T-Shirt Banner
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Telemetri för att mäta batteriet

Användare
    Reg.datum
    Feb 2018

Telemetri för att mäta batteriet

Hejsan!

Jag blev precis ägare av en DX9a och en trex 450 med FLB och ett microbeast gyro.
    Jag är sugen på att kunna övervaka strömmar och spänningar i batteriet under min flygning.

Hur gör jag? Antar att jag behöver en ny mottagare, och någon form av mätkrets mellan acc och spänningsregulatorn.

Jag har kikat runt med begriper inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Aktiv användare Vmaxs avatar
    Reg.datum
    Mar 2016
    Hej, Visst kan du göra detta med din DX9 jag har det på lite större helis en en 450.
    Själv tycker jag svårt att få plats med de enheter man behöver för detta och att det är anning dyrt till 450.
    Men det du behöver är dessa 2 st enheter.

https://www.rubinrc.se/tillbehor/860...ry-Module.html
    https://www.spektrumrc.com/Products/...rodID=SPMA9605

Mvh Jörgen
    Jörgen Modig // Blade 180 CFX, Align Trex 450, Assault 450L, Trex 500 Pro DFC, KDS 550 Innova, LOGO 550 , Goblin 700, Spektrum DX9, Vbar

Reg.datum
    Mar 2016
    Tm1000 Brukar säljas en del här på forumet.
    Då en del byter till Vbar.

Mvh Jörgen
    Jörgen Modig // Blade 180 CFX, Align Trex 450, Assault 450L, Trex 500 Pro DFC, KDS 550 Innova, LOGO 550 , Goblin 700, Spektrum DX9, Vbar

Användare
    Reg.datum
    Feb 2018
    En satellite har jag ju redan. så det går ju plats. Det är själva mätkretsen som kan bli trångt att få plats med. Men som du sa, lite dyrt kanske. Att lägga nästan 2000 kr på en heli som kostar 2000 blir kanske att lägga på önskelistan.

Finns det inge kinagrejer för detta?

Reg.datum
    Mar 2016
    Citat Ursprungligen postat av jocken90 Visa inlägg
    En satellite har jag ju redan. så det går ju plats. Det är själva mätkretsen som kan bli trångt att få plats med. Men som du sa, lite dyrt kanske. Att lägga nästan 2000 kr på en heli som kostar 2000 blir kanske att lägga på önskelistan.

Finns det inge kinagrejer för detta?
    Jag har inte sett att någon här refererat till Kina grejor.
    Men en trex 450 är relativt billig i dessa sammanhang så själv skulla jag inte satsa på att ha telemetri på denna.
    Jag flyger på tid med min 450 och det har gått bra hittills.
    För snart fastnar du säker i denna hobby och spar då pengarna till att lägga telemtri på de större helisarna. :-)

Mvh Jörgen

Användare
    Reg.datum
    Feb 2018
    Går ju att flytta över sen bara om de skulle va så flyger på tid idag och funkar bra men är ju lite av en tekniknörd så tycker kanske de är mer coolt än nödvändigt

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Reg.datum
    Mar 2016
    Det har du rätt i. :-)

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Ett alternativ är att använda gyrot Brain2 och Spektrums satellit SPM4649T och på så sätt för över telemetri till DX9. Nog det som ger minst extra prylar på en liten heli och allt är flyttbart till större heli sen.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Användare
    Reg.datum
    Feb 2018
    Nytt gyro orkar jag inte just nu. Håller på att lära mig microbeast efter de kanske det är dags att fixa något nytt och ballare

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •