T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Logo 550 -- huvuddrev och ljud?

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013

Logo 550 -- huvuddrev och ljud?

Hej,

Har en Logo 550 med fiskbensdrev och funderar på om det skulle bli nån skillnad på ljudet om jag byter till ett snedskuret. Tycker den tjuter lite i överkant nu och är ute efter så tyst gång som möjligt. Nya motorlager kanske gör skillnad?

En annan fundering är vilka delar jag behöver för att få till ett "motlager" på motoraxeln. Jag har inte kollat jättemycket på Mikados hemsida men jag tyckte det var svårt att förstå vad jag i så fall skulle behöva. Nytt motorfäste, nytt huvuddrev, shims, etc. Men vilka? Nån som kan hjälpa mig med "hela listan" så att säga?

Flyger i huvudsak med lågt rotorvarv.

Tack på förhand,

Tobias
    Senast redigerat av tsv den 2018-04-16 klockan 10:18.
    Mikado Logo 550 o Robbe Bell UH-1D

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
    Hej,

Har en Logo 550 med fiskbensdrev och funderar på om det skulle bli nån skillnad på ljudet om jag byter till ett snedskuret. Tycker den tjuter lite i överkant nu och är ute efter så tyst gång som möjligt. Nya motorlager kanske gör skillnad?

En annan fundering är vilka delar jag behöver för att få till ett "motlager" på motoraxeln. Jag har inte kollat jättemycket på Mikados hemsida men jag tyckte det var svårt att förstå vad jag i så fall skulle behöva. Nytt motorfäste, nytt huvuddrev, shims, etc. Men vilka? Nån som kan hjälpa mig med "hela listan" så att säga?

Flyger i huvudsak med lågt rotorvarv.

Tack på förhand,

Tobias
    Jag håller med om att "tjutet" från transmissionen kan vara irriterande på en i övrigt tyst eller välljudande heli.

Några åtgärder som kan minska tjutet:
    – Polera pinionen.
    – Spelet ska vara litet, men ändå ett visst, IMO. Kanske en knapp tiondel?
    – Att shimsa rotoraxeln/justera pinionen till exakt rätt läge i höjdled är viktigt. Annars drivs på halva drevet.
    – Det ska vara lite spel i höjdled för drevet på rotoraxeln, så att drevet kan centrera på pinionen.

När det gäller extra lager på motoraxeln (om du har en axel som är lång nog) så finns det ett (eller flera?) kit, som jag gissar passar till din heli.
    Det här kittet ger extra lager både till motor och rotoraxel.
    Kolla om det passar på din ram!
    Kolla också vilken rotoraxel du ska ha, om du vill ha extralager på rotoraxeln också.

Kittet heter # 04837:
    https://www.live-hobby.de/en/By-Manu...kit-04837.html

Möjligen finns ett annat kit för 550?
    CF-ramen, till 600SE, t.ex. har en annan konstruktion för de extra lagren,
    men jag gissar att du har en plastram.

PS: Såg just att det finns två olika hållare för motlager till motorn:
    4622 för 6 mm axel.
    4714 för 5 mm axel.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2018-04-16 klockan 11:39. Anledning: Förtydligande om spel i höjdled.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ja, jag får väl testa lite. Märkte nu att huvuddrevet är helt fast i höjdled så man kanske skall ta bort nåt shims. Antar att det bara är drevet som skall kunna röra sig i höjdled och inte rotoraxeln, den borde ju hur som helst vara dragen uppåt så mycket som det går när man flyger.

En bild på hur det ser ut:
    IMG-1022.jpg

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ja, jag får väl testa lite. Märkte nu att huvuddrevet är helt fast i höjdled så man kanske skall ta bort nåt shims. Antar att det bara är drevet som skall kunna röra sig i höjdled och inte rotoraxeln, den borde ju hur som helst vara dragen uppåt så mycket som det går när man flyger.

En bild på hur det ser ut:
    IMG-1022.jpg
    Jo, jag skrev nog lite otydligt, men helst ska ju axeln vara helt "fast" i höjdled, men drevet kunna röra sig lite för att alltid kunna "centrera sig" på rätt position på pinionen. Med några shims i olika tjocklekar så brukar det gå att få till.

Axeln dras ju uppåt om man flyger med huvudet uppåt och nedåt när man flyger inverterat. Växlande vid t.ex. tic-toc...
    Bäst är ju, av flera orsaker, att axeln inte kan röra sig alls i höjdled.

Ditt drev ser lite slitet ut. Ljusgrått/brunt snarare än svart där det går mot pinionen. Jag har kanske inte flugit jättemycket med mina logosar, men jag tycker att mina drev ser ganska blanka ut, även på "slitytan".

Sedan snart ett år polerar jag alla pinioner som inte är blanka från början. Jag kör med ett polerkit (ca 75:- om jag minns rätt) från Biltema. För att minska ljudnivå och slitage på huvuddrevet.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv vic2007s avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Vilken. Mod drev kör du? Min 0.7 lite inte mycket

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    ** X7FZX3LX2G380L550SXV2
    VBAR CONTROL TOUCH - NeXt CGM**

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av vic2007 Visa inlägg
    Vilken. Mod drev kör du? Min 0.7 lite inte mycket
    Jag kör 0,7 så då kanske det är den tystaste varianten. Skall justera drevspelet lite och kanske köpa ett nytt drev får jag se om det hjälper.

Reg.datum
    Aug 2011

Min ser så ut sen vet inte om huvud drev support hjälper.

** X7FZX3LX2G380L550SXV2

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Är det där ett m0,7-drev? 5 eller 6 mm motoraxel?

Reg.datum
    Aug 2011
    Är det där ett m0,7-drev? 5 eller 6 mm motoraxel?
    M0.7
    motor axel
    Hk 4025-1100

Sent from my SM-N910F using Tapatalk
    ** X7FZX3LX2G380L550SXV2

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Jag antar att du har koll på att huvuddrevet inte wobblar. En udds grad plast emellan när du skruvar fast plattan som sitter på envägslagret på huvuddrevet, och huvuddrevet åker upp och ner när du snurrar. Jag har även haft ett skevt envägslager och fått det fenomenet. Då snackar vi oljud.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •