T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: redigerat inlägg med ....

Forum-räv ragge1s avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

redigerat inlägg med ....

har sätt några inlägg där folk har redigert dem med '' ... '' , bara undra varför gjör man detta se inlägg # 1 här : http://www.helisweden.se/showthread.php?t=20975
    har sett några sånt inlägg ,
    | HD 500 Cell : Brain2 | Atom 6HV : Spirit pro | Goblin 700: Brain2HV |

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av ragge1 Visa inlägg
    Har sett några inlägg där folk har redigerat dem med '' ... '' , bara undrar varför gör man detta, se inlägg # 1 här : http://www.helisweden.se/showthread.php?t=20975
    Har sett några sådana inlägg.
    Netikett och etikett
    Det finns väl ett inslag av netikett i detta. Ett ord som har stora likheter med etikett.
    Jag tror inte att det finns uttalade regler, men jag försöker att agera ungefär så här, när det gäller redigering:
    1. Om jag vid genomläsning i samband med postning upptäcker korrekturfel så rättar jag dessa.
    2. Om jag upptäcker fel senare så anger jag orsak till redigering, t.ex. "korr." eller "rättat datum".
    3. Om jag lägger till i en post senare så anger jag vad som lagts till, t.ex. "PS".
    4. Om jag ändrar i en post så anger jag vad som ändrats och varför.

Min grundprincip är att "lagt kort ligger". Om man postar något riktigt dumt under affekt eller någon annan påverkan, som man ibland kan se på fredagkvällar eller lördagkvällar på forum, så kan man undra om en ursäkt eller en redigering är bästa åtgärd. Båda fungerar IMHO, men kanske borde det vara en regel att man alltid ska ange orsak till redigering? Om man t.ex. ser att en post missförstås, kan man ju förtydliga och ange t.ex. "förtydligande om swash" som orsak.

Ett speciellt exempel är annonser. Jag tycker att tidigare annonser kan bidra till att öka kunskapen om hur marknaden ser ut och fungerar för alla forumdeltagare. Detta kan vara speciellt värdefullt för nytillkomna deltagare. Den kunskapen går förlorad om annonsen raderas.

Det händer att jag rättar rena korrekturfel i inlägg som jag svarar på. Är det en dålig vana?

Både regler och netikett bidrar ju till att anslå tonen på ett forum. En bra ton är IMHO en förutsättning för att deltagare ska trivas på forumet.

Ett annat forum har detta måtto: "Fun, Learning, Friendship and Mutual Respekt" eller, fritt översatt,
    "Ha roligt, lär, var vänner och visa ömsesidig respekt".

Kan det vara nå't?

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2018-04-19 klockan 09:01.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare skyffels avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Citat Ursprungligen postat av ragge1 Visa inlägg
    har sätt några inlägg där folk har redigert dem med '' ... '' , bara undra varför gjör man detta se inlägg # 1 här : http://www.helisweden.se/showthread.php?t=20975
    har sett några sånt inlägg ,
    Tråden är meningslös och jag hade raderat den om jag kunde. Att redigera är det näst bästa.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av skyffel Visa inlägg
    Tråden är meningslös och jag hade raderat den om jag kunde. Att redigera är det näst bästa.
    Vad synd att du tyckte det, jag tycker det var ett ämne värt att diskutera eftersom jag råkade ut för vad jag misstänker är samma problem på min protos (och kom på vad felet berodde på). Tyvärr var jag lite för sen på tråden och den hade redan hunnit stängas :/
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 600 // Goblin Urukay
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Vad synd att du tyckte det, jag tycker det var ett ämne värt att diskutera eftersom jag råkade ut för vad jag misstänker är samma problem på min protos (och kom på vad felet berodde på). Tyvärr var jag lite för sen på tråden och den hade redan hunnit stängas :/
    Kan du dela vad du hittade, jag håller på med min Max 800
    TDR -- Protos Max Evo 800 -- Logo 690 -- NEO/ VBC

Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av arve Visa inlägg
    Kan du dela vad du hittade, jag håller på med min Max 800
    Jag köpte en begagnad protos och tyckte den flög rätt okej, men det kändes som jag hade problem med trackingen ibland, typ att den alltid var lite off hur jag än ställde in den. Det var inget stort problem så jag flög vidare ganska länge innan jag en dag tyckte att det kändes som det var lite väl mycket glapp i swashplaten, men det gick bara att känna när servon var igång och höll mot.

Efter lite felsökning så upptäckte jag att det var inte alls swashen som glappade, utan att den lilla armen som går ut från bladgreppet som under last kunde röra sig nån millimeter upp och ner. Det visade sig att på ena bladgreppet så fanns det lite glapp i "nyckelhålet" som ska hålla den i rätt riktning, och det har antagligen utvidgats över tiden. Det är inte så att det syns något när man tittar på den, men passformen när man sätter ihop dem är inte perfekt. Man kan ju tycka att de två skruvarna skulle räcka för att hålla den still men så var tydligen inte fallet, iallafall för mig...

bladegrip-protos.jpg

Jag försökte att lägga på loctite mellan bitarna och dra åt skruvarna hårdare, men lyckades inte få bort problemet, så det slutade med att jag skaffade ett nytt bladgrepp och la på rejält med röd loctite mellan bitarna redan från början, sen var det inte längre något problem!

Så jag skulle rekommendera att kladda dit lite loctite helt enkelt, innan det blir ett problem.
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 600 // Goblin Urukay
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Jag köpte en begagnad protos och tyckte den flög rätt okej, men det kändes som jag hade problem med trackingen ibland, typ att den alltid var lite off hur jag än ställde in den. Det var inget stort problem så jag flög vidare ganska länge innan jag en dag tyckte att det kändes som det var lite väl mycket glapp i swashplaten, men det gick bara att känna när servon var igång och höll mot.

Efter lite felsökning så upptäckte jag att det var inte alls swashen som glappade, utan att den lilla armen som går ut från bladgreppet som under last kunde röra sig nån millimeter upp och ner. Det visade sig att på ena bladgreppet så fanns det lite glapp i "nyckelhålet" som ska hålla den i rätt riktning, och det har antagligen utvidgats över tiden. Det är inte så att det syns något när man tittar på den, men passformen när man sätter ihop dem är inte perfekt. Man kan ju tycka att de två skruvarna skulle räcka för att hålla den still men så var tydligen inte fallet, iallafall för mig...

bladegrip-protos.jpg

Jag försökte att lägga på loctite mellan bitarna och dra åt skruvarna hårdare, men lyckades inte få bort problemet, så det slutade med att jag skaffade ett nytt bladgrepp och la på rejält med röd loctite mellan bitarna redan från början, sen var det inte längre något problem!

Så jag skulle rekommendera att kladda dit lite loctite helt enkelt, innan det blir ett problem.
    Stort tack Marcus, har själv samma problem och detta ska definitivt provas!

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ja tack o bock!!
    TDR -- Protos Max Evo 800 -- Logo 690 -- NEO/ VBC

Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Tack för tips, har inte märkt nåt än, men kommer göra detsamma i förebyggande syfte.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Forum-räv ragge1s avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av skyffel Visa inlägg
    allså jag trodde detta är ett forum man diskotera grejer , om man har löst sin problem så kan händer om några månader / år en annan råker på samma problem , man kan går tillbakka til tråd å hitta svar man vill har , men när man redigera med ..... och stänger tråd så nästa man vet inte vad det handler om

som sagt jag har sett flera tråd som har .... och det är andra som gjör det
    | HD 500 Cell : Brain2 | Atom 6HV : Spirit pro | Goblin 700: Brain2HV |

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •