T-Shirt Banner
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Logo 550 SX stjärtservoarm fråga

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016

Logo 550 SX stjärtservoarm fråga

Hej,

Hur lång servoarm har ni på stjärten på Logo 550 SX V2. Jag har problem med stjärten jagar fast jag har väldigt låg gain.

/N

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    manualen säger 14-16 mm och det är vad jag kör också. går tailen mjukt om du kopplar loss servot? man kan polera axeln om det inte går helt mjukt, samt sandpappra alla plastkulor i taillinkaget försiktigt. vad kör du för tailservo?
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Forum-räv
    Reg.datum
    Aug 2011
    Följ manualen så ska det fungera.
    Det du ska kolla är mekanisk påverkan.
    Kolla på kullänkarna som håller tailbladen, det är (Mikado)plastkulor och de har lite skägg som kan slipas bort, var lite försiktig bara så du inte gör kulan oval. Kolla även mässingröret som ska glida på tailaxaeln, ibland finns det skägg även på detta rör, använd smärgelduk och snurra runt så att kanterna blir lite avrundade.
    Länkarmen från tailservot löper genom en guide som ska placeras som manualen säger (dvs jag minns inte exakt...)
    Ibland så blir det för löst och denna guide kan inte klämma åt tillräckligt på bommen.
    Ett tips är att skjuta under ett buntband och sedan skruva åt. Buntbandet gör att det blir lite mindre chans för länkarmen att hamna fel.
    När länkarmen är borttagen från tailservot så ska allt löpa sliky smooth :-)
    Vbar Control Logo

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Tack för tipsen, jag har tyvärr redan provat allt, den går mjukt som en öööö, smörklick på en glödhet kanonkula... Provat två lika servon ett Savox någonting och ett MKS980, har provat två FBL enheter, en gick det något bättre med, men inte helt bra, har provat två olika stjärtar (har två kit). Armen på servot är ca 10mm och man får maxa ut travel på FBL grunkan för att få den helt i ändarna.

Jag "tror" att den mekaniska gainen är för hög, några på helifreak har satt på kortare blad, jag har beställt 80mm blad, är desperat... Funderar på QuickUK stjärtuppgradering också, men förhoppningsvis kommer bladen på tisdag, återkommer!

/N

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    QuickUk har löst det för vissa, medans de flesta får original att fungera toppen. Så löper det lätt och det inte är servot så eller kulans position så...

Vilket fbl kör du med, är det olika, vilket fungerade bättre?
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Jag har provat med Brain 1, Brain 2 och nu kör jag Bavarian AXON. AXON funkar bättre, men gainen blir för låg så jag tappar stjärten lite då och då.

Jag såg QuickUK stjärten när jag powergooglade. Jag "tror" att bladen löser problement, annats blir det en QuickUK stjärt!

Tack för tippsen!

/N

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av nicco Visa inlägg
    Jag har provat med Brain 1, Brain 2 och nu kör jag Bavarian AXON. AXON funkar bättre, men gainen blir för låg så jag tappar stjärten lite då och då.

Jag såg QuickUK stjärten när jag powergooglade. Jag "tror" att bladen löser problement, annats blir det en QuickUK stjärt!

Tack för tippsen!

/N
    Jag kan fylla på med lite erfarenhet av Mikados egen tail och QuickUK.

Jag har en Mikado original. De "skäggiga kulorna" var inte bara skäggiga. Kulorna var tillverkade från en form med två sfäriska halvor. Vid gjutningen/pressningen/tillverkningen hade de två halvorna inte träffat varandra rätt, så båda kulorna bestod av två sfäriska halvor som var förskjutna i förhållande till varandra, uppskattningsvis ca 0,3-0,4 mm. Jag har försökt att slipa dom runda, men jag är inte övertygad om att det blivit bra. Den här tailen har flera gånger gett mig problem av varierande slag. Jag har "avverkat" minst två, kanske tre Mikado-tailar på den här helisen. Ingen har jag varit nöjd med.

Jag har två QuickUK. Dom har fungerat utan problem av det slag som jag sett på Mikado-tailen.

Det finns bara ett skäl till att jag har en Mikado-tail. QuickUK-tailen är ganska dyr. Ca 600:- innan den kommit hem. Ska jag vara krass så tror jag att jag hade jag sparat in dom pengarna flera gånger om om jag bara kört QuickUK på mina Logosar.

http://www.quickuk.eu/products/983/w...y_ml6t-11.html

Det här är bara min erfarenhet från tre helisar. Det går inte att säga något säkert från detta lilla underlag annat än att jag har fått bättre förtroende för QuickUK's tail än för Mikados.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Jag kan fylla på med lite erfarenhet av Mikados egen tail och QuickUK.

Jag har två QuickUK. Dom har fungerat utan problem av det slag som jag sett på Mikado-tailen.

/Bo
    Fick du också skakningar vid högre varv eller var det bara trögt?

Googlade lite och det verkar som Logo har lite högre utväxling på stjärten än andra, Logo har 4.66, Goblin 570 har 4.38, T-Rex550X har 3.85.

Antar att det beror på de flesta Logo flygare kör på lite lägre varvtal och 550x är primärt gjort för att köra på ett väldigt högt varv.

Nu är jag så sugen på att prova kortare blad att jag funderar på att kapa av dem jag har 5mm...

/N

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av nicco Visa inlägg
    Fick du också skakningar vid högre varv eller var det bara trögt?

Googlade lite och det verkar som Logo har lite högre utväxling på stjärten än andra, Logo har 4.66, Goblin 570 har 4.38, T-Rex550X har 3.85.

Antar att det beror på de flesta Logo flygare kör på lite lägre varvtal och 550x är primärt gjort för att köra på ett väldigt högt varv.

Nu är jag så sugen på att prova kortare blad att jag funderar på att kapa av dem jag har 5mm...

/N
    Jag har ingen bra samlad bild mer än:
    – Svårt att hitta lämplig gain till tail.
    – Wag som inte är exakt förutsägbar.
    – Tail som inte är pålitlig. Rätt vad det är gör den något överraskande, som hoppar, släpper och liknande.

Jag har inte bestämt vad jag ska göra med den, men något "drastiskt" innan den får flyga igen. Kanske en QuickUK?

Jag har aldrig kört speciellt högt varv, snarare lågt till medium. Kanske max 2000-2100 med 550-blad?
    Oftare har jag haft runt 1850-1900.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    okej, satte på 85mm blad i stället för orginalbladen. Började flyga runt, hade svårt att se den (precis fått nya linser). Hade visst satt i ena linsen åt fel håll.

Bytte acc, flög runt en kort stunt, blinkade ut ena linsen (som sagt, nya linser), avståndsbedömningen var helt off, lyckades landa. Satte på glasögonen, det började regna (!!!!), snackade skit en stund, slutade regna. Ny acc, glasögon, på det igen, bättre, kunde ha högre gain, men så kom ljudet och skakningarna...

Skall beställa en QuickUK stjärt nu...

/N

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •