T-Shirt Banner
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 58

Ämne: Neo med spektrum DX9

Aktiv användare daniel16s avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Man kan säkert göra på olika sätt, men så här gör jag.
    Jag har fyra trottlekurvor, tre för flygning med olika varvtal och en för setup.
    De tre första är konstant och ger t.ex. 1650, 1800 och 1950 RPM när governor är klar.
    Den fjärde, som jag aktiverar under setup för att kunna definiera end points, går från -100 till 100 (i min radio). Kanske 0 till 100 i en annan radio. Med setup-kurvan är det ju också lätt att se i Vbar/Neo att throttle-signalen kommer fram som den ska.

/Bo
    Okej så får programmera esc så den goven är off och sen köra med vbar goven eftersom jag ställer kurvorna i radion till den då.

Fan vad krångligt det här var om man jämför med äldre vbar som jag kör :/
    Logo 800 Xxtreme vbar, LOGO 600 V-Bar, Goblin 500, T-Rex 150 dfc, SPECTRUM DX7s och Dx9. Planka: Extra 260, 1.9m, Extra 260, 2.6m CARF, Edge 540 CARF!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av daniel16 Visa inlägg
    Jo precis har förstått det, testar att göra allting nytt imorgon och ställa in som Ragge1, hur blir det med TH då? Om jag ställer 0% 50% o 100% i radion som i videon? Blir det gov i neon då? Hade ju tänkt köra th kurvor med min esc bara men det går ju inte eftersom jag måste ställa det i neon nu?
    Du kan göra hur du vill.
    Om du väljer "gov off" i Neo/Vbar så skickar den throttle-signalen rätt igenom till ESC. Där kan du bestämma om du vill ha gov i ESC alternativt v-kurvor i radion.
    Om du vill köra gov i Neo/Vbar så måste du ha en varvtalsgivare (t.ex. HobbyWings) eller en ESC med varvtalsgivare. Denna ska då kopplas till Neo/Vbar på lämpligt sätt, eventuellt med spänningsdelare. Under vissa omständigheter kan givare förstöra Vbar/Neo.
    Vad som ska skickas till ESC för ett visst varvtal beror dels på vilken ESC det är och dels på hur den är inställd. Med gov i CC t.ex. ska det vara vissa värden, men med t.ex. YGE/YEP så bestämmer "kurvan" i radion varvtalet.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Du kan göra hur du vill.
    Om du väljer "gov off" i Neo/Vbar så skickar den throttle-signalen rätt igenom till ESC. Där kan du bestämma om du vill ha gov i ESC alternativt v-kurvor i radion.
    Om du vill köra gov i Neo/Vbar så måste du ha en varvtalsgivare (t.ex. HobbyWings) eller en ESC med varvtalsgivare. Denna ska då kopplas till Neo/Vbar på lämpligt sätt, eventuellt med spänningsdelare. Under vissa omständigheter kan givare förstöra Vbar/Neo.

/Bo
    Jaha okej men då kör jag gov off i vbar och kör direkt via esc.

Måste jag ändå ställa th kurvorna som ragge visar i videon för att få någon signal när jag gör setupen? Kommer liksom inte fram någon signal även fast jag ändra channels??!!
    Logo 800 Xxtreme vbar, LOGO 600 V-Bar, Goblin 500, T-Rex 150 dfc, SPECTRUM DX7s och Dx9. Planka: Extra 260, 1.9m, Extra 260, 2.6m CARF, Edge 540 CARF!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av daniel16 Visa inlägg
    Okej så får programmera esc så den goven är off och sen köra med vbar goven eftersom jag ställer kurvorna i radion till den då.

Fan vad krångligt det här var om man jämför med äldre vbar som jag kör :/
    Äh, det är bara första gången det är krångligt. Sedan går det som en dans!

Glöm inte varvtalsgivare om du tänker köra gov i Neo.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Sep 2013
    okej men då kör jag gov off i vbar och kör direkt via esc.

Måste jag ändå ställa th kurvorna som ragge visar i videon för att få någon signal när jag gör setupen? Kommer liksom inte fram någon signal även fast jag ändra channels??!!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Forum-räv ragge1s avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    om du skal køre gov i ESC så behöver inte har kurver som mig , det är bara när man skall köra vbar gov då måste du har det kurver jag har , och det är bara NEO , gamla vbar är inte sånt
    | HD 500 Cell : vx1e | Atom 6HV : vbar NEO pro rescue | Goblin 700: vbar 5,3 pro |

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av ragge1 Visa inlägg
    om du skal køre gov i ESC så behöver inte har kurver som mig , det är bara när man skall köra vbar gov då måste du har det kurver jag har , och det är bara NEO , gamla vbar är inte sånt
    Okej bra, men ska jag ställa in allting annat som vstabi visar på deras hemsida för dx8 förutom th kurvorna då? Eftersom jag får ingen signal från th hold eller flighmodes i setupen efter jag bindat radion.

Edit: som du ragge får i din video i setupen så rör sig dina Bankswitch och motor men det gör inte mina?
    Senast redigerat av daniel16 den 2018-01-24 klockan 08:56.
    HAVE FUN AND FLY HARD

Reg.datum
    Sep 2013
    Eller tänker jag fel? Om jag inte ska använda gov i neon så behöver inte ”motor” eller ”bankswitch röra på sig i tx setupen? Är det så?
    HAVE FUN AND FLY HARD

Reg.datum
    Sep 2013
    Såhär skrev en på helifreak, : You just set the Neo to external governor and it will give the throttle values you set in the pc software per bank as output to the ESC. The throttle curves in your TX are merely used to enable the motor switch which the Neo requires to operate and to give you the ability and safety of switching motor ON/OFF or IDLE. You have to realize that the Neo is in charge of throttle output and NOT your TX, even with ESC governor use.

Using the Wizard | VStabiGovernor/ESC

On the tab Gov. I, select the preferred type of Governor/ESC you want to use. External Governor means, the ESC itself does the governing of the head speed. VBar Governor means, you want to use the internal Governor of VBar. Press Reset after the selection, to load appropriate default values into VBar.

With an External Governor, enter the throttle values for each bank (= flight mode) into the box External Governor in the flight menu. The value bailout represents the throttle value that will be output to the ESC when you switch back from Run position to Idle position.

With the VBar Governor, you can use the Throttle Servo Adjustment feature on Gov. II tab to program the ESC using the collective stick, according to the ESC‘s manual. Enter the values required for a proper head speed calculation here, too: gear ratio of your model and half the pole count of your motor (e.g. with a 10 pole motor, enter 5).

Set the requested head speeds in the box Governor in the flight menu, for each bank (= flight mode) separately.

Governor gain is OK with the default setting. If the head speed drops too much on load changes of the system, or if it is not constant in normal flight conditions (e.g. pumping), make adjustments here.

Now programming is done, with the button Finished you get back to t..

Om jag följer ragges video och ställer sen in th kurvorna på 0 , 50 o 100% så sätter jag sen external gov i neon och sen vilken headspeed på varje bank ( flighmode) i vbar programmet? Tänke jag rätt då?
    HAVE FUN AND FLY HARD

fd. Phasio444 Tommy_Hs avatar
    Reg.datum
    Dec 2013
    Har du en bild på fliken med kanalerna i neo?
    Och kanske en på hur du har angivit switscharna i sin meny på dx8?

Vilket fartreglage har du?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
    Goblin 420
    Realflight/Heli-X, Dx8i.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •