T-Shirt Banner
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Från normal till 100%throttle på 1 switch?

Användare
    Reg.datum
    Feb 2018

Från normal till 100%throttle på 1 switch?

Tjena

Jag har sneglat på att gå över till spektrum ett tag.
    Jag fick med en Dx6i då jag köpte min senaste heli.
    Har börjat flyga med dx6an. DOK har dx6i bara 1 läge på idle up switchen. Kan det vara dåligt för fartreglaget och motorn att gå från normal till 100% throttle på 1 switch? Att inte fartreglaget orkar eller att motorn inte "hinner med"?

Mina tidigare sändare har alltid haft 1 switch med 2 lägen. IDLE UP 1 & 2

Tack

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Det ska inte vara några problem. Jag tror de flesta nuförtiden inte ens har normal inprogrammerat i radion utan idle up 1-3 istället.
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Användare
    Reg.datum
    Feb 2018
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Det ska inte vara några problem. Jag tror de flesta nuförtiden inte ens har normal inprogrammerat i radion utan idle up 1-3 istället.
    Okej tack. då vet jag
    För jag har hört att man ofta har idle up 1 på typ 80% throttle och idle up 2 på 100% throttle För att fartreglaget inte ska "brännas" eller gå sönder.

Aktiv användare Ken1s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Finns oftast en fördröjning i fartreglaget innan den går upp på maxvarv, så det skall vara lugnt. Kör 80% eller vad du nu vill på idle-up.
    Du bör kunna programmera reglaget, kolla instruktionsboken. Typ soft start etc kan det heta.
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    100% eller aldrig över 90%?
    100% på trottle betyder "ge järnet".
    Governor, dvs. varvtalskontroll, vill man ha för att:
    1. Ha samma varv med fulladdat batteri som mot slutet av flygningen.
    2. Ha samma varv oberoende av vad man gör, dvs. oberoende av hur hårt man belastar motorn.

Jag tänker att om man använder governor, för att få konstant varv, så behöver man "head room". Det innebär att governorn måste ha utrymme för att "dra på" mer när det behövs. Om man då har en heli med batteri, motor, ESC och utväxling så att man vill köra med 100% och gör det, då kan inte gov fungera bra. Den måste ha reglerutrymme i alla lägen. Då borde man kanske ändra utväxling, t.ex.

Hur mycket reglerutrymme behövs? Jag har fått för mig att 10-12% reglerutrymme är bra, dvs att aldrig köra med mer än 88-90% som begärt varvtal. Det är svårt att säga en exakt siffra, men har man en stark motor och en i övrigt överdimensionerad "drivlina" så behöver man mindre. Med en lite klenare motor behöver man kanske mer.

Om man inte bryr sig om konstant varvtal så kan nog verkningsgraden vara något högre vid 100% än vid 90%. Vid betydligt lägre throttle blir verkningsgraden lägre. Då har man två tänkbara lägen:
    – Vid samma effektuttag så blir förluster och därmed uppvärmningen större.
    – Vid mindre effektuttag, som det blir vid lägre rotorvarv, så minskar verkningsgraden, men effektuttaget minskar mer, så motor och ESC blir "kallare".

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Användare
    Reg.datum
    Feb 2018
    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Finns oftast en fördröjning i fartreglaget innan den går upp på maxvarv, så det skall vara lugnt. Kör 80% eller vad du nu vill på idle-up.
    Du bör kunna programmera reglaget, kolla instruktionsboken. Typ soft start etc kan det heta.
    Okej tack!
    Jag prövade köra 100% idag men det kanske var liiiite väl mycket fart i maskinen. Så ska ner till 90% och hålla mig där.
    Det är en 450 dfc pro jag leker med för tillfället.

Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    100% eller aldrig över 90%?
    100% på trottle betyder "ge järnet".
    Governor, dvs. varvtalskontroll, vill man ha för att:
    1. Ha samma varv med fulladdat batteri som mot slutet av flygningen.
    2. Ha samma varv oberoende av vad man gör, dvs. oberoende av hur hårt man belastar motorn.

Jag tänker att om man använder governor, för att få konstant varv, så behöver man "head room". Det innebär att governorn måste ha utrymme för att "dra på" mer när det behövs. Om man då har en heli med batteri, motor, ESC och utväxling så att man vill köra med 100% och gör det, då kan inte gov fungera bra. Den måste ha reglerutrymme i alla lägen. Då borde man kanske ändra utväxling, t.ex.

Hur mycket reglerutrymme behövs? Jag har fått för mig att 10-12% reglerutrymme är bra, dvs att aldrig köra med mer än 88-90% som begärt varvtal. Det är svårt att säga en exakt siffra, men har man en stark motor och en i övrigt överdimensionerad "drivlina" så behöver man mindre. Med en lite klenare motor behöver man kanske mer.

Om man inte bryr sig om konstant varvtal så kan nog verkningsgraden vara något högre vid 100% än vid 90%. Vid betydligt lägre throttle blir verkningsgraden lägre. Då har man två tänkbara lägen.
    – Vid samma effektuttag så blir förluster och därmed uppvärmningen större.
    – Vid mindre effektuttag, som det blir vid lägre rotorvarv, så minskar verkningsgraden, men effektuttaget minskar mer, så motor och ESC blir "kallare".

/Bo
    Perfekt tack för förklaringen precis vad jag behövde. Tror inte ens jag har en governor på någon av mina helisar.. Kör inte smack hård 3D ÄN men sakta men säkert kommer jag dit. ^^

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av flodde Visa inlägg
    Perfekt tack för förklaringen precis vad jag behövde. Tror inte ens jag har en governor på någon av mina helisar.. Kör inte smack hård 3D ÄN men sakta men säkert kommer jag dit. ^^
    Värt att påpeka - en governor handlar inte bara om att kunna flyga mer aggressivt utan att varvtalet sjunker utan även att få en heli som är förutsägbar. T.ex. en korrekt inställd governor kommer göra att tailen håller bättre än om du inte har governor alls, eftersom den ser till att du får mindre ryckigt vridmoment när du pitchar på.

Skulle definitivt rekommendera governor till alla, det finns inte direkt fördelar med att köra utan utom möjligtvis att vissa ESCar inte lirar så bra med normal mode och governor samtidigt, men det kan man ju kolla upp för sin ESC.
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av flodde Visa inlägg
    Okej tack!
    Jag prövade köra 100% idag men det kanske var liiiite väl mycket fart i maskinen. Så ska ner till 90% och hålla mig där.
    Det är en 450 dfc pro jag leker med för tillfället.

Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Värt att påpeka - en governor handlar inte bara om att kunna flyga mer aggressivt utan att varvtalet sjunker utan även att få en heli som är förutsägbar. T.ex. en korrekt inställd governor kommer göra att tailen håller bättre än om du inte har governor alls, eftersom den ser till att du får mindre ryckigt vridmoment när du pitchar på.

Skulle definitivt rekommendera governor till alla, det finns inte direkt fördelar med att köra utan utom möjligtvis att vissa ESCar inte lirar så bra med normal mode och governor samtidigt, men det kan man ju kolla upp för sin ESC.
    Håller med om att jag önskar att alla får de fördelar som det innebär att ha en bra fungerande governor.
    Å andra sidan, om man är ny på helisar och har fullt upp med att få helin att lyfta och ska börja med att lära sig hovra i olika orienteringar så kanske inte gov är det som har högsta prioritet. Gov fungerar inte bra i alla reglage. Gov är inte alltid enkel att ställa in.

När man börjar märka nackdelar med att varvtalet varierar då är det definitivt dags att se till att man får en väl fungerande gov. Om man inte gjort det innan.

Blir lite off-topic här, men en liten översikt över gov, olika typer, som gov i ESC/gov i FBL-controller, utan/med givare, gov store, grunderna för hur PID-reglering fungerar och olika typer av problem med varvtal, main och tail som kan uppkomma som en följd av felaktig eller felinställd gov vore bra om det fanns. Om någon vet var det finns samlat så räcker ju en länk.

Jag har inte erfarenhet av så många reglage och gov, men Castle Creation, YEG (och de som är YEG-kompatibla) och HobbyWing tycker jag är rimligt enkla att ställa in och att dom har en inbyggd gov som fungerar bra. Om man kör gov i FBL-controllern så är det ju där "intelligensen" ligger och de flesta inställningarna av/för gov görs. Jag har inte så mycket erfarenhet där heller, men Mikado och MSH/Brain verkar fungera. Det finns säkert fler som fungerar bra, om dom är rätt inställda.
    Mikado har ett intressant påpekande i sin dokumentation av gov i Vbar som säger ungefär så här (om jag minns rätt):
    "– Vi kan inte garantera att det fungerar, för det beror på reglaget också."

Då är man tillbaka till begreppet med "komponenter till systembygge", dvs. att kombinationen FBL-controller/ESC ska fungera ihop, ungefär som kombinationen FBL-controller/servon ska fungera ihop.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2018-04-12 klockan 15:48. Anledning: om dom är rätt inställda...
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •