T-Shirt Banner
Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 99

Ämne: Align Trex 700XN bygge

Användare
    Reg.datum
    Apr 2017

Align Trex 700XN bygge

Tjenare!

Har fått hem min 700XN. Detta blir alltså min första Nitro helikopter, har innan Byggt/flugit oxy 2, D420 och align 450 så detta blir ett stort kliv, Tyckte delarna var groteskt stora men har börjat vänja mig allt mer. Rotor diametern är nästan lika lång som tjejen rätt coolt ändå, Väldigt lätt skruvad när inte alla delar är så små, min oxy 2 210fe var lite frustrerande väldigt mycke små pill.

Detta blir min 3dje heli i vinter jag bygger insåg jag just, jag måste vara heli sjuk

Nåja Det blev Combon med all elektronik. Det kommer kompletteras med detta.

-Vbar neo ej Vlink, med sat. Kommer 1 sat räcka tro?
    -Vbar Temp sensor.
    -YS 96 SRX
    - Hatori muffler kanske, annars blir det en YS power pipe inte fått svar än.
    - 3300mah Gens Ace.

IMG_20180127_030946.jpg
    Senast redigerat av Chrilleg den 2018-01-27 klockan 21:24.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Chrilleg Visa inlägg
    Tjenare!

Har fått hem min 700XN. Detta blir alltså min första Nitro helikopter, har innan Byggt/flugit oxy 2, D420 och align 450 så detta blir ett stort kliv, Tyckte delarna var groteskt stora men har börjat vänja mig allt mer. Rotor diametern är nästan lika lång som tjejen rätt coolt ändå, Väldigt lätt skruvad när inte alla delar är så små, min oxy 2 210fe var lite frustrerande väldigt mycke små pill.

Detta blir min 3dje heli i vinter jag bygger insåg jag just, jag måste vara heli sjuk

Nåja Det blev Combon med all elektronik. Det som kommer kompletteras är med detta.

-Vbar neo ej Vlink, med sat. Kommer 1 sat räcka tro?
    -Vbar Temp sensor.
    -YS 96 SRX
    - Hatori muffler kanske, annars blir det en YS power pipe inte fått svar än.
    - 3300mah Gens Ace.

IMG_20180127_030946.jpg
    Kul!
    Jag gissar att du kör DSM-X?
    Jag skulle definitivt ha två sattar på en så stor heli.

1. Det är mycket helikopter som kan skärma av radiovågorna.
    2. Det är mycket som står på spel om radiovågorna inte kommer fram.

En sat till är en liten investering i sammanhanget.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, HK, Mikado & XLPower. Mest sport & 450.

Användare
    Reg.datum
    Apr 2017
    Jo sannerligen är det en billig investering om något händer.

Men Glömde nämna jag kör med Vbar control. Då måste jag skaffa en med vlink för att kunna få redundancy. Som jag förstår får man bara plats med 1st mikado sat?

Så jag vart lite osäker om det var dumt att jag köpt en utan vlink..
    Senast redigerat av Chrilleg den 2018-01-27 klockan 21:11.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Chrilleg Visa inlägg
    Jo sannerligen är det en billig investering om något händer.

Men Glömde nämna jag kör med Vbar control. Då måste jag skaffa en med vlink för att kunna få redundancy. Som jag förstår får man bara plats med 1st mikado sat?
    Jag får intrycket både här:

http://www.vstabi.info/en/node/1961#11

och här:

http://www.vstabi.info/en/node/1889

att du kan koppla in en sat på vardera AUX1 och AUX2 och köra med två sattar.

Eftersom jag inte har VBC borde någon som kan VBC bättre än jag bekräfta.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, HK, Mikado & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Det ska inte behövas två vcontrol-sattar, en räcker utmärkt. Om man tittar på SAB-teampiloter med VControl så har de flesta t.om. antennerna innanför kolfiberkåpan utan problem.
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Protos Max v2 / 380 // Gaui X7 / Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Det ska inte behövas två vcontrol-sattar, en räcker utmärkt. Om man tittar på SAB-teampiloter med VControl så har de flesta t.om. antennerna innanför kolfiberkåpan utan problem.
    Jag såg en bild som jag tolkar som att det kommer fyra trådar från VBar Control satellite, varav tre ansluts till AUX3 och en till AUX2.
    Om det stämmer så är det ju max en VBC-sat som gäller.

Det finns två kontakter till Spektrum-sattar, så man kan koppla in två sådana.

Det vore intressant att veta vad som skiljer mellan Spektrums och Mikados produkter som gör att skillnaden motiveras.

Det är samma frekvensband. Sändareffekten regleras av samma förordningar.

Så här skriver Spektrum:

Why using multiple remote receiver is important.
    Having additional receivers increases your chance of having a perfect RF link, pure and simple. More is better. And when you have correct polarization (see DO polarize when possible) things get even that much better.
    Plus there's the irrefutable benefit of having redundancy - something no single receiver can match.

DO POLARIZE YOUR ANTENNAS
    Polarization is simple: it means putting the antennas in vertical, horizontal and longitudinal axis (X,Y,Z, to some).
    What this does is assures that at any time, one receiver will be oriented for optimal polarization. This also contributes to why you should use three receivers (or four) whenever possible.
    Polarization isn't absolutely critical, but it sure helps to give lower numbers (a stronger link). The results can be seen on the Flight Log.

http://www.spektrumrc.com/Experience...Practices.aspx

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Denna byggtråd ska följas med intresse

Låter som en trevlig setup.
    Daniel Ekström

Aktiv användare Jockebanans avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Alporchinhos, Algarve .....................Portugal
    VBC-sat har två långa antenner, det gör att det inte behövs någon fler mottagare, den gör samma sak som en VLink, futabamottagare mfl. Det skall alltså inte blandas ihop med Spektrum som behöver två sattar.

Skickat från min Mate 9 via Tapatalk
    Mikado LOGO600SE VBar NEO, SAB Goblin500 VBar NEO, 2xLynx Heli OXY3-285 VBar NEO, Lynx Heli OXY2 FE190 VBar NEO, Lumenier QAV210 CHARPU, Mikado VBC, Futaba T14SG, två Revo PL8-laddare och ett gäng flygplan

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Jockebanan Visa inlägg
    VBC-sat har två långa antenner, det gör att det inte behövs någon fler mottagare, den gör samma sak som en VLink, futabamottagare mfl. Det skall alltså inte blandas ihop med Spektrum som behöver två sattar.

Tack!

Minus för Spektrum, skulle man kanske kunna säga?

IOFS finns det ju DSM-mottagare med långa antenner. Om man då t.ex. använder en sådan här så kanske det räcker med en mottagare?

180128_rc-antenna_holder.jpg

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare Jockebanans avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Alporchinhos, Algarve .....................Portugal
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Tack!

Minus för Spektrum, skulle man kanske kunna säga?

IOFS finns det ju DSM-mottagare med långa antenner. Om man då t.ex. använder en sådan här så kanske det räcker med en mottagare?

180128_rc-antenna_holder.jpg

/Bo
    Ja denna verkar ha två antenner, normala Spektrumsattar har väl bara en kort antenn och den andra är ett jordspröt, rätta mig om jag har fel?

Mikado LOGO600SE VBar NEO, SAB Goblin500 VBar NEO, 2xLynx Heli OXY3-285 VBar NEO, Lynx Heli OXY2 FE190 VBar NEO, Lumenier QAV210 CHARPU, Mikado VBC, Futaba T14SG, två Revo PL8-laddare och ett gäng flygplan

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •