T-Shirt Banner
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Gyro till gammal Kavan hkp

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2018

Gyro till gammal Kavan hkp

Jag har en några år gammal Kavan JetRanger och försöker använda Graupners GR18 mottagare med inbyggt 3axel gyro för paddellös styrning. Men för det första så verkar det bara klara av tre servon som typ 140 grader medans swashplattan är gjord för fyra servon i 90 graders konfiguration. Kan man köra med tre servon i 90 grader, alltså ett på vardera sidan och ett bak eller fram?

För det andra så står det i manualen att mottagaren bara bör användas i elektriskt drivna helikoptrar. Vad är orsaken? Är det mottagardelen eller gyrot som gör att man inte bör använda mottagaren i förbränningsdrivna helikoptrar?

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    En fråga... Visst har du paddlar på Kavan-maskinen, eller har du satt dit ett nytt rotorhuvud/mekanik? Är originalhuvudet kvar är det ingen bra idé att köra med ett gyro till roll och elevator. Själva paddelstången är i sig ett mekaniskt gyro så den löser det hela så att säga. Dubbla gyron blir dåligt. Till stjärtrotorn borde du däremot kunna använda GR-18.

Kör du paddellöst (dvs nytt rotorhuvud) måste du sätta servona så som det står i manualen. Många gyron kan ställas in för olika varianter men om det inte går att ändra är du nog tyvärr hänvisad till 120-/140-graders varianten (eller vad nu GR18 klarar av). Kollade lite snabbt i manualen för GR-18 och det verkar gå att ställa in 90-graders swash. (Sid 21 i https://www.graupner.de/media/pdf/35...ware_V2_en.pdf)

Det där om el-drivna helikoptrar beror nog på vibrationerna. En bränsledriven heli skakar mycket mer så de kräver gyron som är avsedda för det.
    Senast redigerat av tsv den 2018-04-02 klockan 23:32.
    Mikado Logo 550 o Robbe Bell UH-1D

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2018
    Ja den har paddlar men jag funderar på att anpassa original rotorhuvudet till paddellöst, det ska visst gå. Det finns att köpa paddellösa huvuden från USA, men ett sån kostar minst 3000:- plus frakt. Jag har en Stepcraft 420 sedan några år tillbaka där jag har fräst nya hållare till mina servon där tanken är att jag skall köra direktverkande. Däremot om gyrot är känsligt i GR18 så bör jag kanske inte använda det till stjärtrotorn heller.

Enligt manualen så skall det gå att ställa in 90 grader, men jag får det inte att fungera. När jag har alla fyra servona kopplade och provar så rör sig bara ett servo som det ska samt ett till rör sig lite grann och dom andra två är hel döda. men i 140 grader så är det inga problem. Det står även i manualen att gyrot går att stänga av, kan man inte använda exempelvis Microbeast 3-axliga gyro till GR18? Det borde väl klara glödstift eller bensindrift. I värsta fall får jag väl köra med paddlar, men eftersom originalet är paddellöst så skulle det vara snyggt utan paddlar på modellen.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Om det går att ställa in gyrot så att du bara kan använda stjärtrotor-gyrot och "pass-through" på swash-servona kan den nog vara värt att prova trots att det är en nitro-motor i maskinen. Stabiliseringen i tailen är inte lika kritisk tänker jag mig.

Var faktiskt också ägare till en Kavan Jet-Ranger för länge sen men jag kommer inte riktigt ihåg hur rotohuvudet såg ut, linkarna som sitter inskruvade i bladhållarna minns jag dock som ganska klena och bladhållarna var i nåt gjutgods. Kan vara läge för försiktighet. Inbillar mig att det är högre belastning på linkarna vid FBL än när man kör med paddel.
    Mikado Logo 550 o Robbe Bell UH-1D

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2018
    Jag har bara tänkt att försiktigt hovra lite på gården, men vad kan du rekommendera för gyron till maskinen både med och utan paddlar? Behöver ej kosta "skjortan".

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2013
    Med paddel kan du använda dig av ett Futaba 401 gyro, finns säkert massor av dom till salu om du ställer frågan i köp o sälj.
    Ett lätt gyro att jobba med till paddel löst är BeastX gyro.
    Raptor 90 5blads Hughes 500MD, Raptor 50 Hughes 530. Robbe UH-1D.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ett annat alternativ, som tailgyro till paddel-heli, är de som Align har (haft), t.ex. GP780.
    En fördel som dessa har i förhållande till 401 är att vänster och höger ändläge kan ställas var för sig.

Visst borde det ligga en del tailgyron som inte används i lådor. Om dom inte kastats...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2018
    Jag har JR,s G490T gyron till min Caliber femma och Hirobos lilla Lama som fungerar utmärkt till dess trebladiga rotorhuvud. Men dom får stanna där så länge dom fungerar . Tack för tippsen skall kolla upp dom.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •