T-Shirt Banner
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Mäta värden på hemmabyggd motor

Användare
    Reg.datum
    Jul 2013

Mäta värden på hemmabyggd motor

Hejsan!

Jag och några kompisar har följt instruktioner på nätet och byggt en 600W BLDC-motor. Nu har jag lite frågor om hur vi kan mäta diverse värden på denna?

Först och främst, kan man mata ett fartreglage med ett likspänningsaggregat? Säg att vi har ett fartreglage som vill ha 2-4 cell Li-Po input. Kan man då, i stället för att använda exempelvis ett 4S-batteri, mata fartreglaget med 1.55 A och via aggregatet höja spänningen från 0 -> 11.1 V?

För det andra, känner ni till något fartreglage som kan vara bra för ändamålet att få ut korrekt data? Just nu använder vi ett fartreglage köpt från banggood, ZTW AL Beatles 30A, men det finns ingen riktig data på hur dess output ser ut. Är det något som är samma på alla fartreglage som man borde "känna till" hur det fungerar? Hur fungerar det i så fall? Och och det inte är så, hur kan man ta reda på det? Alternativt, som sagt, har ni något som ni rekommenderar som har tydlig data på hur den matar ström till motorn?

Tack på förhand!

/Simon

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Om motorn är obelastad drar den mindre ström, men vid 600 watt och spänning motsvarande 4S, ca 16 volt, ska du räkna med att strömmen blir ca 600/16 = 37,5 ampere. Om du ska driva reglaget från ett likspänningsaggregat bör aggregatet kunna leverera ca 40 ampere eller mer.

Fartreglage behöver ha en viss spänning för att fungera. Om det t.ex. står "2-4S" på det fartreglage som du har så behöver fartreglaget minst ca 7 volt för att alls fungera. Att variera inspänningen från 0 volt är ingen bra idé.

Reglaget (ESCn) styrs med pulslängden i pulståget till fartreglaget, ca 1,0 - 2,0 ms.
    Om ni inte har en radio (sändare+mottagare) att styra med så fungerar en enkel servotestare.

Här finns manual till det fartreglage som ni har, om ni vill använda det:

http://www.altitudehobbies.com/ztw_beatles_manual.pdf

Kanske är den här beskrivningen väl detaljerad, men de första 3-4 sidorna kan kanske ge en uppfattning om hur en ESC fungerar.

http://ww1.microchip.com/downloads/e...tes/00857a.pdf

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Motorn, som ni byggt...
    Jag tittade lite på specen på motorn som ni byggt.

Max. power (tested) 600 W
    Nominal Voltage 30 V
    Nominal Current 20 A
    Kv 255 rpm / V
    Efficiency (at nominal power) 80 %
    Total Weight 900 g
    Diameter 105 mm
    Length (without Shaft) 85 mm
    Shaft Diameter 8 mm

Två siffror som kanske är speciellt värda att notera:

Nominal Voltage: 30 volt
    KV: 255 rpm / V

Om ni vill mäta prestanda på motorn, och komma i närheten av vad motorn kan prestera, skulle jag rekommendera högre spänning än 3-4S (ca 12-16 volt). 6S (ca 24 volt), som är en vanlig spänning, skulle göra att ni kommer närmare 30 volt, som anges som nominell spänning. OBS! Den ESC som ni har klarar max 4S, dvs ca 16 volt DC in.

Med KV=255 rpm/V och 24 volt blir maximala varvtalet ca 6000 RPM.

Mätningar
    Att mäta likspänning och likström (DC) är ju ganska enkelt. Att mäta det som är mellan ESC och motor, som är pulslängdsmodulerat, är svårare. Om ni vill mäta den mekaniska effekt som motorn avger vet jag inte hur det kan göras enkelt.

Här är några idéer om hur man kan mäta vridmomentet.

https://www.reddit.com/r/AskEngineer...mall_dc_motor/

Om man vet vridmomentet och varvtalet så kan man beräkna den mekaniska effekt som motorn utvecklar:

Power = Torque x RPM

Se upp med sorter!

Ett exempel:

Power (kW) = Torque (N.m) x Speed (RPM) / 9,5488

Exempel:
    Om ni kan mäta ett vridmoment på 0,8 Nm vid 5000 RPM så har ni en mekanisk effekt på ca 419 watt eller ca 0,56 hästkrafter.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2018-03-12 klockan 12:18. Anledning: OBS!
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Användare
    Reg.datum
    Jul 2013
    Tack för svar, och bra länkar!

Fartreglage behöver ha en viss spänning för att fungera. Om det t.ex. står "2-4S" på det fartreglage som du har så behöver fartreglaget minst ca 7 volt för att alls fungera. Att variera inspänningen från 0 volt är ingen bra idé.
    Att mata det med ca 40 A och variera spänningen från 7 V och uppåt borde gå bra isåfall?

Reglaget (ESCn) styrs med pulslängden i pulståget till fartreglaget, ca 1,0 - 2,0 ms.
    Om ni inte har en radio (sändare+mottagare) att styra med så fungerar en enkel servotestare.
    Vi har använt en spektrum DX6 med en REDCON 2.4 CM651-mottagare. Jag trodde att det sändaren och mottagaren gjorde var att "bestämma" hur mycket kräm batteriet matar till fartreglaget? Så min tanke var att spänningsaggregatet skulle ersätta batteri+sändare+mottagare. Förstår du hur jag menar? Är det möjligt att göra i praktiken eller har jag missuppfattat hur det fungerar?

Kanske är den här beskrivningen väl detaljerad, men de första 3-4 sidorna kan kanske ge en uppfattning om hur en ESC fungerar.
    Som jag skrev ovan, tack för bra länk! Den börjar på s.9 beskriva "Sensorless Motor Contol". Kan ett fartreglage fungera både med motorer som har och som saknar "hall-sensorer"? För vi har prövat med köpta hobbymotorer som vi inte vet om de är utrustade med hall-sensorer, men vi vet att den motorn vi byggt inte har det. Så kan fartreglaget fungera med båda typer av motorer eller är det så att hobbymotorerna även de saknar dessa hall-sensorer?

Om ni vill mäta prestanda på motorn, och komma i närheten av vad motorn kan prestera, skulle jag rekommendera högre spänning än 3-4S (ca 12-16 volt). 6S (ca 24 volt), som är en vanlig spänning, skulle göra att ni kommer närmare 30 volt, som anges som nominell spänning. OBS! Den ESC som ni har klarar max 4S, dvs ca 16 volt DC in.
    Tack för varningen, haha! Hurdant ESC måste man köpa? När jag letar runt ser jag att många fartreglage "mäts i" A. Tex det som jag länkade ovan står det ju tydligt 30A på. Vad är det man skall leta efter för att kunna trycka ut tillräckligt med kräm för den hemmabygda motorn i fråga?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av barrkotte Visa inlägg

Att mata det med ca 40 A och variera spänningen från 7 V och uppåt borde gå bra isåfall?
    Ja, med reservation för att ni måste ha uppåt 25-30 volt för att få full effekt från motorn.
    Men, det normala är att spänningen in till ESC'n är konstant. Det är inte den man varierar för att variera varvtalet. Se nedan!

Vi har använt en spektrum DX6 med en REDCON 2.4 CM651-mottagare. Jag trodde att det sändaren och mottagaren gjorde var att "bestämma" hur mycket kräm batteriet matar till fartreglaget? Så min tanke var att spänningsaggregatet skulle ersätta batteri+sändare+mottagare. Förstår du hur jag menar? Är det möjligt att göra i praktiken eller har jag missuppfattat hur det fungerar?
    Signalen från mottagaren till ESC bör ses som en "procent"-information.
    Den är pulslängdmodulerad, med en pulsrepetitionsfrekvens på ca 50 Hz. När du har min varv från radion är pulserna ca 1050 µs (ca 1 ms) långa. När du har fullt varv på radion är pulslängden ca 1950 µs (ca 2 ms).
    Detta förstår ESC. Den omvandlar sedan detta till något helt annat.
    Motorn drivs med 3-fas växelström. Denna skapas med hjälp av (minst) sex transistorer i ESC som är kopplade som bilden, figur 3, sid 3 i dokumentet om AN857 visar. Figur 2, sid 2 visar hur det i varje ögonblick går ström genom två av lindningarna genom att de tre trådarna från motorn växelvis kopplas till plus, minus eller ingenting. I figur 2 ser det ut som om allt är konstant under en fas, som anges av en siffra längst upp i figuren. Så är det inte. Under t.ex. fas 6 ser det ut som om A är kopplad till plus på batteriet via "A high control" (se fig 3), B flyter och C kopplad till minus på batteriet. I praktiken skickas strömmen till motorn med konstant spänning, men med pulser. Pulslängden styr varvtalet. De flesta enklare ESCer ser motorns position genom att titta på spänningen mellan pulser. Den närmar sig noll när det är dags att växla till nästa fas.
    Sammanfattning: ESC försöker att hålla det varvtal som begärs från radion genom att variera pulslängden och samtidigt ha koll på faktiskt varvtal genom att observera tiden mellan nollgenomgångar.

Som jag skrev ovan, tack för bra länk! Den börjar på s.9 beskriva "Sensorless Motor Contol". Kan ett fartreglage fungera både med motorer som har och som saknar "hall-sensorer"? För vi har prövat med köpta hobbymotorer som vi inte vet om de är utrustade med hall-sensorer, men vi vet att den motorn vi byggt inte har det. Så kan fartreglaget fungera med båda typer av motorer eller är det så att hobbymotorerna även de saknar dessa hall-sensorer?
    De flesta enklare motorer har inga hallsensorer. En fördel med hallsensorer är bättre varvtalsreglering vid låga varv.

https://homes.cs.washington.edu/~tod...pkinsACC10.pdf

Tack för varningen, haha! Hurdant ESC måste man köpa? När jag letar runt ser jag att många fartreglage "mäts i" A. Tex det som jag länkade ovan står det ju tydligt 30A på. Vad är det man skall leta efter för att kunna trycka ut tillräckligt med kräm för den hemmabygda motorn i fråga?
    Om ni vill kunna testa med 30 volt så måste reglaget klara detta. Om ni nöjer er med 25 volt så räcker det med en ESC som klarar 6S.
    20 ampere anges som max nominell ström till motorn. Lite marginal skadar inte, så ett 25-amperes reglage borde vara säkert.

Det som skiljer mellan olika ESC'er är bl.a.:
    – Hur ställs dom in? Krävs det ett programmeringskort? Finns USB och program för inställning med dator? Är det "spak-programmering" som gäller?
    – Finns det helikopterfunktioner, som "slow start" och "governor" (varvtalsreglering)?

Det är lite svårt att rekommendera en ESC för det som ni vill göra.
    Det här är IMO en prisvärd 6S, 40 ampere ESC:
    https://hobbyking.com/en_us/yep-40a-...ontroller.html

Till den ska man helst ha ett programmeringskort.

De flesta fartreglage som klarar mer än 6S kallas "HV" och är oftast lite dyrare än 6S-reglage. De flesta HV-ESC'er klarar 80 ampere eller mer. Dom kostar också mer…

Plast har låg smälttemperatur
    Tänk på att motorn kan förstöras om den blir för varm. Många motorer tål 150-200°C. Er motor tar skada av att bli för varm vid betydligt lägre temperatur.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2018-03-12 klockan 16:59. Anledning: korr.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •