T-Shirt Banner
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp! Rotorhuvud logo 550sx

Aktiv användare Jacobs avatar
    Reg.datum
    Nov 2015

Hjälp! Rotorhuvud logo 550sx

Jag håller på och bygger om min logo 500 (gammal version) som ska bli en nyare fin 550sx

Men... jag får inte riktigt ihop huvudet och misstänker att det är "dampers" som bidrar till det hela. Jag har 2st smala och 4st som är lite tjockare. Manualen säger 2 tjocka 4 smala så något känns galet här.

Finns ett kit som heter MIK04750 men det ser det inte ut som det är 2 smala och 4 tjocka även här med?
    https://www.rubinrc.se/9052-large_de...OGO-550-SX.jpg

Just nu med de dampers jag har så går INTE huvudet helt fritt vilket känns fel. Svårt att beskriva exakt hur det känns men liknade om man satt fel servoarm på ett servo och armen "slirar" och man känner av servo splines i servot. Antar att det jag känner i huvudet är thrust bearing och att det hela blir för tajt med de dampers som sitter i?

Någon som kommer ihåg hur det såg ut vid bygge av Logo 550sx?
    Love Logo

Reg.datum
    Nov 2015
    Om någon har dampers till Logo 550sx (de som är 4x 7x4,5 O-Ring) så dra iväg ett PM
    Love Logo

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Har du satt brickan mellan centerhub o bladhållare åt rätt håll. Sätter man den fel så blir förspänningen för hård.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Reg.datum
    Nov 2015
    Jo något jag också funderat på. Svårt att se vilket håll manualen menar. Ena sidan sticker ju ut mer än andra. Hur ska det vara?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
    Love Logo

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Just på logos så kan det vara ganska tight när man precis monterat dämparna, men det brukar lägga sig till rätta när man väl spolar upp den. Se bara till att dämparna är ordentligt smorda så ska det lösa sig.

Naturligtvis ska det inte vara stenhårt, så om så är fallet ska du vara lite försiktigt och undersöka vidare. Men lite tight ska inte vara något problem, speciellt om servon orkar röra allt som vanligt.
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 600 // Goblin Urukay
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Den sidan som sticker mera ut har en avrundad böj så att säga så den skall passa emot O ringen. Andra sidan av brickan har bara en liten upphöjning. Denna skall ligga emot bladhållaren

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Just på logos så kan det vara ganska tight när man precis monterat dämparna, men det brukar lägga sig till rätta när man väl spolar upp den. Se bara till att dämparna är ordentligt smorda så ska det lösa sig.

Naturligtvis ska det inte vara stenhårt, så om så är fallet ska du vara lite försiktigt och undersöka vidare. Men lite tight ska inte vara något problem, speciellt om servon orkar röra allt som vanligt.
    En tanke om smörjning.
    O-ringar som monteras på axel och belastas radiellt, t.ex. dom i våra rotorhuvuden, ska ju alltid smörjas.
    Jag har alltid tvekat lite om vad dom bör smörjas med eftersom vanligt fett bryter ner gummi.
    Det finns ju armaturfett för t.ex. o-ringar.
    Jag läste på lite och hittade detta:

"Radiellt klämda (axiellt monterade) o-ringar behöver smörjas vid montering, och då är det bra om man väljer ett material som tål fett och olja tex nitrilgummi (NBR)."

Från Wikipedia om "O-ring".

O-ringar som levereras/säljs till våra rotorhuvuden har säkert rätt material, så att dom "tål" att smörjas med "vanligt" fett.

Om o-ringar/dämpare inte smörjs så gissar jag att dom blir kortlivade.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •