Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Val av ny radio

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Fraggel Visa inlägg
    X9D levereras med Open-TX, dom övriga med Frsky-OS.
    Ingen av modellerna är kompatibla med Spektrum som standard, men kompletterar du med en modul i modulfacket kan du köra Spektrum.
    /Jonas

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
    Efter den hjälp jag fick av dig att komma igång med Turnigy 9XR så var det lätt att komma igång med Taranis X9D+.
    Det tog en liten stund att uppdatera till aktuell firmware och också att lägga in den första helikoptern.
    Sedan tar det inte många minuter att lägga in nya helikoptrar.
    Jag har haft den i snart tre år och lagt in ca 15-20 helikoptrar i den.

En gång raderade jag alla helisar av misstag och det tog inte mer än någon timme att lägga in dom igen

Jag har en Spektrum-kompatibel modul i min och kan köra DSM-2 och DSM-X med 11 och 22 ms.
    De flesta av mina mottagare (Orange) har S-bus mellan mottagare och FBL-kontroller.
    Då har jag kanalföljden TAER, som Spektrum.

Jag tycker spakarna fungerar bra och har inte på allvar funderat på att byta till hall-gimbaler.

Det enda som jag inte lärt mig med Taranis är att ställa in FB-helikoptrar...

Det finns en instruktion för hur man gör på HF (här), men jag har inte testat den. OBS! Denna instruktion är för FB-helisar. Dessa är klart krångligare (IMO) att ställa in i Taranis än FBL-helisar.

Turnigy 9XR använder jag fortfarande som simulator- och reserv-radio.

Många skriver att det tar lång tid att lära sig Taranis, men så upplevde inte jag det. IOFS har den säkert många avancerade funktioner som jag inte utnyttjat...

VBC är troligen enklare att ställa in, speciellt inställningen av FBL-kontroller. Under förutsättning att man har Vbar eller Neo...

/Bo

PS: Jag förtydligade att jag länkade till en guide för att lägga in FB-helisar.
    Att lägga in FBL-helisar i Taranis är så enkelt så det behövs (nästan) ingen instruktion för.
    En enkel mall kanske för den första helisen man lägger in...
    Senast redigerat av nkma den 2018-03-20 klockan 16:39. Anledning: Förtydligande om flybar...
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2012
    Tack för info, misstänkte att det var det som behövdes. Frågan är bara vilken prisnivå man ska lägga sej i

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Citat Ursprungligen postat av suprafreak Visa inlägg
    Tack för info, misstänkte att det var det som behövdes. Frågan är bara vilken prisnivå man ska lägga sej i
    Det beror lite på vad du flyger, Q7 har mindre display och saknar några brytare och vred jämfört med X9.
    X10 / X12 är mer "High end" med "extra allt".....
    Hur Q7 och X10 / X12 är ergonomiskt vet jag inte efterso jag kör X9D men det är en viktig faktor att radion ligger bra i händerna och man når dom brytare och vred man behöver utan att behöva flytta händerna för mycket.
    /Jonas

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Just den där guiden skulle jag inte rekomendera. Känns onödigt krångligt. När man väl förstår systemet opentx så går det lätt. Jag hade jätteproblem när jag köpte min taranis, jag fattade ingenting och frågade bla här på forumet. Jag kunde inte få min swash att funna normalt. Sen hittade jag av en slump en tecknad bild ritad i typ paint som förklarar upplägget i radion. Då tog det 5 min för mig att få det att funka.

Nu går det fortare för mig med taranis än vad det skulle göra med någon annan radio. Trex 250 var i luften för en testhover ca 15 min efter det att jag öppnade vstabi tex.
    Goblin: 380, 500 Sport, 650 Black Nitro,
    Gaui NX5

Användare
    Reg.datum
    May 2015
    Tror att denna "manual" är liiiite mindre komplicerad https://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=715726&d=1500089630

Ny användare
    Reg.datum
    May 2019
    Frysky kommer nog bli nästa inköp

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Mycket bra val

/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen