T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: XLPower 520 och 700 – Nya spännande helikoptrar på marknaden, men det finns frågor

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

XLPower 520 och 700 – Nya spännande helikoptrar på marknaden, men det finns frågor

Innovativa helikopterkonstruktioner från XLPower
    Det har skrivits en del om dessa innan, men jag försöker skapa en ny tråd för XLPower.
    Vi har under senaste halvåret sett många videoklipp där bl.a. Tareq flyger med XLPower 520. Byggtrådar har gjorts och det ser ut att vara en design med många drag som gör att den framstår som en intressant design, både att bygga och att flyga.
    700 är på gång, men jag har inte sett den ännu, annat än på YouTube-klipp.

XLPower 520
    Kan som standard ha upp till 520 blad. Ett kit med blad och motor kostar ca $400-$500 från Kina.
    Med ett stretch-kit (bom+rem) kan den ha 550-blad.
    Det är en lätt heli med stort varvtalsintervall. Den kan flyga "snällt" med lågt varv och hårt med högt varv.
    Den kan ha både mini och fullstora servon på tail. På swash är det mini som gäller.
    Jag har bl.a. sett detta användas: GDW DS590MG, 9.0Kg.cm/0.09sec/60°@6.0V, 12Kg.cm/0.07sec/60°@8.4V.

Här är en bygg- och test-tråd:
    https://www.helifreak.com/showthread...light=xl+power
    Här är det Tareq som flyger med XLPower 520:

XLPower Spectrer 700
    Jag har inte sett den på nära håll, men den verkar ha liknande egenskaper som 520. Intressant design, hållbar med låg vikt.

Någon som vet mer om XLPower Specter 700?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Kikat på den där 700an ett tag nu. Robust konstruktion och bra pris

http://www.xlpower-rc.com/prolist.asp?id=221
    .:: 2x Align 760x F3C med blackshark fuse | Align 760x 3D ::.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Tyvärr är ju 520 i princip rakt av en klon av Logo 480 (inte så att man kan använda delar mellan dem men uppenbart att den är baserad på logo), men specter är riktigt häftig! Såg den på nära håll på rotorlive för några veckor sedan och det känns som en riktigt bra "beater" - billiga delar och tar mycket stryk enligt tidiga rapporter.

Den påminner ganska mkt om Logo 700 (typ övergripande layout på servon, esc, motor, etc) men det är en hel del som faktiskt är annorlunda. T.ex. så har den en väldigt hög pinjong som har kullager på båda sidorna (ungefär som soxos), och helt remdriven tail. Tailcase är CNC'at som en solid del och de har en rätt tjusig lösning på batteriskenan. Såg också att det finns en bygel man kan skruva dit för att hålla fast esc, och det finns tre små hål bredvid escen för att dra motorkablarna genom.

En bild jag tog på rotorlive:

IMG_20180310_094210.jpg

Sett Kan Poonoi flyga helin också och det är inget snack om saken att den klarar av att flyga hårt iallafall Riktigt kul att se en ny aktör på marknaden

Senast redigerat av togi den 2018-03-28 klockan 21:12.
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Tyvärr är ju 520 i princip rakt av en klon av Logo 480 (inte så att man kan använda delar mellan dem men uppenbart att den är baserad på logo), men specter är riktigt häftig! Såg den på nära håll på rotorlive för några veckor sedan och det känns som en riktigt bra "beater" - billiga delar och tar mycket stryk enligt tidiga rapporter.

Den påminner ganska mkt om Logo 700 (typ övergripande layout på servon, esc, motor, etc) men det är en hel del som faktiskt är annorlunda. T.ex. så har den en väldigt hög pinjong som har kullager på båda sidorna (ungefär som soxos), och helt remdriven tail. Tailcase är CNC'at som en solid del och de har en rätt tjusig lösning på batteriskenan. Såg också att det finns en bygel man kan skruva dit för att hålla fast esc, och det finns tre små hål bredvid escen för att dra motorkablarna genom.

En bild jag tog på rotorlive:

IMG_20180310_094210.jpg

Sett Kan Poonoi flyga helin också och det är inget snack om saken att den klarar av att flyga hårt iallafall Riktigt kul att se en ny aktör på marknaden

XLPower 520 har även den en unik tail och även flera andra intressanta detaljer
    Även tailen på 520 är CNC-ad ur ett stycke.
    Så här ser den ut:

IMG_1288_520_tail.JPG

520 innehåller fler intressanta detaljer som gör att jag tycker att det är missvisande att avfärda den som "rakt av en klon av Logo 480".

Swashen och huvudet är två exempel. Swashen är en gedigen konstruktion som verkar vara rimligt lätt att byta lager i.

Lägg till prisnivån, ca $400-500 inklusive motor och blad.

Jag övervägde aldrig på allvar Logo 480, men XLPower 520 vill jag gärna flyga!

Man kan ju kalla alla RC-helikoptrar för kloner, men det är kanske att gå lite för långt?

Align har ju t.ex., av en del, avfärdats som kloner.

Ibland används tekniken att nedvärdera vissa leverantörer som ett knep för att gynna andra. Av olika orsaker...
    Saklig kritik är naturligtvis alltid välkommen.

Jag välkomnar nya innovativa lösningar!
    Min uppfattning är att XLPower 520 är en unik konstruktion med ett flertal lösningar som är bättre än vad jag sett på andra helikoptrar. I synnerhet i den prisklassen.

Jag tror att XLPower kommit för att stanna.

En Logo 480, med blad men utan motor, kostar, som jämförelse, 5 765:- i Sverige.

Det finns ju också ett stretch-kit, lite längre bom och rem, till 520 om man föredrar 550-blad.

Färgval och mönster på en av de canopys som finns till 520 påminner om Mikados nyare gul/röd/oranga.
    Kanske ska man kalla den en klon?

Kanske blir det en XLPower 700 lite senare i vår?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Nu tyckar jag du får vara lite rättvis faktiskt, jag sa ju faktiskt att det var "i princip rakt av en klon". Jag försöker inte avfärda den alls, jag tycker bara det är synd att de var tvugna att göra den så pass lik en existerande modell och förknippas med kloner när de nu faktiskt har egna intresssanta idéer.

Du måste ju ändå hålla med om att det är uppenbart var inspirationen kommer ifrån även om de har gjort några egna toucher på allt? Det är ju verkligen mer än att det bara "påminner" menar jag:

(de har bytt design på canopyn nu på grund av uppenbara skäl...)

Jag tycker som sagt det är väldigt kul med nya modeller, men det känns ju också som att de kunde ha undvikit hela den här konversationen om de designat 520 lite annorlunda.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    förresten lite kul fakta - luojiawen (aka. XiaoLuo aka. Ra Kabun) som är ägare, designer, och testpilot för XLPower, jobbade tydligen för align förut :P träffade honom förra sommaren och han var riktigt trevlig och väldigt engagerad, en äkta entusiast. fick t.om. smygkika på lite CAD-bilder av specter redan då innan den utannonserats.

Reg.datum
    Aug 2011
    Själv tycker 700an påminner om vilken CCPM heli som helst , när det kommer till servo layouten dvs.

Sen kan jag tycka att chassiet är snarlikt tex Compass 7hv/chronos, och även här servonas placering.
    Hmm jag vetefan, tror det är sjukt svårt att inte "kopiera" nåt från nån idag när man ska designa en ny maskin.
    Knappast så att Logo va först med nåt i den kategorin om man ska vara noga.
    Skall väl vara plastchassiet, men det hade ju iofs Hirobo oxså, så..

Håller med! Alltid kul att nån vågar komma med nytt i denna lilla del av RC hobbyn

IMG_20180310_094210.jpg

Compass:

Right side.jpg

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Nä visst du har rätt, naturligtvis så påminner alla helis om varandra ganska mycket och alla lånar ju faktiskt idéer av varandra. Det är en positiv grej tycker iaf jag, och det är på sett och vis ett sätt som utvecklingen drivs frammåt Och saker går ju definitivt i trender också.

Mitt resonenmang i detta fallet var väl mest att eftersom logo 480 och xl 520 är så väldigt lika varandra så känns det inte som ett jättelångt hopp att misstänka att han sneglat på logo 700 som en av inspirationskällorna när han designat specter... Vissa drag är ju onekligen väldigt lika mellan maskinerna:

Ska väl även tillägga att jag också sneglar på en av dessa, blir intressant att se ifall andra nappar och skaffar en!

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Evolution
    Jag ser det i stora drag som en evolution som är ständigt pågående.
    Jämför gärna med bilar, datorer, mobiltelefoner och mycket annat.
    Om man ser det över tid så är många olika bilar "lika" varandra nu, ungefär som många bilar var "lika" varandra för 50 år sedan.
    Om det sker lagbrott är det naturligtvis något annat.

Under den relativt korta tid som jag ägnat åt RC-helisar så har jag t.ex. sett servoplacering för swash ofta gått från detta:

700n.jpg

till att kanske se ut, t.ex. så här:

700g.jpg

Det finns många andra exempel på trender med TT/rem, batteriplacering och utformning av många andra detaljer som förändras.
    På det stora hela taget till det bättre, IMHO.

Jag tycker att XLPower förtjänar cred för att ha fört utvecklingen framåt. Liksom man kan och har kunnat säga om åtskilliga andra tillverkare.

Sedan är det naturligtvis som alltid business och det finns många exempel på bra produkter som inte blivit kommersiellt framgångsrika.

Marknadsföring, finansiell styrka och kontakter, t.ex., har också betydelse.

Jag tänker börja med att testa 520. Får se om det blir en 700 senare...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Evolution

Jag tänker börja med att testa 520. Får se om det blir en 700 senare...

/Bo
    Kul, återkom gärna med feedback

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •