prestandan blev knappast bättre.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •