T-Shirt Banner
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Flyga vart man vill??

Aktiv användare Andersminits avatar
    Reg.datum
    Aug 2011

Flyga vart man vill??

Hej på er.

Länge sedan ja skrev något här och tyvärr är det ungefär lika länge sedan jag var i luften med någon utav mina maskiner...

Men nu till mitt inlägg...
    För 30 min sedan kom det 2 drömmare flygandes över huset och det stod 2 herrar ut efter vägen.

Jag har en liten gård och de surrade runt huset och ladugården ett antal varv.
    Jag gick och frågade vad de höll på med och de var bara ute och lekte och fotade ut över sjön osv.

För det första gör man så utan att fråga om lov?
    För det andra får man över huvudtaget flyga över annans bostad osv?

Jag blev lite sne på dom att de flög över och runt mina byggnader, hade tyckt det var helt ok om de flugit över åkern runt byggnaderna för att komma ut över sjön.

Vad gäller igentligen i dagsläget?
    Flyger för sällan men ändå så ofta som möjligt

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Tror inte det finns nån bestämmelse som förhindrar själva flygandet över annans mark/tomt. Däremot står det i de nya reglerna (som inte gäller än) att flygning skall ske på ett sätt så att störningar för människor och djur minimeras och det gör det ju inte riktigt om man flyger över någon annans tomt.

Hur det är när drönaren är försedd med en kamera får nån annan fylla på med (PUL etc), men det finns ju t ex regler från Lantmäteriet om "insamlande av geografisk information" som fotografering från luften innebär. Dessutom måste drönaren vara inom synhåll. All flygning utom synhåll kräver tillstånd. (Med "inom synhåll" menas att luftfartygets position och riktning skall kunna bedömas hela tiden utan hjälpmedel.)

Så skall man flyga ut över en sjö är det tveksamt om det räknas som "inom synhåll".

Sen står det här:

https://www.datainspektionen.se/frag...g-med-dronare/

att det troligen är integritetskränkande att filma personer på deras egen tomt. (Men man måste nog skilja på själva tomten och övrig mark.) Vad som är kränkande verkar vara olika från fall till fall.
    Senast redigerat av tsv den 2018-01-20 klockan 15:43.
    Mikado Logo 550 o Robbe Bell UH-1D

Aktiv användare Andersminits avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Tack för svaret
    Nu hoppas och tror jag väll inte att det kommer hända igen..
    Men kan säga att men blev helt klart fundersam på vad i hvette de höll på med.
    Flyger för sällan men ändå så ofta som möjligt

Aktiv användare mickemurares avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Bra svarat tsv,
    Och Anders du gjorde rätt som ifrågasatte, sunt förnuft gäller nu.
    Å flyga över någons tomt låter inte sunt, å vad gällande kamera så bär väl 99% av drones dom!
    Pitch or Die
    ech.se / Test Pilot CybAero.se

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Dom som har drönare (kvadrakopter med kamera) i detta forum flyger inte på det sätt som du råkar ut för (får jag väl hoppas). Det tråkiga är att det flygs utan vett och att detta blir vi som är seriösa som får stå för konsekvenserna för krångliga regler.
    Bra att du ifrågasatte vad dom höll på med.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •