T-Shirt Banner
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vbar control manager Macbook?

Aktiv användare daniel16s avatar
    Reg.datum
    Sep 2013

Vbar control manager Macbook?

Försöker få igång Vbar control manager progrmmet på min Macbook, laddar mer det från Vstabis hemsida sedan ska jag installera Vbar control manager appen, så trycker på den men den går inte att öppna?? Testade på en windows dator också, tryckte på ladda ned och wipps så kommer det upp installera vbar control manager direkt och så funkar det på windows, kan trycka på den appen och då kommer allting upp men varför inte på min Macbook? Gör jag nå fel på Macbooken? Bågon som kan hjälpa lite som vet mer?? :-)
    Logo 800 Xxtreme vbar, LOGO 600 V-Bar, Goblin 500, T-Rex 150 dfc, SPECTRUM DX7s och Dx9. Planka: Extra 260, 1.9m, Extra 260, 2.6m CARF, Edge 540 CARF!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Mac och Neo
    Jag kör Neo-hanteringen på Mac.
    Jag minns inte detaljerna, men man måste "pussla in" den där nyckelfilen i programmet som gör att det kan prata med just din Neo. Nyckelfilen innehåller serienumret på din eller dina Neo/Neo's, beroende på hur många du har.

Här finns beskrivning av hur man gör:
    http://www.vstabi.info/en/node/110

Exakt hur man gör kan möjligen variera något beroende på version av operativsystem i datorn.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Mac och Neo
    Jag kör Neo-hanteringen på Mac.
    Jag minns inte detaljerna, men man måste "pussla in" den där nyckelfilen i programmet som gör att det kan prata med just din Neo. Nyckelfilen innehåller serienumret på din eller dina Neo/Neo's, beroende på hur många du har.

Här finns beskrivning av hur man gör:

Exakt hur man gör kan möjligen variera något beroende på version av operativsystem i datorn.

/Bo
    jo precis det har jag förstått men först måste jag kunna öppna upp själva vbar Control manager appen, när jag laddat ner det från vstabis hemsida och trycker på appen så står det att den kan inte öppnas men på min windows data så öppnades den utan problem. har förstått att man måste kunna öppna den för att kunna connecta Neo:n för att kunna registrera och upptadera den?
    Logo 800 Xxtreme vbar, LOGO 600 V-Bar, Goblin 500, T-Rex 150 dfc, SPECTRUM DX7s och Dx9. Planka: Extra 260, 1.9m, Extra 260, 2.6m CARF, Edge 540 CARF!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av daniel16 Visa inlägg
    jo precis det har jag förstått men först måste jag kunna öppna upp själva vbar Control manager appen, när jag laddat ner det från vstabis hemsida och trycker på appen så står det att den kan inte öppnas men på min windows data så öppnades den utan problem. har förstått att man måste kunna öppna den för att kunna connecta Neo:n för att kunna registrera och upptadera den?
    Det kommer inte att fungera innan du har hämtat hem nyckelfilen och lagt in den i programmet.

Med risk för att tjata lite:

"Jag minns inte detaljerna, men man måste "pussla in" den där nyckelfilen i programmet som gör att det kan prata med just din Neo. Nyckelfilen innehåller serienumret på din eller dina Neo/Neo's, beroende på hur många du har.

Här finns beskrivning av hur man gör:"

Om du vill ha en mer detaljerad steg-för-steg-instruktion så finns det en sådan i ett papper som ska finnas i kartongen som du fick din Neo i. Pappret har titeln:

VBAR NEO
    Quick Start Guide
    Express-Firmware

Jag följde den instruktionen och det fungerade för mig.
    Det är ett tag sedan jag gjorde detta, så jag kan inte skriva en enklare beskrivning på fri hand.

Om du inte har fått med instruktionen i kartongen som Neo'n kom i kan du ladda ner den här:

http://www.vstabi.info/en/node/1855

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Vilken version av Mac OS X har du?
    Vad har du gjort för att tillåta att applikationen körs, trots att den inte är "godkänd"?

Det här är lite olika beroende av vilken version av operativsystem som du har.

Får du ett felmeddelande och i så fall vad exakt säger detta?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Sep 2013
    Jag tror vi inte tänker på samma sak, ursäkta om jag rörat till det o inte beskrivit riktigt bra, Alltså på mac, laddar jag hem filerna från vstabi, och får då upp 4 mappar: ”read me” ”Vbar control manager” ”Vbar neo 6.3” och ” usb driver installation” man ska ju då kunna öppna ” vbar control manager” filen, det går INTE, det står bara att filen kan inte öppnas eller är skadad! Provade då på min windows dator, laddade hem likadant från vstabi och installerade det som vanligt och kan då trycka på ”Vbar control manager” så jag kan ansluta en Neo och registrera o upptadera den.

Detta är steget INNAN jag måste hämta den där key filen o lägga in den så Neo:n pratar med setup programmet.!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Vilken version av Mac OS X har du?
    Vad har du gjort för att tillåta att applikationen körs, trots att den inte är "godkänd"?

Det här är lite olika beroende av vilken version av operativsystem som du har.

Får du ett felmeddelande och i så fall vad exakt säger detta?

/Bo
    Citat Ursprungligen postat av daniel16 Visa inlägg
    Jag tror vi inte tänker på samma sak, ursäkta om jag rörat till det o inte beskrivit riktigt bra, Alltså på mac, laddar jag hem filerna från vstabi, och får då upp 4 mappar: ”read me” ”Vbar control manager” ”Vbar neo 6.3” och ” usb driver installation” man ska ju då kunna öppna ” vbar control manager” filen, det går INTE, det står bara att filen kan inte öppnas eller är skadad! Provade då på min windows dator, laddade hem likadant från vstabi och installerade det som vanligt och kan då trycka på ”Vbar control manager” så jag kan ansluta en Neo och registrera o upptadera den.

Detta är steget INNAN jag måste hämta den där key filen o lägga in den så Neo:n pratar med setup programmet.!
    Så här ser det ut när jag startar VBar Control Manager:

180122_vbc_mgr.png

I instruktionen (på papper) finns denna text, förenklat och översatt:

1. Ladda ner.
    2. Lägg programmen i en mapp i program-mappen.
    3. Installera drivisar.
    4. Starta om datorn.
    5. Starta programmet VBar Control Manager.

Detta är Mikados instruktion (kort sammanfattad). Sedan kan du, beroende på vilken version av operativsystem du har i din dator, behöva göra något mer innan du får starta programmet.

Så länge du inte berättar vilken version av operativsystem du har kan jag inte hjälpa dig med detta. Om du berättar är det troligt, men inte säkert, att jag kan.

Jag håller helt med dig om att Mikado har krånglat till detta IMHO i onödan.
    Apples del består i att dom vill att man ska vara säker på att man vet vad man gör innan man installerar program som kan innehålla virus eller annan skadlig kod.

Mikado hade kunnat distribuera programvaran via AppleStore. Då hade det varit lite enklare.
    Nyckelhanteringen borde ha lösts på ett mer elegant sätt, IMHO.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2018-01-22 klockan 23:41. Anledning: Mikado hade kunnat...
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Jag tittade i filen read me.txt som kom tillsammans med programmen från Mikado.
    Där står det hur man ska göra om man, beroende på Mac OS-version, inte lyckas starta programmet.

Typiska felmeddelande är:

'VBar Control Manager can't be opened because it is from an unidentified developer'
    eller
    'VBar Control Manager is damaged and can't be opened. You should move it to the trash'

Sedan står det vad du ska göra för att komma vidare.

Det har hänt att Mikado gjort så att deras program bara kan köras på datorer som har tyska som standardspråk, men det var ett tag sedan jag såg detta senast.
    Jag har för mig att jag råkade ut för detta när jag första gången skulle installera Neo.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Sep 2013
    Tack för svaren, jag ska kika på detta ikväll igen
    HAVE FUN AND FLY HARD

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •