T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Ny på nitro

Aktiv användare
    Reg.datum
    Apr 2017

Ny på nitro

Hej
    Jag har länge funderat på om jag skulle skaffat mig en nitro för att slippa alla batterier och laddare å allt vad det innebär. Flyger just nu från 210mm till 420mm blads helikoptrar. Såg align släppt en ny 700xn, så det kommer ju vara en wow känsla när man snurrar upp en 700 för första gången.

Combon såg trevlig ut det mesta verkar ingå som behövs.
    Kommer denna governor sensor som följer med lira med vbar neo?
    Tänkte skaffa en 96srx med hatori pipa, men vilken glow plug ska man ha?

Alla tips är välkomna på det som kan behövas, hur man kör in motorn, hur man ställer in, ja allt ni känner är värt att ta upp.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Glödstift som är bra är OS 8 den är som en volvo trygg och funkar i alla väder, Eller Enya 3 som anses ge lite mera pulver ur motorn, jag gillar enya lite bättre då tomgången blir lite jämnare.

www.rubinrc.se Sir Krachalot
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Aktiv användare
    Reg.datum
    Apr 2017
    Okej tackar! får prova enya 3.
    Kanske blir en power pipe 96 om det inte går få tag på hatori, vad är skillnaden, försökt kolla videos. och hatori pipan verkar dämpa ljudet lite bättre?
    Rx batteri, kommer ett 2200mah 2s vara för lätt, hur många tankar tror ni man kan få ut av detta? eller ska man gå på ett 3300mah?
    Align starter
    vev pump
    Sen är det bara soppan kvar 20% nitro rapicon eller 25% optifuel.

Är det något jag missat som kan behövas?

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av Chrilleg Visa inlägg
    Okej tackar! får prova enya 3.
    Kanske blir en power pipe 96 om det inte går få tag på hatori, vad är skillnaden, försökt kolla videos. och hatori pipan verkar dämpa ljudet lite bättre?
    Rx batteri, kommer ett 2200mah 2s vara för lätt, hur många tankar tror ni man kan få ut av detta? eller ska man gå på ett 3300mah?
    Align starter
    vev pump
    Sen är det bara soppan kvar 20% nitro rapicon eller 25% optifuel.

Är det något jag missat som kan behövas?
    Våtservetter att göra rent allt med? Inte så kul med nitro på händerna och kyla!
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 600 // Goblin Urukay
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    "Rx batteri, kommer ett 2200mah 2s vara för lätt, hur många tankar tror ni man kan få ut av detta? eller ska man gå på ett 3300mah?"
    Det räcker med ett 2200 2s lipo, men Align brukar sätta i ganska strömtörstiga servon, så jag hade valt något
    mellan 3000 och 5000 mAH till en 700 heli!

Aktiv användare
    Reg.datum
    Apr 2017
    Ja det kanske är en bra idé att införskaffa ett gäng våtservetter

Okej då får det bli ett större rx batteri! vill åtminstone kunna flyga 4 tankar utan att vara orolig

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Får man ofta metanol/nitro på händerna så gör man något fel i bränslehanteringen. Det är ett problem som inte ska behöva uppstå. Våtservetter ser jag därför inget större behov av.
    För att torka av oljestänk från helikoptern så är en uppsättning mjuka bomullstrasor perfekt. Jag brukar använda uttjänta T-shirts.
    Ett tips som avsevärt minskar oljesstänk från motorn är att förse förgasaren med ett luftfilter. Motorn kan annars spotta en hel del bränsle ur förgasaren. Sätt även på en silkonavgaskrök på utblåset från dämparen för att vinkla undan avgaserna från helikoptern så får du minimala problem med oljekladd.

Vad gäller dämpare är enligt min erfarenhet Zimmermans dämpare överlägsna det mesta vad det gäller att få till ett behagligt ljud med minimal effektförlust. Dyra, men bra.

OS8 (och Enya #3) är bra stift som för det mesta fungerar. Ska du ha så mycket nitro som 20-25% skulle jag dock testa hur motorn fungerar med Enya #4 som är ett något "kallare" stift som beroende på motor och kompression kan ge ännu bättre resultat.
    Senast redigerat av Mikael den 2018-01-16 klockan 21:10.

Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Får man ofta metanol/nitro på händerna så gör man något fel i bränslehanteringen. Det är ett problem som inte ska behöva uppstå. Våtservetter ser jag därför inget större behov av.
    För att torka av oljestänk från helikoptern så är en uppsättning mjuka bomullstrasor perfekt. Jag brukar använda uttjänta T-shirts.
    Ett tips som avsevärt minskar oljesstänk från motorn är att förse förgasaren med ett luftfilter. Motorn kan annars spotta en hel del bränsle ur förgasaren. Sätt även på en silkonavgaskrök på utblåset från dämparen för att vinkla undan avgaserna från helikoptern så får du minimala problem med oljekladd.

Vad gäller dämpare är enligt min erfarenhet Zimmermans dämpare överlägsna det mesta vad det gäller att få till ett behagligt ljud med minimal effektförlust. Dyra, men bra.

OS8 (och Enya #3) är bra stift som för det mesta fungerar. Ska du ha så mycket nitro som 20-25% skulle jag dock testa hur motorn fungerar med Enya #4 som är ett något "kallare" stift som beroende på motor och kompression kan ge ännu bättre resultat.
    Vi har alla olika erfarenheter men att en kladdig nitroheli skulle bero på fel hantering är ju inte hela sanningen.
    Efter att man har gjort en 5-6 3D flighter så är en nitroheli rätt kladdig av bränsle. Visst kan avgaspip och luftfilter hjälpa men kladdet har man ändå.
    Daniel Ekström

Aktiv användare
    Reg.datum
    Apr 2017
    Okej tackar för svar får min 700xn idag blir spännande att prova något nytt!

Har många utslitna t-shirts som kommer till bra användning äntligen!

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Nice. Vad jag hört så är folk nöjda med den. Kan rekomendera turnigys 3600mah rx batteri dom har funkat riktigt bra för mig, lite grövre kablar än många andra rx batterier och dom levererar lika bra som när dom var nya efter de cykler jag kört med dem
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •