T-Shirt Banner
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: RJX 90 Size Flybar rotor head complete????

Ny användare
    Reg.datum
    Jul 2018

Red face RJX 90 Size Flybar rotor head complete????

Hej allihopa=)
    Jag har en gammal Robbe futura SS som jag köpte år 2003=)) slog sönder rotorhuvudet vid sista flygningen och kan ej få tag på reservdelar pga helin är så pass gammal, men hur som helst är det någon som har erfarenhet av RJX-huvud överhuvudtaget?? funderar på att smäcka in den den här istället:

https://www.ercmarket.com/90-size-ro...t-rjxhead.html

Bifogar även hågra bilder på helisen, har bytt hela stjärtpartiet till Align 800 sats, med bom och växel, helisen förvandlas till någon sorts hybrid/hopplock nu är det bara ramen kvar från originalet,
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Jag har ett RJX FBL-huvud på en Logo 600SE och tycker att det är ett bra huvud.

Här är maiden med den, från i höstas:

Jag ser inte på bilderna hur din swash ser ut, men om om RJX-huvudet passar så gissar jag att också andra FB-huvuden, t.ex. Align, med rätt diameter på rotoraxeln, fungerar?

Ett alternativ är ju att FBL-konvertera...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Jul 2018
    Hej tack för svaret!
    Helisen eller alla Robbes hade ett så kallad "88-system" dvs att swashplattan är förskjuten 45 grader, och att mixel-armar kompenserar den förskjutningen tillbaks, man kan egentligen använda vilket huvud som helst som har 10 mm axel, bara man använder en mixer/ delta funktion i sändaren så att man kompenserar 45 graders förskjutningen åt rätt håll! robbe4.jpg

Ny användare
    Reg.datum
    Jul 2018
    Så att om du eller någon annan vet var man kan köpa ett 700-600 Fb Head för 10 mm axel hojta till=)

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av woltron Visa inlägg
    Hej tack för svaret!
    Helisen eller alla Robbes hade ett så kallad "88-system" dvs att swashplattan är förskjuten 45 grader, och att mixel-armar kompenserar den förskjutningen tillbaks, man kan egentligen använda vilket huvud som helst som har 10 mm axel, bara man använder en mixer/ delta funktion i sändaren så att man kompenserar 45 graders förskjutningen åt rätt håll! robbe4.jpg
    FBL-huvudet från RJX finns för både 10 och 12 mm axel. Jag tolkar sidan som du länkade till som att även FB-huvudet kan fås för antingen 10 eller 12 mm axel.

Jag vet inte om det kan vara något som gör att RJX-huvudet inte fungerar. Din rotoraxel ser kort ut på bilden. Länkarmarna behöver du nog anpassa för att det ska bli bra.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Jul 2018
    Ja men det är ju lite gissande trots allt, eftersom jag hittar inget konkret info på nätet med alla mått osv, axel sticker ut 105 mm så att jag hoppas att det räcker,, annars får jag väl borra lite
    RJX huvud skall vara "universell" men vi får väl se hur den ter sig, har redan beställt=))

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Så att om du eller någon annan vet var man kan köpa ett 700-600 Fb Head för 10 mm axel hojta till=)
    Jag har ett FB-huvud till 700N, för 12 mm axel, men jag vet inte om det är rimligt att göra en bussning.
    Skulle det kunna fungera att göra en bussning av t.ex. 1 mm mässing?

Align 600 har 10 mm axel. Det vore nog en bättre lösning om du kan få tag på ett sådant huvud, om det nu passar på din heli utan alltför stora ingrepp.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ja men det är ju lite gissande trots allt, eftersom jag hittar inget konkret info på nätet med alla mått osv, axel sticker ut 105 mm så att jag hoppas att det räcker,, annars får jag väl borra lite
    RJX huvud skall vara "universell" men vi får väl se hur den ter sig, har redan beställt=))
    Hoppas att det passar utan för stora ingrepp. Angav du att du ville ha ett huvud för 10 mm axel?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Ny användare
    Reg.datum
    Jul 2018
    Ja jag har en 10 mm rotor axel!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •