T-Shirt Banner
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: 500 sport ?

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Har hunnit flyga 32 flighter nu med min 500 Sport. Så här följer en liten mini review.

Bygget:
    Att bygga kitet var drömlikt jämfört med ett annat kit jag byggt av annat fabrikat (nämner inga namn).
    Dock fanns det några små kvalitetsmissar. Dom 2 plasthalvorna till batterihållaren som man skruvar i chassiehalvorna har ett antal hål i sig r man för i 6 kantiga distanser, det bakre hålet linjerade inte de bägge halvorna med varandra altså den 6 kantiga delen i plasthållaren så fick istället runda hålet vilket altså inte låser distansen. Spelar ju igentligen ingen roll men ändå. När jag trädde i bommen i chassit såg jag att dom 2 fästskruvarna som fäster bommen i chassit satt olika långt ut i förhållande till varandra, samt bommen såg ut att luta åt ena hållet. Jag löste det med en liten tejpbit på ena sidan där man trär i bommen (vid nylonbultarna).
    I övrigt gick den snabbt att bygga och man märker direkt att det är kvalitet.

Maiden:
    Som skrivet köpte jag en Brain 2 till denna, lite eftersom jag kör brain i min 380. Helin flög faktiskt förvånansvärt bra med grundinställningarna i Brain, förutom lite små oscilleringar. Färgvalet på canopy och bom funkade bra för mig, jag tycker det neongula skapar en stark kontrast mot det svarta på helin. Blev glatt överaskad av hur stort det flyger och hur stor den ser ut i luften rent visuellt. Den känns verkligen som en större heli än en 500 klass men kräver samtidigt mycket mindre yta än min 700 utan att vara för liten att ta med sig till det stora fältet. Upplever den som ganska lättflugen pga sin tyngd, utan att kännas tung. Blev nog en bra balans mellan tyngd och float med 520 bladen. Den är superstabil i fast forward flight även i vind. Jag är ju fortfarande rookie på detta hed helis men den kändes mer lättflugen genom några manövrar som tex funnels jämfört med vissa andra helis jag haft/har men detta känns som något återkommande för mina goblin modeller.

Tuning flight 2-4 :
    Ställde in P gain på tailen först, fick sen sänka D gain på tailen för att få bort snabba oscilleringar vid snabba stopp. Höjde I gain en smula på aileron och elevator, Agility på ca 90 kändes bäst. Fick även öka rotation rates på både cyclic och tail, samt höjde feed forward från 15 till 20, nu kändes helin mer rörlig och levande. För låg agility och rotation rates gjorde nästan att det kändes som den stretade emot vid snabba cyclic inputs. Tyckte till en början att den kändes nästan lite slö, har 17T piniongen på som jag köpte till extra trodde först att 2500HS skulle ge den för lite "headroom". Men när jag började justera in governoren, genom att först och främst öka precomps blev de en helt annan påse chips, vilken skillnad ! . Inget boggande vid extrema pitch pumps eller tic tocs med överdrivet mycket collective, när jag nu landade såg jag att mina batterier höll högre volt än tidigare flighter med samma tid, antar att jag hade ganska höga ampere peakar innan governoren var inställd. Att en 6s 500 kan ha så mycket power med 520 blad var en glad överaskning. Nu fick jag dock lite små ryckningar i tailen vid pitchpumpningar, ökade I gain på tailen med 5 vilket åtgärdade saken och jag behövde inte justera precomp.

Komponenterna:
    KST x15-1208 servona levererar riktigt bra, märks inte någonstans att det är miniservon,dom är verkligen snabba och dessutom starka. Vet inte om speccs stämmer dock men till en 500 räcker dom definitivt. Känns som KST går åt helt rätt håll, dessa servon håller dock inte dom gamla "kst priserna" utan ska vara lite exklusivare och tror dom säljs för ca 80$ vilket ändå känns helt ok, dom ingick dock i en kampanj så fick 3 st för 67$ när jag köpte kitet vilket känns som ett riktigt klipp för en smålänning.

Samma sak med BK servot på tailen, känns snabbt och precist. Har hållt för allt jag kan prestera hittils (vilket iofs kanske inte är så mycket). Men tror inte det kommer bli otillräckligt.

Xnova motorn som jag också fick en bra deal på verkar också funka riktigt nice, den är mer eller mindre helt sval när jag landar. Jag har ingen erfarenhet av xnova sen innan, jag fick den för ett bra pris när jag köpte kitet så blev bara att testa. Har mest hört talas om scorpion innan, vet inte om den är varken bättre eller sämre än några andra märken men funkar riktigt bra hittils. Känns som de sitter sjukt starka magneter i den, den är mycket tyngre att dra runt för hand än 4530 som sitter i min 700. Samma sak med esc, sval vid landning, detta även om jag ägnar ett helt lipo åt att öva tic tocs. Valet av hobbywings esc var enkelt då jag kör en 50A v3 i min 380 och har inte lyckats släcka den ännu trots ganska brutal hantering av collective på grund av dålig känsla :P.
    Dessutom hade jag ju redan programmeringsdosan. Becen som sitter i hobbywings esc är riktigt bra och levererar 10A konstant eller 25A burst, (vet dock att dom klarar mer).

MSH Brain 2 :
    Mitt första brain 2, har en v1 i min 380 och tyckte dom lirade bra ihop. Flyger med en Taranis Q X7. Hoppas även på en framtida mer utbredd Frsky integrering. Tror att vissa saker ska funka ihop även med den gamla v3 esc som inte har loggar. Men läste nägonstans att jag ska kunna se annat i radion. Har dock ställt in min Taranis som en Futaba i brain 2 eftersom jag tyckte att "Taranis setupen" i nya firmware krävde en ganska udda lösning med kablarna. Att tex sbus kabeln skulle kopplas in till smartporten, det utesluter ju externa telemetrisensorer ?

Batterierna:
    Köpte som sagt 2 st Gens Ace 4400 45c och 2 st Zippy 4500 40c. Gens ackarna kostade 999:- styck och zippy 360:- styck, vilket ju är en ganska brutal skillnad. Vid laddning med min hyperion EOS0610i DUO håller Gens batterierna lite högre IR än Zippy ackarna även nu efter 8 cycler vardera vilket förvånar mig. Ett gens batteri monterat i batteriskenan med strap väger 676 gram och ett zippy monterat 730 gram. För lite på en så pass stor heli för att jag ska kunna märka, men det kan nog säkert göra skillnad vid autos vilket jag inte provat än med 500. Tror dock att Zippyackarna håller lite mer än 4500 mah då dom något högre volt än Gens efter samma flygtid, detta skulle också kunna förklara att zippy har lägre IR. Jag får va 4 min flygtid med 4400 på 2500HS och så mycket noob 3d som jag klarar av. Vid normal sportflying skulle jag säkert kunna få ut 6 min utan problem. Gens ackarna har lite för långa strömkablar för min smak, zippyackarna kom med annan typ av kontakt och behövde därför lödas. Rent generellt känns det som båda levererar riktigt bra. Loggar alla cycler och flighter så får väl bli en uppföljning sen. Misstänker att zippy kommer ge upp innan Gens men det får tiden avgöra.

Rotorbladen: zeal 520 mainblades ger den helt ok häng när man drar av throttle, tror jag skulle kunna autorotera den utan problem men har inte vågat prova än. Tycker zealblad har levererat bra på alla mina helis, dom gav verkligen min 380 ett lyft, samma sak med min 600 som hade betydligt bredare Maniacs innan. Zeals 690 dock upplevde jag dock som sämre än 700 och dom gav mest en massa roliga blade farts. 520 bladen känns helt ok har ju dock inte testat denna helin med andra blad, läste på annat forum att tex railbladen gav sämre 3d känsla men tror säkert att zeal 520 krämar ur mer ström. Valet på dessa blev helt enkelt baserat på tidigare goda erfarenheter men har som sagt inget att jämföra med på just denna modellen.
    SABs tailblad 80mm funkar som dom ska, satte dock ner den vid en landning på grusplan där båda bladen touchade en liten sten vilket slipade ner ytterkanten lite och gjorde dem fula. De känns betydligt ömtåligare än SABs 115mm tails. Tycker dessutom att priset 250:- för 80mm tailblad är löjligt dyrt. Dessutom behövde dom balanseras en del vilket är något som varit en återkommande process på mina samtiga SAB tailblad. Men annars funkar dom precis som dom ska i luften. Vill dock byta ut dem mot KBDDs gula vilket skulle göra denna helin ännu sexigare.

Summering:
    Satsade på kvalitetsgrejer när jag byggde min 500. När jag ändå byggde ett nytt kit ville jag köpa nya grejer att sätta i den, och ville heller inte köpa det billigaste jag kunde hitta. En begagnad hade jag säkert kunna få för 1/3 av priset men det kändes kul att bygga en från scratch och dessutom få välja och vraka som man vill vad gäller komponenter. Installerade 17T piniongen redan vid bygget samt SABs quick release canopy fästen.

Är sjukt nöjd med hur fint helin flyger och den känns sådär precis lagom stor. Den är stabil i luften även i lite hårdare vind och den håller verkligen linjen eller hur man nu ska förklara . Jag skulle kunna rekomendera en 500 till folk som vill gå från tex en 450 och ha en större men ändå inte vill satsa fullt ut på en 700, eller till dig som redan har en 700 men vill ha en 6s setup för mindre utrymmen än 700. Tror faktiskt även att den skulle kunna passa en nybörjare, jag har faktiskt tro det eller ej upplevt mina goblin krasher som billigare än mina torque tube helis. Dom är dessutom enligt min åsikt enklare att få att flyga igen efter reperation. Mindre felsökning osv.

Till sisst ett par frågor:
    1. Vid full piro åt ena hållet (vänster har jag för mig) så hör man ett ljud, som ett svagt brummande. Kan det va nåt med remmen ? . Har min rem väldigt tight. Hur justerar ni så att remmen går helt rakt ? .

2. Har köpt KBDD tailblad till min 500, dom är dock 84.5 mm vilket jag tror kan bli för långt. Om man kollar på formen på dessa blad borde jag ju bara kunna fila ner bladen några mm längst ut till ca 81 mm och sedan balancera dem? . Eller blir det något konstigt då eftersom detta borde flytta COG ?. Gillar verkligen färgen på KBDDs blad men känns som 84.5 ihop med 520 blir för tight.

3. Vilka uppgraderingar upplever ni ger Goblin 500 ett lyft ? . Jag funderar på att köpa lynx tailcaset, har detta på min 700 ocj det känns stabilare på något sätt. Samtidigt som man vet att tailaceln alltid är i 90°.

Till sisst en liten bild :

20180331_134540.jpg
    Senast redigerat av Kråkan den 2018-04-20 klockan 15:00.
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Är sjukt nöjd med hur fint helin flyger och den känns sådär precis lagom stor. Den är stabil i luften även i lite hårdare vind och den håller verkligen linjen eller hur man nu ska förklara . Jag skulle kunna rekomendera en 500 till folk som vill gå från tex en 450 och ha en större men ändå inte vill satsa fullt ut på en 700, eller till dig som redan har en 700 men vill ha en 6s setup för mindre utrymmen än 700. Tror faktiskt även att den skulle kunna passa en nybörjare, jag har faktiskt tro det eller ej upplevt mina goblin krasher som billigare än mina torque tube helis. Dom är dessutom enligt min åsikt enklare att få att flyga igen efter reperation. Mindre felsökning osv.

Till sisst ett par frågor:
    1. Vid full piro åt ena hållet (vänster har jag för mig) så hör man ett ljud, som ett svagt brummande. Kan det va nåt med remmen ? . Har min rem väldigt tight. Hur justerar ni så att remmen går helt rakt ? .

2. Har köpt KBDD tailblad till min 500, dom är dock 84.5 mm vilket jag tror kan bli för långt. Om man kollar på formen på dessa blad borde jag ju bara kunna fila ner bladen några mm längst ut till ca 81 mm och sedan balancera dem? . Eller blir det något konstigt då eftersom detta borde flytta COG ?. Gillar verkligen färgen på KBDDs blad men känns som 84.5 ihop med 520 blir för tight.

3. Vilka uppgraderingar upplever ni ger Goblin 500 ett lyft ? . Jag funderar på att köpa lynx tailcaset, har detta på min 700 ocj det känns stabilare på något sätt. Samtidigt som man vet att tailaceln alltid är i 90°.

Kul att den fungerat bra för dig. Jag kan bara hålla med att det är en bra heli som står sig bra, även om min är den äldre modellen. Genomgående hög kvalitet och gör allt du ber den om utan att protestera.

Som svar på dina frågor.
    Missljud - Låter som vibration, antingen tar remmen i bommen eller så ligger canopyn emot nånstans. Kan också ge missljud. Svårt att avgöra utan att höra det. Jag har inte min rem superspänd utan medel, har aldrig haft problem med att den släpper, med fördel att lagren lever längre.

Tailblad - Bladen kommer inte ta emot vid hovring utan det är under belastning det skiter sig isåfall, och det beror ju på hur hårt du belastar. Ser inte riktigt vitsen att maxa över gränsen om man inte flyger över gränsen. Jag har kört 500, 516 och 520 blad, och upplever inte att 80mm är för lite på tailen. Skulle de ta i kommer du troligen inte krascha men det låter nog illa och du kommer få landa med obalans och vibrationer. Kör du LHS kanske en annan tailpulley är ett bättre alternativ än att chansa på trasiga blad.

Uppgraderingar - Bra servon, bra motor är vad jag tycker ger skillnad. Sen att tuna governor och cyclic som jag uppfattar du kommit längre än dom flesta med så du behöver inget annat om du frågar mig. Jag har visserligen Lynx tailcase på en, men jag kan inte säga att det är någon skillnad på varken flygning eller vinkel. Däremot lägger det till vikt längst ut på tailen vilket i teorin inte är någon fördel. Däremot är TailPitchSlidern i metall från Lynx nåt som varit värt pengarna. Och att byta TailPitchSliderLänkarna och dämpningen i tailen då o då, för de slits i infästningen o ger glapp. Planerar du att krascha ofta är en kolfibercanopy att rekommendera (jag vet det låter vansinnigt) men de tar mycket stryk innan de går sönder, medan glasfiber är det bara att kasta om det går fel.

Har 500+ flighter med min och det bara går o går. Gjorde en rejäl smäll för nån vecka sen och den står emot förvånansvärt hur. Ram, bom, och allt väsentligt håller normalt, bytte maingear, servoarmar, lager och tailrem (notera inga axlar..) och framför allt, noll tid i felsökning att man bytt delarna, nåt jag verkligen uppskattar med konstruktionen.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Förresten..
    det kom en rätt stor uppdatering på Brain igår, tror det var lite FrSky nyheter med där, kanske värt att uppdatera och kolla releasenotes.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Som svar på dina frågor.*
    Missljud - Låter som vibration, antingen tar remmen i bommen eller så ligger canopyn emot nånstans. Kan också ge missljud. Svårt att avgöra utan att höra det. Jag har inte min rem superspänd utan medel, har aldrig haft problem med att den släpper, med fördel att lagren lever längre.
    Vet inte varför men idag när jag flög var ljudet borta.

Tailblad - Bladen kommer inte ta emot vid hovring utan det är under belastning det skiter sig isåfall, och det beror ju på hur hårt du belastar. Ser inte riktigt vitsen att maxa över gränsen om man inte flyger över gränsen. Jag har kört 500, 516 och 520 blad, och upplever inte att 80mm är för lite på tailen. Skulle de ta i kommer du troligen inte krascha men det låter nog illa och du kommer få landa med obalans och vibrationer. Kör du LHS kanske en annan tailpulley är ett bättre alternativ än att chansa på trasiga blad.*
    Jag uttryckte mig nog kanske inte så tydligt på denna punkten, jag vill altså inte satsa på trasiga blad, nuvarande SAB 80mm tog i gruset i backen och blev därför en aning slipade längt ut. La på lite CA lim och dom har funkat fint ca 20 flighter efter det. Jag vill inte ha längre blad än 80 mm och upplever dem fullt tillräckliga. Har testat 2200 hs och det funkade fint, går säkert köra lägre också.
    Jag föredrar färgade tailblad och dessutom gärna KBDDs plastblad som jag satt på flera av mina andra helis. Tyvär är KBDDs 500 blad 84.5 mm. När jag balancerar plastbladen på min 470 som brukar vara ganska duktigt obalancerade brukar jag slipa ner det tunga bladet där det behövs för att uppnå balancering samt behålla COG. Jag tänkte som så att jag skulle kunna korta ner KBDDs tailblad ca 3-4 mm . Dom är ändå lite bredare än SAB orginal, kanske 1 mm eller så. Precis som du säger så är det ju när mainbladen flexar som det tar i. Om jag mäter, (vilket för övrigt är svårt att se exakt, kansle någon som har en bra metod ? ) så är det precis att det ska gå med 84.5mm men vill gärna ha lite marginal. För övrigt så flyger jag inte jättehårt, jag är fortfarande en nybörjare som försöker göra framsteg, har flugit sen juni förra året. Bidrar med en liten film nedan från dagens flygning i jättevindarna som inte kändes optimala direkt :P

Kör 3 olika rpm 2300 2400 2500. Tror det är 2400 på filmen

Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •