T-Shirt Banner
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Lågt rotorvarv

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av micael Visa inlägg
    Tackar
    Om man ska gå ner på antal celler måste man byta motor eller kan man ha den man har?
    Jag har några längre blad som jag tänkte prova med
    Motor
    Det enklaste (och kanske bästa?) är att behålla motorn och sänka spänningen, t.ex. från 6S till 3S.

Jag gissar att din Scorpion 4025-1100Kv har körts med 6S tidigare.

Man kan ha flera infallsvinklar när man ska sänka varvtalet. Oberoende av om man minskar spänningen eller behåller spänningen och minskar genom att minska pådraget i ESC neråt, kanske till 40-50%, så hamnar man långt från det som ESC och motor är optimerade för. Verkningsgraden kommer att minska, men det spelar i allmänhet ingen roll eftersom man minskat effektuttaget så mycket.
    Ha koll på tempen. Troligen blir varken motor eller ESC varma.

Det bästa är ändå att sänka spänningen. ESC fungerar bäst runt 60-90%. Om du t.ex. går ner från 6S till 3S så har du automatiskt en halvering av varvtalet vid ungefär samma motorpådrag, mätt i % till ESC.

Testa först med att behålla samma motor med mindre spänning. Om du vill gå "all in" och börja jaga gram överallt, så kan en motor med mindre effekt spara en hel del vikt. Om du ska byta motor, så skulle jag rekommendera en med ca 500 KV så att du kan köra lågt varv med 6S, för att få ner strömmen.
    Kanske är det svårt att hitta en motor med ganska låg effekt, som är lätt, med ca 500KV?

Rotorblad
    Längre blad (så länge helin klarar dom utan att ta i t.ex. tailrotor) ger möjlighet att bibehålla lyftet med lägra varv.
    Olika blad har olika egenskaper, men periferihastigheten ökar med bladlängden.
    Lite förenklat kan man säga att om man ökar bladlängden från t.ex. 520 till 550 mm (med 5,8%) så kan man sänka varvet med mer än 5,8% och ändå ha ungefär samma lyft. Om man ökar bladlängd och minskar varvtalet tills man har samma lyft så får man lägre strömförbrukning också.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jul 2013
    Då behåller jag motorn o börja med att minska antal celler
    /Micke

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Jag förstår inte riktigt era resonemang? 14 pinnars pinion är i mitt tycke alldeles för stort på Logo 550. Jag har 13 pinion på min 550 och flyger med olika varvtal i min smak. Varför krångla till det med mindre celler på batterier, som då blir varma. Du har HS Calc i menyn på denna sida för att få rätt pinion i din smak. Jag skulle gissa att 12 pinnars är vad du vill ha för att få lugn helikopter. Men, att minska till 13 pinnars gör att du får en enligt mig bättre helikopter. Jag gillar inte att piska med helikoptern.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av heliflyg Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt era resonemang? 14 pinnars pinion är i mitt tycke alldeles för stort på Logo 550. Jag har 13 pinion på min 550 och flyger med olika varvtal i min smak. Varför krångla till det med mindre celler på batterier, som då blir varma. Du har HS Calc i menyn på denna sida för att få rätt pinion i din smak. Jag skulle gissa att 12 pinnars är vad du vill ha för att få lugn helikopter. Men, att minska till 13 pinnars gör att du får en enligt mig bättre helikopter. Jag gillar inte att piska med helikoptern.
    Att minska pinion, från 14 till 12 är troligen en bra åtgärd om man vill minska varvet.

När micael skrev "så lågt som möjligt" så tolkade jag det som betydligt lägre än de ca 2000-2300 som är "normalt" för en 550.
    Jag tror att det går att flyga en 550 med ca 1100-1200 RPM.
    Att gå från 14T till 12T minskar utväxlingen mellan motor och huvuddrev med ca 14%. Om man börjar med 2000-2300 och "växlar ner" 14% så blir det ca 1710-1970. Klart lägre, men om man sänker spänningen så går det att komma betydligt längre utan att köra ESC'n på 45% eller kanske ännu lägre.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jul 2013
    Det följde med 14 pinion när jag köpte 550
    Jag tänkte köpa 12 pinion o prova o gå ner på antal celler för jag har några 4celler på 4000 o 35C
    För jag frågade här om tips för det ser så härligt när dom flyger på lågt varvtal o därför tänkte man få logo 550 ner på varvet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •