T-Shirt Banner
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motor-Esc Timing

Motor-Esc Timing

Har en 490kv Align motor.
    Flyger med 12celler.
    Motorn har 10 magnetpoler.

Hur skall jag ställa in min Hobbywing platinum 160a v4
    För att matcha motorn?

Nu är hobbywing inställd på default men motorn blir väldigt varm vid lätt flygning.

Timing=
    PWM=

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Att motorn blir varm är inget konstigt igentligen den ska dock inte vara brännhet. För att räkna ut ett pwm grundvärde kan du använda den här formeln : KVxVxPoler/20=PWM känns på ESC efter/om du ändrat ju högre pwm desto varmare ESC.

Om du vill få ner tempen på motorn är det timingen du ska sänka . Kolla om tillverkaren har några grundvärden.

Om du har för låg timing/pwm kommer du tappa en del power, det gäller att hitta en bra balans. Laborerade en hel del med min Align 470mx innan jag var helt nöjd vid tex 12 timing lät motorn helt konstigt. Har för mig jag hamnade på 8/32 i slutändan. Bästa är nog att räkna ut pwm efter formeln ovan, kolla esc temp efter. Sen börjar du med en låg timing och höjer steg för steg
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ja, man måste testa vad som passar!
    Jag hade mätt hur mycket ström som går i acken!
    Tre flygningar med timmern på exakt samma tid, 5%, 10% o 15% motortiming.
    Vill Du ha den högre effekten och strömförbrukningen vid 15%? Troligen inte.
    PWM värdet tycker jag är mycket svårare. Samma där, gå inte högre än Du behöver!
    Högre PWM ger en varmare ESC och lättare att bränna ESCn

Grymma e ni
    Hittade liknande på nätet och formeln har jag använt. Hamnade på 10878.
    Det är Timingen som stör mig mest. Tycker det är konstigt att tillverkarna inte tydliggör denna infon bättre eller alls!!!
    Skall ta era tips med mig på ängen och kommer att posta mina resultat här.
    Tack ha en grym helg.

Hej testat en hel del med olika inställningar på timing och pwm.
    Men ser ingen stor skillnad alls i den värme motorn producerar.
    Den sista inställning jag körde i eftermiddag var o timing och 8khz pwm. Tyckte motorn var lika varm. En stor skillnad var det dock i kraft. Med de sista inställningarna så fanns det nästan ingen kraft alls i motorn. Men samma värmeutveckling.
    Lurigt. Skall testa den inställning som jag tror kommer tillräckligt nära en skillnad utan att göra avkall på effekt allt för mycket.

15khz pwm 8 grader timing.

Återkommer

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •