T-Shirt Banner
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Servo perfomance?

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2017

Servo perfomance?

Hej
    Har dålig koll på hur starkt och snabbt ett servo behövs i lite större heli maskiner typ 800 skala. Eller tex i en 550 aerobatic?
    Alltså vad är lagom performance?

Vet bara att i mina jets och lite större imac +2,5m använder vi gärna så starka och stabila som möjligt. Men aldrig för snabba då rodren kan börja oscillera.

/Jonas

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Aresti Visa inlägg
    Hej
    Har dålig koll på hur starkt och snabbt ett servo behövs i lite större heli maskiner typ 800 skala. Eller tex i en 550 aerobatic?
    Alltså vad är lagom performance?

Vet bara att i mina jets och lite större imac +2,5m använder vi gärna så starka och stabila som möjligt. Men aldrig för snabba då rodren kan börja oscillera.

/Jonas
    Det är svårt att säga generellt eftersom många parametrar påverkar.
    Det finns flera undantag. Kolla vad som rekommenderas till och vad som passar i aktuell helikopter.
    Om man ändå ska ha några tumregler så kan man säga ungefär så här:

Från 300 upp till 380mm-blad
    Microservon på swash.
    Min ca 2-2,5 kg•cm
    Max ca 0,09s/60°
    Miniservo på tail.
    Min ca 2-3 kg•cm
    Max ca 0,06s/60°

Upp till 520mm-blad
    Miniservon på swash.
    Min ca 4 kg•cm
    Max ca 0,09s/60°
    Mini- eller standardservo på tail.
    Min ca 4 kg•cm
    Max ca 0,06s/60°

550mm-blad och större
    Standardservon på swash.
    Min ca 7 kg•cm (min ca 12-14 kg•cm för 700)
    Max ca 0,09s/60°
    Standardservo på tail.
    Min ca 5 kg•cm
    Max ca 0,06s/60°

Några parametrar som kan påverka val av servon:
    – Flygstil
    – Helikopterns vikt.
    – Längd på rotorblad.
    – Rotorvarv.

Jag har aldrig sett något problem med för snabba servon till helikoptrar, liknande det du beskriver med oscillerande roder. Däremot kan ju inställningar i FBL-kontrollern påverkas av vilka servon man har.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Digitalt, borstlöst, coreless etc.
    Grundregeln är att alla servon ska vara digitala.
    Fördelarna (eller nackdelarna?) med borstlösa eller coreless får nog bli en egen tråd...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Metall i drev och hölje
    Metalldrev håller bättre än drev i plast eller nylon om man landar dåligt. Plast- eller kolfiberarmar som går sönder före drev i servon är en fördel. Höljen i metall håller bättre än höljen i plast.

Om du funderar på ett visst servo till en viss heli så kan du ju fråga här innan du beställer. Chansen finns ju att någon har erfarenhet av det servo som du funderar på.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Till en 800 skala behövs inte servon som är snabbare än 0,1 S.
    Däremot till stjärten sätter jag inte något som är slöare än 0.04 S.
    Skall man flyga 3D så vill man ha både snabba o starka servon.
    För snabba servon tappar lite av precisionen! Det blir t.ex svårare att ligga still
    på en viss hovringshöjd.
    Glöm inte att se till så att elektroniken får bra strömförsörjning, snabba och starka servon
    dricker många Ampere.

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2017
    Tusen tack för era svar.
    Då var jag inte helt ute och cyklade.
    Det som jag var mest osäker på var snabbheten på servot då man flyger med FBL.

/Jonas

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Det som NitroHybrid påpekade om strömförsörjningen är viktigt och ganska svårt.

En enkel test som man alltid bör göra innan man flyger är en "spaktest", dvs. att veva så mycket man orkar med båda spakarna med elektroniken men inte motorn strömsatt, på marken i ca 30-40 sekunder och se att BEC-en klarar den belastningen.

Generellt kan man säga att servon drar mer med FBL än med FB och att snabba digitala servon drar mer än långsammare eller analoga. Borstlösa servon drar momentant mer.

Att räkna på hur mycket en BEC ska kunna leverera för att man inte ska behöva råka ut för en brownout är svårt av flera orsaker.
    Bl.a. för att det är svårt att veta hur mycket servona drar då det sällan anges i spec.

Jag har inte testat den, men ser att de som använder Kontronik ofta är nöjda med den inbyggda BEC-en.
    För den anges 10 ampere kontinuerligt och 30 ampere peak.

CC BEC Pro är ganska vanlig. För den anges 13 ampere kontinuerligt vid 6S (mer vid lägre spänning och mindre vid högre spänning) och 20 ampere peak.

Det är inte ovanligt att HV-ESC-er saknar BEC och då behövs ju en separat BEC.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •