T-Shirt Banner
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ta med batteri på flyget?

Aktiv användare daniel16s avatar
    Reg.datum
    Sep 2013

Ta med batteri på flyget?

Hej,

Ska kanske åka till USA om en månad och tänkte ta med en lite mindre helikopter i bagaget, vill ju ha med bateri också såklart! Hur är det med det? Enligt flyget får man ta med lipo i handbagaget men max 100wh? Vill ju iaf ha med två styckna 6s 3800mha?

//Daniel
    Logo 800 Xxtreme vbar, LOGO 600 V-Bar, T-Rex 150 dfc, SPECTRUM DX7s och Dx9. Planka: Extra 260, 1.9m, Extra 260, 2.6m! SBach 342, 2.7m, 111cc!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Jag åkte med accar till USA förra året. De kollade inte storleken alls. Dock är det max 100wh som gäller. Med 6s 3800mAh så är det under den gränsen. Mina 4400 6s accar är märkta med 97Wh.

Om de under 100Wh, får du ta med hur många du vill, i alla fall var det så förra året. Det kan skilja lite mellan flygbolagen, kolla upp med den du skall åka med. Jag åkte med SAS och United.

/N

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av nicco Visa inlägg
    Jag åkte med accar till USA förra året. De kollade inte storleken alls. Dock är det max 100wh som gäller. Med 6s 3800mAh så är det under den gränsen. Mina 4400 6s accar är märkta med 97Wh.

Om de under 100Wh, får du ta med hur många du vill, i alla fall var det så förra året. Det kan skilja lite mellan flygbolagen, kolla upp med den du skall åka med. Jag åkte med SAS och United.

/N
    Jag ska nog åka med Norwegian, dom har gränsen på 100Wh också men var osäker på hur många man fick ta med, på deras hemsida står det att man får ta med max 2 reservbatterier på max 100Wh, har pratat med dom men får i ga kloka svar.. vill ju inte direkt testa o kanske måste få låmna kvar dom för att jag inte får ta med dom :/
    Logo 800 Xxtreme vbar, LOGO 600 V-Bar, T-Rex 150 dfc, SPECTRUM DX7s och Dx9. Planka: Extra 260, 1.9m, Extra 260, 2.6m! SBach 342, 2.7m, 111cc!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Jag kollade på deras hemsida nu och där står det max två batterier, men det är över 100Wh, under 100Wh finns det ingen begränsning (om du har det i hand-bagaget).

https://www.norwegian.com/uk/travel-...ngerous-goods/

Det stämmer också med FAA regler: https://www.faa.gov/about/office_org..._batteries.pdf

/N

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av nicco Visa inlägg
    Jag kollade på deras hemsida nu och där står det max två batterier, men det är över 100Wh, under 100Wh finns det ingen begränsning (om du har det i hand-bagaget).

https://www.norwegian.com/uk/travel-...ngerous-goods/

Det stämmer också med FAA regler: https://www.faa.gov/about/office_org..._batteries.pdf

/N
    Okej vad skönt! Tusen tack för det! Då blir det att ta med helin o några batterier då
    HAVE FUN AND FLY HARD

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Kul att åka till USA.
    Lite beroende på hur och var du ska flyga så kan det vara bra att ta ut ett medlemskap (affiliate member) i AMA (Academy of Model Aeronutics) så att du täcks av deras ansvarsförsäkring. Det är vanligt att modellflygklubbar kräver att man är medlem i AMA för att få flyga.
    Jag har gjort det flera gånger tidigare och det brukar gå ganska smidigt.

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Kul att åka till USA.
    Lite beroende på hur och var du ska flyga så kan det vara bra att ta ut ett medlemskap (affiliate member) i AMA (Academy of Model Aeronutics) så att du täcks av deras ansvarsförsäkring. Det är vanligt att modellflygklubbar kräver att man är medlem i AMA för att få flyga.
    Jag har gjort det flera gånger tidigare och det brukar gå ganska smidigt.
    Okej tack, funderade inte på att flyga hos någon modelklubb så utan mest att åka ut till något öde ställe o flyga, skall bara vara där ca 3 månader och det är inte säkert att det finns någon klubb nära där jag ska vara, dock finns det mycket öde mark där som jag tänk flyga isåfall hitta en klubb nära där jag ska vara, ska ta kontakt med dom och fråga hur det funkar
    Senast redigerat av daniel16 den 2018-01-06 klockan 22:19.
    HAVE FUN AND FLY HARD

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av daniel16 Visa inlägg
    Okej tack, funderade inte på att flyga hos någon modelklubb så utan mest att åka ut till något öde ställe o flyga, skall bara vara där ca 3 månader och det är inte säkert att det finns någon klubb nära där jag ska vara, dock finns det mycket öde mark där som jag tänk flyga isåfall hitta en klubb nära där jag ska vara, ska ta kontakt med dom och fråga hur det funkar
    Tänk på att det vi kallar allemansrätt inte har någon motsvarighet i USA.
    Om du inte är mitt i öken eller extremt långt från civilisation bör du kontakta markägaren innan du flyger.
    För nationalparker gäller speciella regler.
    Kolla också aktuella regler för märkning och registrering.
    Registreringskravet trädde i kraft, upphörde, men är kanske på väg tillbaka.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Tänk på att det vi kallar allemansrätt inte har någon motsvarighet i USA.
    Om du inte är mitt i öken eller extremt långt från civilisation bör du kontakta markägaren innan du flyger.
    För nationalparker gäller speciella regler.
    Kolla också aktuella regler för märkning och registrering.
    Registreringskravet trädde i kraft, upphörde, men är kanske på väg tillbaka.

/Bo
    Tack, jag har skickat till några klubbar som är nära där jag ska vara, angående regler o sådant så vet nog min morbror det då han bor där o jag ska bo med dom så det ber jag honom kolla upp allt sådant innan jag tar med mig grejer ner!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •