T-Shirt Banner
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Krashade rotorbladen hela.. vågar man flyga?

Användare
    Reg.datum
    Feb 2018

Krashade rotorbladen hela.. vågar man flyga?

Tjena.

Min trex 450 åkte i backen :/ jag inverterat och klippte gräset och råkade dra spaken åt fel håll... ooopps.
    2 servon behövde jag byta drev i och bytte ena armen till rotorblad hållarna.

Rotorbladen har inte ett märke på sig konstigt nog, inte en skråma. Kan det vara så att dom är sönder innuti utan att det blivit något märke? Går det att "testa" bladen? eller är det bara att flyga och se hur dom känns?

Tack

Användare Hugsters avatar
    Reg.datum
    Apr 2017
    Jag brukar böja bladen lite lätt och kolla om det spricker någonstans fast om det inte spricker eller känns konstig så är det bara att flyga på.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Tja!

Om jag får lov att bidra:

Jag brukar aldrig använda "krashade" rotorblad. Det är dyrare att laga helikoptern om dom skulle gå sönder i luften än att köpa nya. I teori skulle man kunna skicka in dom för Röntgen (NDT testing) på en verkstad, men det kommer kosta mer än nya rotorblad =)

På mitt jobb kör vi Tap-test metodenen på bl.a våra propellerblad (gjorda i komposit), tvekar vi = utförlig NDT testing. Ni kan ju göra som Hugster skriver samt Tap-testing metoden?

Bifogar ett utdrag från vår manual:

51-09-00.jpg

Mvh
    Johannes
    F.d Medlem i Svenska F3C landslaget 2016. Teknikavsvarig på www.f3c.se

Användare
    Reg.datum
    Feb 2018
    Citat Ursprungligen postat av Hugster Visa inlägg
    Jag brukar böja bladen lite lätt och kolla om det spricker någonstans fast om det inte spricker eller känns konstig så är det bara att flyga på.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    Okej Prövar tack

Citat Ursprungligen postat av Johannes Visa inlägg
    Tja!

Om jag får lov att bidra:

Jag brukar aldrig använda "krashade" rotorblad. Det är dyrare att laga helikoptern om dom skulle gå sönder i luften än att köpa nya. I teori skulle man kunna skicka in dom för Röntgen (NDT testing) på en verkstad, men det kommer kosta mer än nya rotorblad =)

På mitt jobb kör vi Tap-test metodenen på bl.a våra propellerblad (gjorda i komposit), tvekar vi = utförlig NDT testing. Ni kan ju göra som Hugster skriver samt Tap-testing metoden?

Bifogar ett utdrag från vår manual:

51-09-00.jpg

Mvh
    Johannes
    aha okej tack för tipset, ska kolla igenom ett par blad är beställda. Men har dåligt tålamod haha vill ju bara flyga

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Alltid svårt att råda generellt på såna frågor. Jag har kraschat en hel del blad och även återanvänt en hel del blad, och aldrig haft några problem med det. MEN jag kontrollerar o bryter ordentligt i det och håller koll efter varje flight. Orkar man inte det så är det bara o kasta o byta, alternativet är dyrare i alla avseenden.

Har du engagemanget och en timme i över kan du tex kolla på detta klipp om hur blad produceras, hur de ser ut inuti och vilka blad som löper större risk än andra. Ger en grundläggande förståelse om vad du behöver ha koll på istället för att chansa.

OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Bytte inte på en heli, ett blad gick av i roten, inte där skadan var. Då skrotade det andra på tvärten det med. Huvudaxeln vart vind, men även bladhållare och lite annat, bara lite. Så pass mycket att det vibrerar vad man än gör, men tror helin är återställd efter diverse byten av metalldelar. Det tog mer tid att få den flygklar vettigt igen, än det skulle ha tagit att ha köpt och väntat på nya blad, med Postnord.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jul 2016
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    ...[/URL]
    Intressant med röntgenbilderna o genomskärningarna!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •