T-Shirt Banner
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Vbar blueline och CC Talon 90

Aktiv användare daniel16s avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Kör du med CC gov så gör man ingenting i vbar, du stänger av vbar gov i vbar programmet och sedan går du in i Castle programmet och ställer in där. därefter går du ur programmet och strömsätter castle med throttel full osv. Man gör ingenting i vbar om man ska köra Castle gov. Så gjorde jag iallafall. Kanske finns fler sätt att göra så möjligt att ditt förslag är rätt också
    Senast redigerat av daniel16 den 2018-05-21 klockan 13:10.
    Logo 800 Xxtreme vbar, LOGO 600 V-Bar, Goblin 500, T-Rex 150 dfc, SPECTRUM DX7s och Dx9. Planka: Extra 260, 1.9m, Extra 260, 2.6m CARF, Edge 540 CARF!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    nej det tror jag inte, du kan sätta endpoints på detta viset oavsett. ganska säker på att andra videon täcker just ditt fall.
    Det kan ju variera lite beroende på konfiguration.

Jag har några helisar med små 4-kanals DSM-X-mottagare med s-bus.
    Jag kan ju välja mellan att koppla ESC'n till mottagaren eller till fbl-kontrollern, t.ex. vbar.

Om jag har den kopplad till mottagaren så måste jag kalibrera endpoints med radion.

Citat Ursprungligen postat av veritas Visa inlägg
    Är det någon som vet hur jag går tillväga för att kalibrera endpoints om jag ska köra med CC governor? Är det i vanlig ordning så att jag ändrar throttle travel i radion tills jag hör pipen? Ska vbaren startas upp först med extern spänning och isåfall, vilken port kan jag koppla in den på?
    När det gäller CC så har jag använt den här videon för kalibrering av endpoints, från radion. ESC kopplad till mottagare.

Om man kör gov i fbl-kontroller eller har ESC'n kopplad till fbl-kontrollern så blir det som Togi beskriver.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2018-05-21 klockan 14:47. Anledning: ESC kopplad till...
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Det kan ju variera lite beroende på konfiguration.

Jag har några helisar med små 4-kanals DSM-X-mottagare med s-bus.
    Jag kan ju välja mellan att koppla ESC'n till mottagaren eller till fbl-kontrollern, t.ex. vbar.

Om jag har den kopplad till mottagaren så måste jag kalibrera endpoints med radion.

När det gäller CC så har jag använt den här videon för kalibrering av endpoints, från radion. ESC kopplad till mottagare.

Om man kör gov i fbl-kontroller eller har ESC'n kopplad till fbl-kontrollern så blir det som Togi beskriver.

/Bo
    Kanske är rätt som togi skriver också men jag hade en 700:a heli med en Castle esc kopplad direkt till vbar:en, ställde gov off i vbar och i castle på datan tryckte jag bara gov i esc och sen kalibrerade endpoints med radion sedan in i programmet igen och ställde headspeed:en. Svårare var det inte o funkade för mig som dom visar på youtube också
    Logo 800 Xxtreme vbar, LOGO 600 V-Bar, Goblin 500, T-Rex 150 dfc, SPECTRUM DX7s och Dx9. Planka: Extra 260, 1.9m, Extra 260, 2.6m CARF, Edge 540 CARF!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av daniel16 Visa inlägg
    Kanske är rätt som togi skriver också men jag hade en 700:a heli med en Castle esc kopplad direkt till vbar:en, ställde gov off i vbar och i castle på datan tryckte jag bara gov i esc och sen kalibrerade endpoints med radion sedan in i programmet igen och ställde headspeed:en. Svårare var det inte o funkade för mig som dom visar på youtube också
    Det är absolut rätt. Det som avviker är om ESC är kopplad till mottagaren. Då blir det lite annorlunda.

Jag tolkar veritas som att han vill koppla ESC'n till vbar, men inte köra gov i vbar.

På en mini vbar ska ESC då sitta på RX B, om man har s-bus/"single line" eller satelliter.

På en full size vbar ska ESC (om kopplad till vbar) sitta i kontakten som är märkt "Collective/ESC".

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Det är absolut rätt. Det som avviker är om ESC är kopplad till mottagaren. Då blir det lite annorlunda.

Jag tolkar veritas som att han vill koppla ESC'n till vbar, men inte köra gov i vbar.

På en mini vbar ska ESC då sitta på RX B, om man har s-bus/"single line" eller satelliter.

På en full size vbar ska ESC (om kopplad till vbar) sitta i kontakten som är märkt "Collective/ESC".

/Bo
    Dock så hade jag ju min ESC direkt in i en fullsize vbar med spektrum sattar bara och jag stäldde ju in som jag beskrev och det funkade! Kanske fungerar på båda sätten
    HAVE FUN AND FLY HARD

Forum-räv veritass avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Jag provade att sätta endpoints på det gamla hederliga viset och starta med full throttle. Jag börjar på 30 och ökar sen hela vägen till 150 och får aldrig något pip från motorn. Då ställde jag om till 100/100 i travel igen och när jag drar ner spaken till botten armerar motorn. Den börjar snurra på 20% throttle. Då är ju frågan om jag är good to go eller om headspeeden kommer fela sen.
    T-rex 550e
    Spektrum dx8, gen 2
    Fru och tre barn

Reg.datum
    Aug 2011
    Jag provade både med ESC inkopplad som vanligt och utan spänning, men separat matning till vbaren. Samma femomen i båda fallen.
    T-rex 550e
    Spektrum dx8, gen 2
    Fru och tre barn

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av veritas Visa inlägg
    Jag provade att sätta endpoints på det gamla hederliga viset och starta med full throttle. Jag börjar på 30 och ökar sen hela vägen till 150 och får aldrig något pip från motorn. Då ställde jag om till 100/100 i travel igen och när jag drar ner spaken till botten armerar motorn. Den börjar snurra på 20% throttle. Då är ju frågan om jag är good to go eller om headspeeden kommer fela sen.
    Har du varit inne i Castles dator program innan som han visar på youtube klippet och ändrat där?
    HAVE FUN AND FLY HARD

Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av daniel16 Visa inlägg
    Har du varit inne i Castles dator program innan som han visar på youtube klippet och ändrat där?
    Ja.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    T-rex 550e
    Spektrum dx8, gen 2
    Fru och tre barn

Reg.datum
    Aug 2011
    Det var vbaren som spökade. Hittade till slut info om detta när jag googlade och det är tydligen vbarens giv inställningar som kan göra så, vare sig man har valt giv eller inte.

Åkte och köpte en billig mottagare och band till och då gick det fint att kalibrera endpointsen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    T-rex 550e
    Spektrum dx8, gen 2
    Fru och tre barn

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •