T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: nej

Aktiv användare skyffels avatar
    Reg.datum
    Aug 2013

Question nej

..
    Senast redigerat av skyffel den 2018-04-18 klockan 21:22.

Forum-räv sekras avatar
    Reg.datum
    Jan 2012

Bladvinkel, vad ska man tro på?

Har du testat att justera servolänkarna till swashplattan? Låter som den kan vara aningen sned, vilket skulle leda till en skillnad i längd på de övre länkarmarna när båda bladen är 0 grader.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Reg.datum
    Aug 2013
    Jag har snurrat på allt så att mätningarna är utförda i samma position.

Sen så ligger swashplattan på en sån här, så den är helt rak:

msh71126.jpg

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Om servoarmarna är 90grader och swashplattan är rak i alla lägen så återstår ju antingen bladhållarens arm som kan vara sned eller bladhållarlänken som är ojämn som du anger. Men den inbyggda indikatorn är väl just en indikator och inte en exakt mätare så frågan är om det är ett problem i verkligheten eller i teorin?

Jag skulle provhovra på lite lägre varv med relativt löst ådragna blad och se om bladen linjerar i luften och om det är ett problem - justera en bladhållarlänk efter det.

Själv använder jag en Soko-mätare för att mäta respektive bladvinkel från swash och ut till bladhållaren just för att slippa krångla med att justera bladen efter att setup på bänken är klar.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Reg.datum
    Aug 2013
    Ja, det verkar ju precis som att bladhållarens arm skulle vara skev på något vis. Men den ser inte så ut och jag kan inte se varför den skulle vara det nu helt plötsligt.

I manualen ser det ju ut såhär. Mittstrecket i indikatorn ska vara 0°. Länkarmen ska vara 29mm och det ska inte ens behöva justeras mer än så..

manual.jpgmanual2.jpg

Jag har provhovrat men jag är för kass för att säga om något känns fel. Dessa blad har heller ingen bra ände för att kolla sånt, de är tvärt avhuggna.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av skyffel Visa inlägg
    Ja, det verkar ju precis som att bladhållarens arm skulle vara skev på något vis. Men den ser inte så ut och jag kan inte se varför den skulle vara det nu helt plötsligt.

I manualen ser det ju ut såhär. Mittstrecket i indikatorn ska vara 0°. Länkarmen ska vara 29mm och det ska inte ens behöva justeras mer än så..

manual.jpgmanual2.jpg

Jag har provhovrat men jag är för kass för att säga om något känns fel. Dessa blad har heller ingen bra ände för att kolla sånt, de är tvärt avhuggna.
    Nä, borde som du säger inte uppstå utan anledning. Kan du se eller höra nåt som inte verkar normalt, låter bladen mer än normalt, vibrerar landstället mer än normalt etc..

Om inte kanske det inte är ett reellt problem.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Strunta i markeringarna..
    Båda länkar gör du exakt lika långa enl manualen.
    Turnbuckles används till trackingen.
    Sedan är det bra att ha en vinkelmätare att lita på. Hur klarar du dig med nån vimsig en
    TDR -- Protos Max Evo 800 -- Logo 690 -- NEO/ VBC

Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Mäter du bladvinkeln på bladhållaren eller på bladet?
    Det händer ju att blad inte är perfekta.

Jag håller med Desmo och andra som föreslagit koll av tracking.
    Jag tycker det är svårt att se samtidigt som man flyger och behöver någon som hjälper till att titta.
    Med någon märkning på ett blad så kan man se vilket blad som är överst, om dom inte är lika.

Man ska kanske väga in att det finns flera faktorer som kan orsaka mätfel. Bladhållarnas skala är nog inte så exakt. Digitala mätare har IMO en tendens att "överdriva" sin noggrannhet genom att alltid ange tiondels grader. En exakt vertikal rotoraxel underlättar...

En gång när jag inte trodde på det jag mätte så monterade jag två små lasrar på bladhållarna, snurrade på rotorn och jämförde var de två laserstrålarna träffade väggen. Då gällde det att "kalibrera" vinkelfelet i lasrarna också...

Lite matte:
    Om det är 20 mm från rotoraxelns centrum till kulan på länken på bladhållaren så motsvarar 0,35 mm en vinkel på:

v = arctan(0,35/20) = arctan(0,0175) = 1,0°

Om min uppskattning av avståndet kula-rotoraxel är ungefär rätt, så låter 1,0° i skillnad som rätt mycket. Om det nu är en sådan skillnad och inte finns något annat konstigt, t.ex. längre ner.

https://11fy1.skolbloggen.se/ma-1c/7...-trigonometri/

Matten påminner ju om frågan om turnbuckels är motiverade eller inte. Om det går tre varv på en mm på gängen på länken så kommer man inte närmare än ca 0,5° utan turnbuckel.

/Bo

PS: Jag har "intrycket" att man inte märker 0,5° fel, men tycker samtidigt att mindre borde vara bättre...
    Senast redigerat av nkma den 2018-04-15 klockan 11:19. Anledning: PS.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Skyffel. Kolla för säkerhets skull bladhållarens "del som kulan sitter på", att den sitter ordentligt (dra upp/ner) Dessa kan monteras sneda i värsta fall.
    TDR -- Protos Max Evo 800 -- Logo 690 -- NEO/ VBC

Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Reg.datum
    Aug 2013
    När jag justerade in detta förra gången, för ungefär ett halvår sedan, så stämde allt enligt manualen och jag behövde inte ens någon vinkelmätare. Detta med originalarmarna. Att det inte gick nu är det som jag hakar upp mig på. Inget har ju ändrats.

Mäter du bladvinkeln på bladhållaren eller på bladet?
    Det händer ju att blad inte är perfekta.
    Jag nollade den digitala mätaren efter motorn, satte den mitt på bladet. När den visade 0.00 så visade även markeringen i hubben 0. Därför antar jag att de två är korrekta, medan armen inte är det.

Skyffel. Kolla för säkerhets skull bladhållarens "del som kulan sitter på", att den sitter ordentligt (dra upp/ner) Dessa kan monteras sneda i värsta fall.
    Du menar armarna som sitter skruvade i hållaren? Jo, jag har tagit loss båda två, granskat noga och satt tillbaka. De glappar ingenting.

Jag ska kolla vidare på detta ikväll, tänkte ta ur kulorna och granska dem också, kanske prova några andra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •